Insinöörikoulutus muutoksessa – mitä pitää huomioida?

Eurooppalaisen insinöörikoulutuksen järjestön SEFIn (European Society for Engineering Education) vuosittainen konferenssi pidettiin tänä vuonna 13. – 16.9 Berliinissä. Tämän vuoden pääpuhujat ja paneelit keskittyivät tulevaisuuden insinöörien vaatimuksiin. Tähän on koottu mielenkiintoisimmat huomiot työelämän paneelista (Industry panel) ja pääpuhujien esityksistä.

Mitä insinöörin pitää hallita?

Xavier Fouger (Dassault Systems) huomautti, että jo tälle sukupolvelle etäopiskelu on normaalia; me vanhemmat sukupolvet pidämme sitä uutena ja ei-niin-tehokkaana tapana. Tämä sukupolvi opiskelee jo monia asioita vapaa-ajallaan verkosta esim. TikTokin avulla. Etäopiskelu on myös opiskelua tapaan tehdä insinöörin töitä nyt ja tulevaisuudessa: se ei siis ole pelkästään luentojen kuuntelemista ja testien tekemistä. (Fouger 2021.)

Soma Chakrabarti (Education Team Lead, Ansys) kertoi tuleville insinööreille muutamia ohjeita:

  1. Hyväksy muutokset ja sopeudu niihin: maailma muuttuu ja meidän on pysyttävä muutoksessa mukana.
  2. Hanki syvälliset tiedot.
  3. Ole valmis täydentämään tietojasi ja uudelleen kouluttautumaan.
  4. Ole inhimillinen: Kehitä elämäntaitoja ja kommunikoi (myös digitaalisesti)
  5. Insinöörin on huomioitava koko ajan ympäristö, ihmiset ja talous.

Ohjeet sopivat hyvin myös henkilökunnalle (Chakrabarti 2021.)

Kuva 1. SEFI on Euroopan laajin insinöörikoulutuksen verkosto. (Panwar 2017)

Roger Hadcraft (rakennusinsinööri, University of Technology Sydney) kertoi, että heidän opiskelijoistaan työllistyy yli 90 % heti valmistumisen jälkeen. Tästä huolimatta yritysmaailma ilmoitti, että heillä ei ole välttämättä kiinnostusta palkata heidän valmistuvia opiskelijoitaan tulevaisuudessa: opiskelijat eivät ole valmiita kaikkiin yritysmaailmassa tarvittaviin taitoihin. Yritysmaailman mukaan teknisen osaamisen lisäksi opiskelijoilla on oltava kokonaisvaltainen lähestymistapa kompleksisiin ongelmiin. Insinööri ei myöskään enää kommunikoi pelkästään toisten insinöörien kanssa, vaan hänen pitää pystyä etsimään ratkaisua ongelmiin yhdessä sidosryhmien kanssa: tämä vaatii kommunikointia myös kansainvälisesti. Digitaaliset työvälineet ja teknologiat ovat kaikkialla ja mahdollistavat luovan tavan työskennellä, joten niiden kanssa on pystyttävä työskentelemään. (Hadcraft 2021.)

Roger Hadcraft esitti myös World Economic Forumin TOP10-listan työntekijän taidoista vuonna 2025. Niissä korostuvat insinööreihin perinteisesti liitetyt analyyttinen/kriittinen ajattelu ja ongelman ratkaisutaidot.  Näiden lisäksi listalla mainitaan myös aktiivinen opiskelu ja opiskelustrategiat, teknologian hyödyntäminen sekä sitkeys, stressin sietokyky ja joustavuus. (Hadcraft 2021.)

Insinöörikoulutus on murroksessa

LAB-ammattikorkeakoulu on työelämän innovaatiokorkeakoulu. Jotta voisimme vastata työelämän asettamiin vaatimuksiin myös kymmenen vuoden päästä, on meidän rohkeasti uudistettava opetussuunnitelmiamme: hyppy tuntemattomaan on pelottava, mutta voi olla hyvinkin palkitseva. LAB ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmat on juuri nyt työn alla ja kokonaisuuksia suunnitellessa kannattaa siis huomioida:

  1. sosiaalinen puoli: elämänhallinta ja kommunikointitaidot eri sidosryhmien kanssa: kansainvälisyys on tätä päivää.
  2. digitalisaation hyödyntäminen opetuksessa: jos sitä ei harjoittele opiskelujen aikana, niin työelämä voi yllättää.
  3. koulutuksen integroiminen paremmin reaalimaailmaan, yhteiskuntaan ja teollisuuteen: kaikkien insinöörien ei tarvitse hallita kaikkea omalta alaltaan, erikoistuminen ja omat opintopolut ovat tätä päivää.

Kirjoittaja

Päivi Porras on LAB-ammattikorkeakoulun edustaja SEFIn SIGeissä (Special Interest Group) 1) Open and Online Learning ja 2) Capacity Building.

Lähteet

Chakrabarti, S. 2021. SEFI 2021 Industry panel – New normal in employment and education: is it there finally? Esitys SEFI 2021 Annual Conference 14.9.2021

Fouger, X. 2021. SEFI 2021 Industry panel – New normal in employment and education: is it there finally? Esitys SEFI 2021 Annual Conference 14.9.2021

Hadcraft, R. 2021. The Engineer of 2035 – What changes in Engineering Education are required? Esitys SEFI 2021 Annual Conference 15.9.2021

Linkit

Linkki 1. SEFI. 2017. Driving Engineering Education to Meet Future Challenges.  [Viitattu 13.10.2021]. Saatavissa: https://www.sefi.be/

Linkki 2. SEFI. 2017. Special Interest Groups. [Viitattu 13.10.2021]. Saatavissa: https://www.sefi.be/activities/special-interest-groups/

Kuvat

Kuva 1. Panwar, R. 2017. Automaatio-insinöörejä-tekniikka. Pixabay. [Viitattu 13.10.2021]. Saatavissa: https://pixabay.com/images/id-2710335/

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *