Opiskelijat auttavat urheiluseuroja koronakriisin keskellä

LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksen markkinoinnin opiskelijat suorittavat valtaosan opinnoistaan tiimiyrittäjyyteen ja osuuskuntatoimintaan pohjautuvassa opiskelumuodossa, johon voi tarkemmin tutustua kattojärjestö Saitemian sivuilla. Ominaista tälle opiskelumuodolle on vahva linkitys alueen yrityksiin, erilaisiin projektiopintoihin sekä innovointeihin. Juuri käynnistynyt PelipaitaKevät 2020 -huutokauppa on erinomainen osoitus tästä.

PelipaitaKevät 2020 -projektissa mukana olevia seuroja. Kuva: Eetu Suoraniemi

Projekti sai alkunsa täysin opiskelijalähtöisesti, kun markkinoinnin opiskelijat Markkinointiosuuskunta Siriuksesta pohtivat millaisia projekteja voisi toteuttaa etänä koronakriisin keskellä. Opiskelijat Antti Hyrkkänen ja Eetu Suoraniemi – urheilumiehiä kun ovat – pohtivat samalla miten paikallisia urheiluseuroja voisi auttaa yleisötilaisuuksien loputtua. Alkuperäisenä ideana oli toteuttaa paikallinen projekti alueen urheiluseurojen tueksi, mutta idea lähti nopeasti laajenemaan. Mukaan projektiin saatiin Siriuksesta Saku Seppä-Lassila sekä Topi Peuhkuri, ja kun projektitiimi vahvistui vielä Carelia Sportin Otto Valavuolla, oli projekti valmis valtakunnalliseksi projektiksi.

Vain muutama viikko alkuperäisen idean syntymisen jälkeen PelipaitaKevät 2020 -hankkeeseen on saatu yli 50 pelipaitalahjoittajaa. Jokainen lahjoitettu pelipaita huutokaupataan ja kaikki tuotot jaetaan osallistuneiden seurojen kesken tasan. Näin saadaan sekä tuloja seuroille että pidettyä seurojen ja fanien yhteyttä yllä. Joskin hieman normaalista poikkeavalla tavalla.

PelipaitaKevät2020 lähti lentoon

Blogin kirjoitushetkellä huutokauppa on meneillään ja mukana on pelipaitoja mm. Patrik Laineelta, Lauri Markkaselta ja Marko ”Mörkö” Anttilalta. Korkeimmat tarjouksetkin yksittäisistä paidoista ovat nousseet jo nelinumeroisiksi. Monet seurat ja jopa urheilusarjat ovat nostaneet PelipaitaKevään hyvin voimakkaasti omiin uutisointeihinsa. Uskaltaa siis sanoa, että idea todellakin lähti lentoon.

On muistettava, että monet urheiluseurat ovat yrityksiä tai työllistäviä yhdistyksiä, joten hankkeella on aito kansantaloudellinen vaikutus. Myös opiskelijoille itselleen tämän kaltaiset projektit ovat erittäin pidettyjä ja mielekkäitä opintosuorituksia:

”Mukava tehdä hyvässä porukassa hommia hyvän asian puolesta. On myös kiva huomata miten hyvin kampanja on otettu vastaan ympäri urheilevan Suomen”, toteaa Hyrkkänen, yksi projektin vetäjistä.


Kirjoittaja:

Sampo Kokkonen. Kirjoittaja toimii markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa sekä Markkinointiosuuskunta Siriuksen tiimivalmentajana.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *