GameJam tuo osaajat yhteen

Loppuvuodesta 2019 Lahden ammattikorkeakoulun GameChangers-projekti järjesti pelijamit yhteistyössä IGDA (International Game Developers Association) Lahden toimijoiden sekä Harjulan Setlementin kanssa.

Pelijamit (GameJam) ovat rajatun ajan, yleensä 48 tunnin, pelinkehityshaasteita. Pelijameissa on yleensä yksi tai useampi teema, jonka järjestäjät päättävät ennakkoon. Haasteen aikana kehitettävien pelien on oltava teemaan liittyviä. Haaste tulee siinä, että teema paljastetaan vasta kehittäjien saavuttua pelipaikalle. Paljoa etukäteisvalmisteluja ei siis ole mahdollista tehdä.

Kuva 1. Pelijamien logon on suunnitellut LAMKista keväällä 2019 valmistunut Toni Tilsala, joka on myös IGDA Lahden hallituksen jäsen.

Pelijamit tuovat yhteen niin kokeneet pelintekijät kuin aiheesta kiinnostuneet harrastajatkin. Pelijamien rajatun ajan puitteissa osallistujat muodostavat pieniä tai suuria tiimejä ja työskentelevät pelihaasteen parissa. Pelijameissa resurssit, kuten aika, voi olla hyvinkin rajallista, mutta luovuus pääsee siinäkin suuremmissa määrin pääosaan. (Finnish Game Jam 2019.) Kehitettävät pelit ovat monesti digitaalisia pelejä, mutta jameissa on mahdollista tehdä myös vaikkapa lauta- tai roolipeli. Kuten sanottua, vain mielikuvitus on rajana. 

Lahti Game Jam ’19

Joulukuun 13.-15. päivä järjestetyn pelijamin teema oli vuodenajan huomioiden musta joulu. Teemaa pelinkehittäjät saivat tulkita haluamallaan tavalla: musta voi tarkoittaa niin pelin genreä kuin grafiikan värejä ja joulua on mahdollista tulkita ja tuoda peliin mukaan mitä moninaisimmin tavoin.

GameJamit yleensäkin alkavat tiimien muodostamisella ja toisiin tutustumisella. Osallistujat ovat saattaneet sopia omista tiimeistään jo ennen tapahtuman alkua, mutta tiimin muodostaminen etukäteen ei ole mitenkään pakollista, vaan paikalle voi ilmaantua ja tutustumisen jälkeen miettiä, mihin tiimiin kannattaisi liittyä. Tiimi kannattaa muodostaa niin, että sen jäsenillä on eri taitoja, jotka tukevat toisiaan. Ei ole kuitenkaan kiellettyä pyytää muilta tiimeiltä apua, jos niistä löytyy taitoja, joita omalla tiimillä ei ole. Vaikka jokainen tiimi tekee eri projektia, se ei tarkoita, että kyseessä olisi kilpailu.

Kuva 2. Pelinkehitys oli täydessä vauhdissa lauantaina. Pelijamit järjestettiin Harjulan Palveluiden tiloissa ja välillä paikalla kävi myös muita talon asiakkaita ihmettelemässä touhua. Kuva: Ria Gynther.

Pelijamit käytännössä

Tiimien muodostumisen jälkeen kerrotaan GameJamien teema sekä yleisiä käytännön asioita, jonka jälkeen itse työskentely voi alkaa. Osallistujat tuovat omat tietokoneensa ja oheislaitteensa tapahtumaan, joten niiden pystyttäminen vie oman aikansa. GameJameissa on yleensä mahdollisuus yön yli työskentelyyn ja Lahti GameJam ’19 ei ollut tässä suhteessa poikkeus. Osa osallistujista viipyikin yön yli ja heille oli varattu mahdollisuus nukkua erillisessä huoneessa. Välillä oli myös hyvä pitää taukoa ja käydä saunomassa.

Sunnuntaina, tarmokkaan 48:n tunnin työskentelyn jälkeen, oli tiimien aika esitellä projektinsa. Tiimit myös latasivat pelinsä Itch.io-nettisivustolle, jonka kautta GameJam ja itsenäisten pelinkehittäjien luomia pelejä on mahdollista jakaa ilmaiseksi pelaajille. Viikonlopun aikana kaksi kolmesta tiimistä teki mobiilipelin ja yhden tiimin peli oli kahdelle pelaajalle tarkoitettu tietokonepeli. Loppuhuipennuksena oli osallistujille lautapelipalkintoja, jotka tietenkin arvottiin noppapelin avulla. Tunnelma GameJamien jälkeen oli väsynyt, mutta myös tyytyväinen sekä iloinen. Tavarat vielä kasaan ja odottamaan uusia jameja.

Lähteet

Finnish Game Jam. 2019. About. [Viitattu 14.12.2019]. Saatavissa: http://www.finnishgamejam.com/about/

Linkit

GameChangers. 2020. Projektista. [Viitattu 14.1.2020]. Saatavissa: https://gcproject.fi/index.php/projektista/

IGDA Lahti. 2019. Lahti Game Jam ’19. [Viitattu 15.12.2019]. Saatavissa: https://itch.io/jam/lahti-game-jam-19


Kirjoittajat

Katri Putkonen opiskelee mediatekniikan insinööriksi LAB-ammattikorkeakoulussa ja toimii IGDA Lahden hallituksen jäsenenä.

Ria Gynther työskentelee LAB-ammattikorkeakoulun Teknologia-yksikössä sekä toimii IGDA Lahden toiminnanjohtajana.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *