KUPARI-hanke kehittää tulevaisuuden kuitupohjaisia pakkausratkaisuja
KUPARI-hankkeen (Kuitupohjaisten pakkausratkaisuiden integrointi pk-yritysten tarpeisiin – hanke) 10.10.2019 järjestämässä työpajassa puhuttiin tulevaisuuden pakkausratkaisuista ja poimittiin kehitysideoita leipomoalalle yhdessä alan yritysten kanssa. Lopputuloksena saatiin uusia rohkeita ideoita leipomoalan pakkausten kehittämiseksi. Mukana oli edustajia lähialueen leipomoista. Lisäksi työpajaan osallistui KUPARI-hankkeen asiantuntijoita ja Pakkaus-ja brändimuotoilun suuntautumisen 2. vuosikurssin opiskelijoita Muotoiluinstituutista.
Päivän alussa pakkaus- ja brändimuotoilun lehtori Noora Nylander kertoi tulevaisuuden pakkausratkaisuista ja innovaatioista. Kestävyyskriisi ja ilmastonmuutos ovat megatrendejä, jotka vaikuttavat myös pakkausalaan. Pakkausmuotoilussa tavoitteena on ymmärtää kokonaisuus, joka sisältää myös Ihmisten ravinnon, valintojen, ostotottumusten ja käytöksen muuttamista. Pakkausteknologian kehityksen myötä käytetyt menetelmät ja materiaalit ovat iso osa ympäristötekoa ja luonnonresurssien säästämistä. Potentiaalia on pakkauksissa, joissa hyödynnetään älykästä ja optimoitua materiaalivalintaa, huomioiden pakkauksen tuotanto-, kierrätys- ja uudelleenkäyttömahdollisuudet.
Esimerkkinä ekologisista pakkausmuutoksista nähtiin ruotsalainen kahvipaahtimo Löfbergs Lila, jonka uudet kahvipakkausten materiaalit on nykyään eroteltu kahteen eri osaan. Läpinäkyvä sisäpuolen vakuumimuovipakkaus pidentää kahvin säilyvyyttä, paperi taas suojaa kahvin valolta ja on tärkeä osa tuotteen brändin rakentamista.
Pakkaustekniikan professori Ville Leminen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta kertoi bio- ja kuitupohjaisista materiaaleista, sekä uuden pussipakkauskoneen tuomista mahdollisuuksista materiaalitestauksessa. LUT-yliopiston pakkaustekniikka tarjoaa pilotointimahdollisuuksia yrityksille kuitumateriaalin muovauksen ja konvertoinnin laitteilla. Biopohjainen kalvopäällyste pakkauksissa voi korvata muovikalvon tulevaisuudessa. Pakkausten tuotannossa voi hyödyntää Suomessa valmistettua kartonkia ja paperia, eli uusiutuvaa kotimaista materiaalia.
Työpajassa ideoitiin tulevaisuuden leipomopakkauksia
Työpaja alkoi pakkaus- ja brändimuotoilun lehtorin Oona Casalegnon ohjauksessa alkulämmittelyllä leivonnainen-sanan assosiaatioista ja jatkui post-it ideariihellä, jonka tarkoituksena oli kerätä paljon erilaisia ideoita. Lisäksi oli tärkeää saada tietää, mitä nuoret aikuiset eli osallistuvat pakkausmuotoilun opiskelijat ajattelevat leipomoalan pakkauksista ja siitä, millaisia ne voisivat olla tulevaisuudessa. Alussa esiin nousivat leipomiseen liittyvät tunteelliset assosiaatiot kuten koti, äiti, makea, pehmeä ja lämmin. Myöskin osallistuvat yritykset esittäytyvät lyhyesti ja kertoivat omista pakkaustarpeistaan. Ideariihessä etsittiin kaikkia mahdollisia hullujakin ideoita leipomoalan tulevaisuudesta ja näin löydettiin uusia näkökulmia ja innovaatioita.
Seuraavassa vaiheessa piti hyödyntää muiden ideoita ja kehittää niitä. Lopuksi ideoista rakennettiin pyramidi tuloksien mukaan: eniten äänestyksessä pisteitä saanut idea asetettiin ylimmäksi. Äänestyksen kärkeen eri ryhmillä pääsivät seuraavat ideat: maistelupakkaus, läpinäkyvä kuitumateriaali, mehiläisvahakääre, kaurakuori, panttimenetelmä, uudelleenkäytettävä, syötävä ja sulava pakkaus. Syntyneitä tulevaisuuden sekä lähihetken pakkausideoita tullaan jatkokehittämään KUPARI-hankkeen seuraavissa työpajoissa ja muotoiluprojekteissa.
Kirjoittajat:
Noora Nylander on Pakkaus- ja brändimuotoilun lehtori ja KUPARI-hankkeen asiantuntija Muotoiluinstituutissa, LAB-ammattikorkeakoulussa.
Khelli Palmgren on Pakkaus-ja Brändimuotoilun 4. vsk opiskelija, LAB-ammattikorkeakoulussa.