Kiertotalousseminaari – etänä Kuopiossa

KUVA 1. Seminaarissa.

Vuodesta 2018, 19 ammattikorkeakoulua ovat yhdessä kehittäneet kiertotalouden oppimisympäristöjä ja oppimateriaaleja Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Kiertotalousosaamista ammattikorkeakouluihin -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on työstää yhteisiä toimintatapoja ja materiaaleja, joilla kiertotalous saadaan integroitua osaksi ammattikorkeakoulujen opetusta ja arkea.

Hankkeen aikana on sovittu pidettäväksi vuosittain 2 – 3 seminaaria, joihin on osallistunut keskimäärin 50 hanketoimijaa eri puolilta Suomea. Koronatilanteen vuoksi huhtikuuksi, Kuopion järjestysvastuulla oleva seminaari, sovittiin siirrettäväksi verkkoon. Tilaisuuden organisointi aiheutti meille työpakettien vastuuhenkilöille ja varmasti myös järjestävälle taholle mielenkiintoisia haasteita, mm. siitä miten saamme 50 henkilö työskentelemään aktiivisesti hankkeen työpakettien valituissa teemoissa.

Verkkoseminaari ja työpajat

Mielenkiintoisten esitysten Savon koulutuskuntayhtymän ja Savonia-ammattikorkeakoulun kiertotalouden kehittämistoimien lisäksi paljon keskustelua herätti CSC – Tieteen tietotekniikan keskuksen Olli Lehdon esitys avointen oppimateriaalien kirjastosta, johon hankkeen aikana syntyneet opetusmateriaalit tallennetaan syksyn 2020 aikana. Alustalle tallennettuja oppimateriaaleja voivat käyttää kaikki, niin opettajat kuin oppijat. Palvelua kehittävät Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus. Aihetta käsiteltiin lisää erillisessä työpajassa. Eniten oppimateriaalin tekijöille haasteita aiheuttaa avoimien lisenssien käyttöön liittyvät asiat ja saavutettavuuskysymykset. Näihin kaikkiin pyrimme löytämään vastauksia ja työkaluja, jotta mahdollisimman suuri osa hankkeen aikana tehdyistä 300 opintopisteestä, saataisiin tälle alustalle.

Ensimmäinen, tämän hankkeen ja tässä laajuudessa järjestetty verkkoseminaari oli mainio tilaisuus oppia käyttämään niin Zoomin Breakout-roomeja, kuin myös erilaisia verkkoalustoja, kuten Padletiä ja Flickriä. Näiden, sekä Teamsin ja normaalien pilvipalvelimien avulla, innovoimme keinoja oppimateriaalin julkaisuun ja oppimisympäristöjen kehittämiseen.

KUVA 2. Padlet-alustan työryhmätyöskentelyn kuvakaappaus.

Saimme myös kirjoitettua useita sivuja pienryhmätyöskentelypajoissa oppilaitoksien kestävyyden indikaattoreista ja niiden mittaamisesta, sekä yhteiseen toimintaympäristöön liittyvistä, hankkeen kautta syntyneistä hyvistä käytänteistä.

Vaikka face-to-face tapaamiset ovat olleet hyviä verkostoitumisen ja tehokkaan työskentelyn näkökulmasta, osoitti tämäkin seminaari sen, että verkkoseminaareilla on puolensa. Jäämme odottamaan mielenkiinnolla laskelmia siitä, miten paljon verkossa järjestetty seminaari vähensi osallistujien, ja tätä kautta koko hankkeen hiilijalanjälkeä.

Kirjoittaja: Pia Haapea, LAB-ammattikorkeakoulun Energia- ja ympäristötekniikan yliopettaja, joka vastaa osaltaan Kiertotalousosaamista ammattikorkeakouluihin hankkeen sisällöstä ja hallinnoinnista.

Kuvat: Pia Haapea.

Linkit:

Kiertotalous AMK. 2020. Kiertotalousosaamista ammattikorkeakouluihin. [Viitattu 8.4.2020]. https://kiertotalousamk.turkuamk.fi/

Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2020. Avointen oppimateriaalien kirjasto. [Viitattu 8.4.2020]. Saatavissa: https://aoe.fi/#/etusivu