Kaupunkien ja hyvinvointialueiden palveluiden uudelleen muotoutuessa suunnataan katseita yli organisaatiorajojen tehtävään yhteistyöhön. Miten esimerkiksi kunnista hyvinvointialueille siirtyneen sosiaalityön ja kuntien asumisen toimijoiden yhteistyö mahdollistetaan? Asuminen, […]
Terveydenhoitajakoulutus täyttää 100 vuotta vuonna 2024. Terveydenhoitajakoulutuksen katsotaan virallisesti alkaneen, kun Mannerheimin Lastensuojeluliitto MLL järjesti vuonna 1924 sairaanhoitajille ensimmäiset valtakunnalliset terveyssisarkurssit. Vuonna 1932 Suomeen perustettiin […]
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategiassa vuosille 2023–2035 tavoitellaan digiasioinnista ensisijaista palvelumuotoa kaikille sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaille, joille se […]
Riippumatta ammatista tai työtehtävästä jokainen työ pitää sisällään kuormitustekijöitä. Pitkään jatkunut kuormitus alentaa työntekijöiden toimintakykyä ja lisää poissaoloja. Tästä syystä työpaikoilla tulisi lisätä työpäivän aikaista […]
Tunteiden säätely on avainasemassa henkisen hyvinvoinnin ylläpidossa ja parantamisessa, ja tämän merkitys korostuu etenkin hyvinvointimatkailussa. Hyvinvointimatkailu tarjoaa ainutlaatuisia keinoja oppia tunnesäätelyn tärkeitä taitoja rentouttavassa ympäristössä. […]
Yritysten välisessä liiketoiminnassa (B2B, business-to-business) arvo ei synny vain ennalta määritellyistä tuote- tai palvelupaketeista, jotka vaihdetaan rahaksi. B2B-liiketoiminta sisältää enemmän kompleksisia elementtejä kuin kuluttajakeskeiset palvelut […]
Videoiden luominen osana oppimista ja opetusta on enenevässä määrin nykypäivää. Kustannus Oy Duodecim tilasi LAB-ammattikorkeakoululta opetusvideon turvakanyloinnista. Duodecimin yhteyshenkilön mukaan heillä ei ollut tietokannassaan vielä […]
Taitotalon ja Suomen diakoniaopiston tutkimuksesta käy ilmi, että sosiaali- ja terveysalan maine haittaa edelleen alan veto- ja pitovoimaa. Organisaatioiden vuoden 2023 lopulla sote-alan työnantajilla teettämästä […]
Sosiaalialaa voidaan kuvata tietointensiiviseksi alaksi. Uutta tietoa luodaan jatkuvasti ja sekä asiakkaita että johtamista koskeva tieto vanhenee nopeasti. Laadukas ja ajantasainen tieto ja sen hyödyntäminen […]