Oppia yli rajojen

Mitä yhteistä on noin 8500 opiskelijan LAB-ammattikorkeakoululla ja yli 70000 opiskelijan, vuonna 1669 perustetulla Zagrebin yliopistolla (University of Zagreb 2024)? Keskustelujen perusteella useat ajankohtaiset haasteet ovat samoja, esimerkiksi kansainvälisten opiskelijoiden heterogeeniset valmiudet opiskeluun opiskelijoille uudenlaisessa ympäristössä.

LABin strategisen kumppanin, Saksassa sijaitsevan HTW Saarin, 13.–17.5.2024 järjestetty Europe Week keräsi osallistujia yli kymmenestä eri maasta. Yhteisiä ratkaisuja päästiin miettimään työpajassa, jonka teemana oli Meeting the challenges of international differences in teaching and learning eli kansainvälisten eroavaisuuksien aiheuttamat haasteet opetuksessa ja oppimisessa.

Aikaa ohjeille ja valmistautumiseen

Oli huojentavaa kuulla, kuinka samanlaisten kysymysten kanssa muissakin korkeakouluissa painitaan. Jos opintojakson opiskelijat tulevat useista maista, suhtautuminen aikaan ja aikatauluihin tai osallistumisen ja tekemisen pakollisuuteen vaihtelee. Opiskelija ei tarkoituksella riko sääntöjä, vaan toimii, kuten on aiemmin tottunut toimimaan. Nämä on hyvä ottaa huomioon ja sanoittaa selkeästi kaikessa ohjeistuksessa.  Valmistautumiseen on varattava aikaa ja aikatauluttamiseen sekä organisointiin on syytä tarjota tukea. Vertaistutorointi voisi myös olla toimiva apukeino.

[Alt-teksti: hymyileviä ihmisiä istumassa sohvilla suuressa huoneessa.]
Kuva 1. Alustus työpajaan. (Kuva: Anu Nuutinen)

Ryhmätöissä yhteistyö koetuksella

Ryhmätyöt askarruttavat ympäri Euroopan, sillä ryhmässä toimimiseen kiteytyy monia yksilöiden, mutta myös kulttuuritaustojen tuomia eroja. Ryhmän sääntöjen miettimiseen on syytä panostaa heti alussa, jotta oleelliset eroavaisuudet ja asioiden eri tavalla käsittäminen saadaan karsittua. On hyvä, jos ryhmä saa sovittua omat sääntönsä, jotta sääntöihin todennäköisesti myös sitoudutaan. Myös opettajien kokemuksista ryhmän jäsenten keskinäisestä arvioinnista sekä ryhmien uudelleenjärjestelyistä keskusteltiin.

Joustavuus ja vaihtoehtojen tarjoaminen olivat ratkaisuehdotuksina moniin työpajassa esitettyihin haasteisiin. Yhteisesti todettiin, että pelkkä joustavuus ei ongelmia aidosti ratkaise, vaan haasteita aiheuttavien juurisyiden ymmärtäminen on oleellisessa roolissa. 

Kokemukset hälventävät ennakkoluuloja

Lienee selvää, että eri maissa tyypilliset opetustyylit saattavat poiketa toisistaan. Tämän lisäksi kannattaa tiedostaa, että uudenlaiseen opetus- ja opiskelutyyliin totuttautuminen vie opiskelijoilta oman aikansa. Kansainvälinen viikko, jolloin vierailevat luennoitsijat pitävät vierailuluentoja, tarjoaa myös järjestävän korkeakoulun opiskelijoille mahdollisuuden päästä kokemaan erilaisia opetustyylejä.

Keskusteluissa nostettiin esiin tärkeä huomio siitä, miten helposti stereotypioita eri kansallisuuksista muodostetaan. Haitallinen tyypittely ja yksilöiden unohtaminen on pystyttävä karsimaan. Omat kokemukset toimivasta yhteistyöstä ja niiden kertominen auttavat vähentämään ennakkoluuloja. Käytännön vinkiksi nousi myös luottamuksen rakentaminen vähitellen. Tehtävä kannattaa aloittaa niin, että ensin tehdään pienempiä osia tai ennakkotehtäviä, jotka opettavat toimimaan yhdessä. Tämän jälkeen isompien tehtäväkokonaisuuksien tekeminen eri taustoista tulevien kanssa on jo helpompaa.

Monesti keskitytään opiskelijoiden valmiuksien parantamiseen. Työpajan yksi herättävä nosto oli, että uusien näkökulmien ja työkalujen tuominen myös opettajille voisi parantaa toimimista kansainvälisissä ryhmissä ja verkostoissa. Erilaisuus on aina uusi mahdollisuus oppia toinen toisiltamme.

Kirjoittajat

Anu Kurvinen ja Anu Nuutinen ovat LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikön lehtoreita. He osallistuivat Erasmus+-opettajavaihtoon toukokuussa 2024.

Lähteet

University of Zagreb. 2024. About University. Viitattu 3.6.2024. Saatavissa https://www.unizg.hr/homepage/about-university/