Vastuullisesta vaatesuunnittelusta

Yrityksen näkökannalta helpoin tapa muuttaa tuotantoa ympäristöä vähemmän kuormittavaan suuntaan on tuotteiden valmistusmateriaalien valinta. Valinta voi perustua tekstiiliin hyvään laatuun ja kestävyyteen tai halpaan hintaan. Tarjontaa on runsaasti ja yritys voi valita kankaat toiveidensa mukaisesti. Perinteisesti suunnittelija valitsee malliston teemaan sopivat materiaalit tavoitehinnan mukaisesti.

Telaketju2-projektin toimijoille tehdyn kyselyn perusteella kiertotaloutta estää epävarmuus materiaalien saatavuudessa ja kierrätettyjen materiaalien saatavuus pienyrityksille. Toimijat haluaisivat hyödyntää nykyistä enemmän kierrätettyä materiaalia tuotteiden valmistuksessa sekä lisätä kierrätysmateriaaleista valmistettujen tuotteiden valikoimaa. Lisäksi kiertotalouden edistäminen omassa toiminnassa pitäisi olla liiketaloudellisesti kannattavaa.

Vastuullisten materiaalien saatavuutta kaupallisiin tarkoituksiin selvitettiin kangasmessuilla (messujen tiedot artikkelin lopussa).

Premiére Vision

Järjestäjä ei erottele messuosastoja hakutermein (kuten sustainable, circular, ecological), jotka kertoisivat yritysten ympäristövastuullisuudesta. Materiaalien etsijälle on kätevintä aloittaa messujen infoalueisiin tutustumalla.

Kuva 1. Piktogrammien perusteella infoalueen kangasnäytteistä on helpompaa löytää kiinnostavia materiaaleja: organic, biopolymers, recycled, responsible finishing, waterless, traceability, end of life process, metal-free. (Kuvat: Minna Cheung)

Première Visionissa on SMART CREATION UNIVERSE –alue, jossa esitellään älykkäitä ja vastuullisia materiaaleja sekä uusia kiertotaloutta edistäviä teknologioita. Alueella on esillä myös muita toimijoita kuten auditointeja ja sertifikaatteja tekevät Bluesign ja Hohenstein Textil Testing Institute. Hohensteinin edustaja kertoi, että ÖKÖ-TEKS -merkin saaminen omaan tuotteeseen maksaa tällä hetkellä noin 900 euroa. Pienelle yritykselle tämä on usein liikaa. Sen sijaan suunnittelijan kannattaa valita kankaita, joilla on kankaanvalmistajan hakema hyväksyntä valmiina.

Avantex

Avantexissa on esillä aasialaisten kankaanvalmistajien valikoimia. Usein tämä tarkoittaa isompia minimitilauksia, joka on haasteellista pienelle yritykselle. Näytteilleasettajien hakukone erottelee hakusanoilla eco materials ja fully sustainable tutustumisen arvoisia valmistajia. Tarkemman tutustumisen pohjalta ECO-merkintä löytyi seuraavista kankaista kuten 56% Tencel, 41% Polyester, 3% Elasthan tai 85% Lyocell, 15% Polyester sekä laajasta valikoimasta sekoitemateriaaleja, joissa modaalia on 70-91% ja polyesteriä 9-30% tai joista osa on kierrätettyjä kuituja.

Kuva 2. ”Eco” materiaaleja Avantex-messuilla (Kuvat: Minna Cheung)

Polarstoff

Polarstoff-messuilla on pienuudestaan huolimatta varsin kattava valikoima kankaita suomalaisten yritysten tarpeisiin. Näytteilleasettajakeskustelujen pohjalta ekologisia materiaaleja kysytään koko ajan enemmän ja niitä kysyvät erityisesti nuoret suunnittelijat. Muutama vuosi sitten niitä ei kysynyt juuri kukaan, mutta maaliskuussa 2020 messuilla esiintyi vastuullisen muodin asiantuntija Anniina Nurmi kahtena päivänä täydelle salille. Esityksen yhteyteen olivat yritykset tuoneet esille kangasnäytteitä. Valikoima oli vaatimaton verrattuna Keski-Euroopan messuihin. Ekologisia materiaaleja pidetään edelleen kalliimpana kuin perinteisiä, mutta hintaero per metri vaihtelee tapauksesta riippuen 1,50-2,50 euron välillä.

Tekstiilimateriaalien valintaa vaatesuunnittelijan näkökannalta

Infoalueet tarjoavat hyvän mahdollisuuden löytää paljoudesta uusia, ympäristö- vastuullisempia materiaalivaihtoehtoja. Suunnittelijan valinnat ovat kankaanvalmistajan tai -edustajan antamien tuotetietojen varassa, koska keinot tietojen tarkistamiseen ovat vähäiset.

Sertifikaateissa ovat omat haasteensa, ne tarjoavat kuitenkin yhden työvälineen materiaalien vertailuun ja valintojen tekemiseen. Tuotesuunnittelija tai yritys voi asettaa vaatimukseksi kankaalle tietyn sertifikaatin olemassa olon. Sertifikaatit mittaavat eri ominaisuuksia, joten ensin on valittava omalle yritykselle tärkeimmät. Mainituilla messuilla yleisimmin käytettyjä serfitikaatteja ovat:
• BCI – Better Cotton Initiative. Lisätietoja: www.bettercotton.org
• BSCI – Better Social Compliance Initiative. Lisätietoja: www.amfori.org
• GOTS – Global Organic Textile Standard. Lisätietoja: www.global-standard.org
• ÖKO-TEX – useita eri testauksia ja sertifikaatteja. Lisätietoja: www.oeko-tex.com

Kuva 3. Esimerkkejä yritysten käyttämästä infografiikasta Avantex ja Premiére Vision -messuilla. (Kuvat: Minna Cheung)

Kankaiden valmistajat ovat hakeneet sertifikaatteja ja tällaisia kankaita on helppo löytää messuilta markkinointiviestinnän perusteella. Yritys antaa ymmärtää yrityksen kestävästä ja vastuullisesta toiminnasta ja tarjonnasta näyttävästi, mutta voiko viestintään luottaa?

Kirjoittaja:
Minna Cheung. Kirjoittaja työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa Puettavan muotoilun lehtorina ja
asiantuntijana Telaketju2-hankkeessa. Hän on kiinnostunut vastuullisesta ja innovatiivisesta vaate- ja asustesuunnittelusta yhdistettynä uusiin liiketalousmalleihin.

Hankkeessa tutkitut messut:

Premiére Vision. https://www.premierevision.com
Avantex. https://avantex-paris.fr.messefrankfurt.com/paris/en.html
Polarstoff. https://agenttiliitto.fi/polarstoff-fair/

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *