Näemme valtavan määrän mainoksia päivittäin. Mainostajalle on tärkeää, että mainos olisi muistettava, ja mainostettava tuote tai brändi jäisi kuluttajien mieleen. Mainoksien ydintarkoituksena on luoda tarpeita, joita tyydyttääkseen kuluttajat ostavat hyödykkeitä (Tamminen 2019, 12).
Televisiomainonta on tehokas mainonnan keino. Liike, kuva ja ääni helpottavat tarinankerrontaa sekä tunteisiin vaikuttamista (Screenforce 2024). Sanoman (2023) mukaan televisiomainoksissa esitettävä musiikki ja äänimaailma ovat nousseet yhä merkittävämpään rooliin. Mainoksessa kuuluvat melodiat, hokemat ja mainosmusiikit jäävät helposti katsojien mieleen. Tuote, palvelu tai brändi yhdistyvät kuluttajien mielissä saumattomasti äänimaailmaan ja tarinaan. Hyvänä esimerkkinä Silja Line tai Fazerin sininen; mielessäsi voit kuulla jo brändin tunnusmusiikin?
Mieleenpainuvat tekijät
Perinteisen televisiolähetyksen eli lineaarisen television katselijamääristä yli 50-vuotiaat katsovat ikäluokista eniten televisiota, peräti 3 tuntia päivässä (Kantar 2023). Mitä mieltä yli 50-vuotiaat ovat lineaarisen eli perinteisen television mainonnasta?
Vastausta etsittiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn saatiin viikon aikana 120 vastausta yli 50-vuotiailta kuluttajilta. Ensimmäiseksi kysyttiin ensimmäisenä mieleen juontuvaa televisiomainosta. Suuri osa vastaajista mainitsi Bauhauksen mainoksen, jossa soi Martti Servon Hyvältä näyttää -kappale. Vastaajien mukaan mainos on hauska. Bauhausin mainoksen rinnalle nousi HK:n mainos, joka mainittiin myös useampaan otteeseen vastaajien keskuudessa. Mainoksessa lauletaan ”todella HK”. Tämän rallatuksen vastaajat kuitenkin kokivat ärsyttäväksi. Mainosrallatukset ovat vastaajissa herättäneet tunteita, jotka muistuivat parhaiten mieleen. (Hujanen 2024.) Pääsääntöisesti ensimmäiseksi mieleen juolahtaneet mainokset olivat lähimenneisyydessä esiintyneitä mainoksia.
Millainen on hyvä televisiomainos?
Vastaajilta kysyttiin, minkälainen mainos on heidän mielestään hyvä. Tässä kohtaa vastaajien mielipiteet jakautuivat. Suurimman osan mielestä hyvässä televisiomainoksessa on älykästä huumoria, hyvää musiikkia ja hyvä tarina. Osa vastaajista taas piti lyhyistä ja ytimekkäistä mainoksista. Jälkimmäinen vastaajajoukko suhtautui televisiomainontaan negatiivisesti. He kokivat mainoslaulut ärsyttäviksi ja kritisoivat mainoksia, joissa katsojan älykkyyttä aliarvioidaan. (Hujanen 2024.)
Mieleenpainuvimmat mainokset koettiin myös hyviksi televisiomainoksiksi, esimerkkinä Jaffa-appelsiinien ”jaffat tulloo”-mainos. Jaffat tulloo -mainosta on tuotettu vuonna 1996, ja sitä on näytetty menestyksekkäästi yli vuosikymmenen ajan (Kupli 2024). Hyvä mainos siis kestää myös aikaa.
Voidaan todeta, että lineaarinen televisio on yhä voimissaan, varsinkin yli 50-vuotiaiden keskuudessa. Televisio on edelleen tehokas mainonnan kanava, jota tulisi hyödyntää. Kohdennusta kannattaisi suunnata +50-ikäryhmään ja pohtia juuri heidän mieltymyksiään. (Hujanen 2024.)
Kirjoittajat
Tytti Hujanen on LAB-ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelija, joka on keskittänyt opintonsa markkinointiin ja on kiinnostunut televisiomainonnasta.
Taina Orpana työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa liiketalouden lehtorina ja on kiinnostunut mediamainonnan eri mahdollisuuksista osana markkinointiviestintää.
Lähteet
Hujanen, T. 2024. Yli 50-vuotiaiden mieltymykset lineaarisen television mainontaan. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 4.4.2024. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/850682/Hujanen_Tytti.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Kantar. 2023. Medioiden parissa vietetty aika haukkaa leijonanosan suomalaisen päivästä. Viitattu 28.3.2024. Saatavissa https://www.kantar.com/fi/inspiraatioksi/mainonta-media/suomalaisen-mediapaiva-2023
Kupli. 2024. Muistatko tämän mainoksen 1990-luvulta? Viitattu 28.3.2024. Saatavissa https://www.kupli.fi/muistatko-taman-mainoksen-1990-luvulta/
JESHOOTS.com. 2018. Televisiomainos. Pexels. Kuva. Viitattu 4.4.2024. Saatavissa https://www.pexels.com/photo/man-holding-remote-control-1040160/
Sanoma. 2023. TV-mainonta – tuhti peruspaketti telkkarin erityispiirteistä. Viitattu 28.3.2024. Saatavissa https://media.sanoma.fi/ajankohtaista/nakemyksia-markkinoinnista/tv-mainonta-tuhti-peruspaketti-telkkarin-erityispiirteista
Screenforce. 2024. TV-mainonta. Viitattu 28.3.2024. Saatavissa https://www.screenforce.fi/mainonta/tv-mainonta
Tamminen, J. 2019. Nauti tyhjyydestä ja muita vastamainoksia. Helsinki: Voima ja Into.