Tapahtumatuotannossa oppiminen -hanke vakiinnutti tapahtumaväylän toimintamallin

Lahden ammattikorkeakoulu osallistui Tapahtumatuotannossa oppiminen -osahankkeella valtakunnalliseen OKM:n rahoittamaan Toteemi – Työssä oppimassa työhön -hankkeeseen 2017-2019. Tapahtumissa työskentely on osa joustavaa monialaista korkeakouluopiskelua. Jokainen opiskelija voi olla mukana oman koulutusalansa lähtökohdista käsin ja tuoda omaa osaamistaan sekä monipuolistaa taitojaan. Hankkeen aikana monialainen tapahtumiin keskittyvä oppimisväylä on tarjonnut oppimisympäristön jo 171 opiskelijalle. Hankeaikana LAMKin opiskelijat ovat olleet mukana kymmenissä tapahtumissa, jotka ovat tuottaneet yhteensä noin 2000 opintopistettä.

Opiskelijat ovat mukana mm. Sell Games 2020 -tapahtuman järjestämisessä. Kuvassa Anni Vähätalo ja Veera Harinen. Kuva: Henri Uotila.

Tapahtumatuotannossa oppiminen –hankkeen kehittämistyössä hioutui kolme timanttia, jotka tehostavat yritysyhteistyötä sekä mahdollistavat joustavan opiskelun ja ohjauksen. Hiotut timantit ovat:

  1. Työelämäyhteistyön monialainen yhden luukun toimintamalli
    Yhden luukun toimintamalli varmistaa alueellisen tapahtumayhteistyön tekemisen ammattimaisesti ja tehokkaasti. Mallin ytimessä on opiskelijoiden oppiminen ja osaamisen kehittyminen, tapahtuman järjestäjän substanssiosaaminen ja LAMKin pedagoginen asiantuntijuus. Tapahtumia koordinoivat asiantuntijat ovat jatkuvassa vuoropuhelussa alueen tapahtumatoteuttajien kanssa arvioiden ja kehittäen eri vaiheissa oleville opiskelijoille sopivia tehtäväkokonaisuuksia. Tapahtumaväylän opiskelijoille tehtävät esitellään sähköisellä alustalla sekä henkilökohtaisessa ohjauksessa räätälöiden opiskelijan osaamistavoitteisiin sopivia kokonaisuuksia.
  2. Tapahtumaväylän ympärivuotinen Hop on –malli
    Tapahtumaväylän 30 opintopisteen kokonaisuuden toteutusmalli mahdollistaa opiskelijalähtöisen opiskeluaikataulun sekä ympärivuotisen opiskelun. Opintojaksolle on mahdollisuus liittyä opiskelijan oman aikataulun mukaan. Tapahtumaväylän tietoperusta on verkko-oppimisalustalla ja se etenee vetoketjumaisesti opiskelijan osallistuessa erilaisiin tapahtumiin. Koska opiskelijoilla on mahdollisuus olla mukana tapahtumissa myös kesällä, etenevät opinnot keskeytymättömänä ja alueen tapahtumatoimijoita voidaan palvella ympärivuotisesti.
  3. Digitaalinen reaaliaikainen opiskelijoiden ohjaus
    Tapahtumaväylällä opiskelijoiden ohjaus toteutetaan mobiilisoppimispäiväkirjan avulla. Opettajan ja opiskelijan välinen WhatsApp-keskustelu muodostaa reaaliaikaisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisen ja vuorovaikutuksen tapahtumissa työskentelyn aikana. Reaaliaikainen ohjaus tukee opiskelijaa niin huippuhetkissä kuin haasteellisissakin tilanteissa. Sen avulla tuetaan opiskelijan hyvinvointia ja arvioinnin yhteydessä se toimii hyvänä pohjana palautekeskustelulle.

Vuoden 2020 alussa LAB-ammattikorkeakouluksi yhdistyneet Lahden ja Saimaan ammattikorkeakoulut ovat valinneet visiokseen olla työelämän innovaatioammattikorkeakoulu. Tapahtumatuotannossa oppiminen –hankkeessa muodostunutta toimintamallia ja tuloksia voidaan LABissa hyödyntää työelämän-, ohjauksen- ja arviointiosaamisen haasteisiin vastaamisessa.


Kirjoittajat:

Heidi Freundlich toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Liiketoiminta-yksikössä lehtorina sekä SELL Student Games 2020 pääsihteerinä. Kirjoittaja on toiminut Tapahtumatuotannossa oppiminen -hankkeen projektipäällikkönä.

Sami Heikkinen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Liiketoiminta-yksikössä lehtorina ja Tapahtumatuotannossa oppiminen -hankkeen asiantuntijana.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.