Fysioterapeuttiopiskelijoiden kansainvälistymisosaamisen kehittyminen Motiivi Hyvinvointipalveluissa 

LAB-ammattikorkeakoulussa opiskelee yli 1000 kansainvälistä tutkinto-opiskelijaa lähes 90 eri maasta (LAB 2024). Motiivi Hyvinvointipalvelut (2024) tarjoavat erilaisia hyvinvointipalveluita kampuksen opiskelijoille ja henkilökunnalle. Motiivissa ammatillisia harjoittelujaksojansa suorittavat fysioterapeuttiopiskelijat kohtaavatkin eri kulttuureista tulevia kansainvälisiä asiakkaita ja ohjaavat heitä englannin kielellä. Millaisia kansainvälisen toiminnan ja monikulttuurisen osaamisen valmiuksia tämä vahvistaa? 

Kansainvälistymisosaaminen ammatillisena osaamisena 

Ammattikorkeakoulututkintojen yhteisien kompetenssien eli osaamiskokonaisuuksien suositusten mukaisesti valmistuvan opiskelijan tulee osata toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. Opiskelijan odotetaan osaavan kehittää työyhteisönsä monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja sekä kykenevän työtehtävissään kansainväliseen viestintään. (Arene 2022.)

Fysioterapeutin ammatillista osaamista kuvaavassa ydinosaamiskuvauksessa kansainvälistymisosaaminen nähdään sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattilaisten yhteisenä osaamisalueena, joka on jatkuvassa vuorovaikutuksessa muiden osaamisalueiden kanssa (Suomen Fysioterapeutit 2016). Kyse on ennen kaikkea vuorovaikutustaidoista, kulttuurisesta osaamisesta, ongelmanratkaisutaidoista sekä epävarmuuden sietokyvystä (Opetushallitus 2024). Opetushallitus (2024) korostaa lisäksi kansainvälisyyden laajempaa merkitystä eli sitä, miten opiskelija näkee itsensä osana maailmaa sekä ymmärtää muita kulttuureita, tapoja ja uskomuksia. 

[Alt-teksti: kaavakuva, jossa keskustassa on fysioterapiatiede ja uloimpana fysioterapeutin osaamisalueet, muun muassa innovaatio-osaaminen, kansainvälistymisosaaminen ja verkosto-osaaminen.]
Kuva 1. Fysioterapeutin ammatillisen osaamisen osa-alueet. (Suomen Fysioterapeutit 2016) 

Kotikansainvälisyyden mahdollisuudet Motiivi Hyvinvointipalveluissa 

Kotikansainvälisyydellä tarkoitetaan kotimaassa tapahtuvaa kansainvälistymistä (Opetushallitus 2011) mahdollistaen kaikille yhdenvertaiset kansainvälistymisen mahdollisuudet sosioekonomisesta taustasta tai asuinpaikasta riippumatta (Opetushallitus 2024). Motiivi Hyvinvointipalvelut tarjoavat fysioterapeuttiopiskelijoille oppimisympäristön, jossa opiskelijoiden on mahdollista kehittää kieli- ja kulttuuriosaamistaan aidoissa työelämän tilanteissa. Kohdatessaan eri maista tulevia asiakkaita opiskelijat pääsevät tutustumaan eri maiden kulttuureihin kehittäen samalla viestintätaitojaan kulttuurien välillä.  

Opiskelijat pääsevät hyödyntämään ja laajentamaan olemassa olevaa englannin kielen ammatillista sanavarastoansa tutkiessaan ja ohjatessaan yksilöasiakkaita, ohjatessaan erilaisia ryhmiä liikunta- ja kuntosalilla sekä ohjatessaan esimerkiksi potilaan siirtymisen avustamisen tekniikoita kansainvälisille sairaanhoitajaryhmille osana moniammatillista yhteistyötä. Selkeä ja ymmärrettävä ohjaus on tärkeää asiakkaan motivoitumisen ja harjoitteluun sitoutumisen näkökulmasta. Englannin kielen ammatillista käyttöä harjoitellaan suullisen taidon lisäksi myös käsiteltäessä asiakkaan esitietoja sekä kirjatessa toteutuneen tutkimisen ja ohjauksen sisältöä. 

Myös ymmärrys eri maiden fysioterapiakäytänteistä ja alan opintojen painotuksista voi vahvistua ammatillisten harjoittelujaksojen aikana. Motiivi Hyvinvointipalveluissa työskentelee fysioterapia-alan kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita säännöllisesti lähes jokaisena lukukautena. Työskentely eri maasta tulevan opiskelijakollegan kanssa tarjoaa mielenkiintoisia ja näkemyksiä avartavia keskusteluja. 

Kotikansainvälistyminen ammatillisten harjoittelujaksojen aikana voi herättää ajatuksen oman ammatillisen urasuunnitelman suuntaamisesta kohti kansainvälisiä työtehtäviä ja -ympäristöjä. Vähintäänkin se vahvistaa opiskelijoiden valmiuksia tulevaa työelämää varten, sijoittuvatpa työtehtävät sitten kotimaahan tai maailmalle. 

Kirjoittajat

Kasper Pyyhtiä on LAB-ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelija, joka suoritti ammatillisen harjoittelujaksonsa Motiivi Hyvinvointipalveluissa.

Outi Pöyhönen työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun fysioterapeuttikoulutuksessa.

Lähteet 

Arene. 2022. Suositus ammattikorkeakoulujen yhteisistä kompetensseista ja niiden soveltamisesta. Viitattu 8.11.2024. Saatavissa https://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2022/Kompetenssit/Suositus%20ammattikorkeakoulujen%20yhteisiksi%20kompetensseiksi.pdf?_t=1642539572 

LAB. 2024. Millaisia kansainvälisiä mahdollisuuksia LABissa on? LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 15.11.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/tarina/millaisia-kansainvalisia-mahdollisuuksia-labissa 

Motiivi hyvinvointipalvelut. 2024. Verkkosivut. Viitattu 21.20.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/palvelu/motiivi-hyvinvointipalvelut  

Opetushallitus. 2011. Kotikansainvälisyys. Kansainvälisyystaitoja kaikille. Viitattu 8.11.2024. Saatavissa https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/oph_kotikansainvalisyys_5.pdf 

Opetushallitus. 2024. Kansainvälisyyttä kaikille! Viitattu 8.11.2024. Saatavissa https://www.oph.fi/fi/tilastot/kansainvalisyytta-kaikille 

Suomen Fysioterapeutit. 2016. Fysioterapeutin ydinosaaminen. Viitattu 8.11.2024. Saatavissa https://www.suomenfysioterapeutit.com/ydinosaaminen/FysioterapeutinYdinosaaminen.pdf