Yritysten yhteistyöllä kohti kokonaisvaltaisia elämyksiä 

Matkailuala elää murrosaikaa digitaalisten ratkaisujen ja alustatalouden kehittyessä. Uudenlaisia palvelupaketteja pyritään nyt muodostamaan yritysyhteistyöllä, jossa pienetkin toimijat voivat yhdessä muodostaa kokonaisvaltaisempia paketteja.  

Visit Finlandin matkailun skenaariot vuodelle 2030 nostavat esiin kolme keskeistä teemaa: virtuaalisuuden tuomat mahdollisuudet liiketoiminnalle, hyvinvoinnin merkityksen korostuminen matkailijoille sekä vastuullisuuden ja turvallisuuden vahvistuminen taustatekijöinä. Samoja teemoja on havaittavissa myös matkailun muutostrendeissä. Tärkeimmät kolme ovat digitaaliset ratkaisut, vastuullisuus sekä outdoors-matkailu. (Visit Finland, 2020; Visit Finland 2021.) 

Digitaalisten ratkaisujen lähtökohtana on matkailijan tarve. Räätälöidyt palvelut auttavat asiakasta saamaan haluamansa, oli se sitten elämykset tai tiedon hankinta. Myös alustatalouden mahdollisuudet ovat matkailuyrittäjille tärkeitä, sillä niissä palvelut pääsevät esille ja niiden kautta voidaan myös seurata kuluttajien päätöksentekoa. Digitaaliset palvelut ovat siis tulevaisuudessa vahvasti kytköksissä fyysiseen todellisuuteen. (Visit Finland 2021.) 

[alt-teksti: mies työntää toista pyörätuolissa, samalla kun pyörätuolissa istuvalla on päässään virtuaalitodellisuuslasit.]
Kuva 1. Digitaaliset ratkaisut tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia elämyksille. (RDNE Stock project. 2021) 

Isompi osuus itselle vai suurempi markkina kaikille? 

Kilpailevien yritysten markkinaosuuksia verrataan joskus piiraaseen, josta jokainen yritys pyrkii leikkaamaan itselleen mahdollisimman ison palan. Toisinaan metaforaa käytetään myös kuvaamaan yhteistyön tuomia mahdollisuuksia. Sen sijaan että jokaisella on oma pieni palansa, voidaan yhteistyöllä kasvattaa koko piiraan kokoa. Yhteistyön tekeminen omasta palasta taistelemisen sijaan vähentää myös riskejä, sillä liian tiukka taistelu omasta palasta voi pilata koko piiraan. (Austin 2024; Aris 2016.) 

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi kokonaisvaltaisten kokemusten tarjoamista, joissa yhdistyy eri yritysten tuottamia palveluita, jossa kukin tuo pakettiin osaamistaan. Paketti voi sisältää esimerkiksi luontoretken, joogaa, paikallista ruokaa ja lopuksi uintia ja saunaa. Ajatuksena on, että asiakkaalle voidaan yhteistyön avulla tarjota laajempia elämyksiä, kuin hän itsenäisesti olisi hankkinut. Asiakkaat arvostavat pakettien tuomaa helppoutta ja se voi myös johtaa viipymien pidentämiseen, kunhan pakettien muotoilu ja hinnoittelu on onnistunutta. 

[alt-teksti: joulupukiksi pukeutunut henkilö laskee rahoja pöydän ääressä.]
Kuva 2. Matkailun takana on kovaa kilpailua. (Dima D. 2019)

Hankkeen mukana päästään ideoinnista testatun tuotteen tasolle 

Yritysyhteistyön edistämiseksi on otettu konkreettisia askeleita järjestämällä palvelupakettien ideoimiseksi kolmen työpajan sarja, joihin kuhunkin osallistui edustajia 20–30 yrityksestä. Ensimmäisessä työpajassa keskityttiin tuotteistukseen, brändäykseen, myyntiin ja markkinointiin. Tavoitteena oli luoda kansainvälisiä ja kotimaisia matkailijoita houkuttelevia, ympärivuotisia palvelukokonaisuuksia. Toisessa työpajassa yhdistettiin hyvinvointi ja luonto vastuullisuuden ja saavutettavuuden näkökulmasta. Kolmannessa työpajassa tarkasteltiin digitaalisia ja innovatiivisia ratkaisuja matkailuelämysten ja saavutettavuuden kehittämiseksi yhteistyössä VTT:n kanssa. Työpajoissa saatiin villejäkin uusia avauksia rohkealla, tulevaisuuskeskeisellä työotteella. 

Palvelupakettien kehittäminen viedään seuraavaksi käytännön tasolle. Yhteistyöstä kiinnostuneita yrityksiä etsitään parhaillaan mukaan ja potentiaaliset kumppanit lyötetään yhteen paketin kehittämistä varten. Tuotekehitys- ja pilotointiprosessi alkaa kesätoimijoille tammikuussa ja talvitoimijoille huhtikuussa. Mukaan voi ilmoittautua tällä lomakkeella: https://link.webropol.com/s/hyvinno

Työpajat järjestetään osana HYVINNO-hankkeen toimenpiteitä, joilla tähdätään palvelu- ja tuotekehityksen tukemiseen ja toimintaedellytysten luomiseen hyvinvointi- ja luontomatkailun innovaatioklusteria varten. Hankkeet sopivat hyvin yhteen kokoavaksi voimaksi, sillä suunnittelulle ja järjestelyille on varattu työaikaa, jota kiireisillä yrittäjillä ei monesti ole. (Business Rovaniemi.) 

Kirjoittaja 

Antti Välkky toimii LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana HYVINNO- Hyvinvointi- ja luontoelämysmatkailun innovaatioklusteri hankkeessa. 

Lähteet: 

Austin, S. 2024. Market Share 101: How to Calculate, Analyze, and Increase Your Slice of the Pie. Marketin Scoop. Verkkosivu. Viitattu 28.10.2025. Saatavissa https://www.marketingscoop.com/marketing/market-share-101-how-to-calculate-analyze-and-increase-your-slice-of-the-pie/ 

Aris, A. 2016. The Fight for a Smaller Slice of the Pie. INSEAD. Verkkosivu. Viitattu 28.10.2025. Saatavissa https://knowledge.insead.edu/marketing/fight-smaller-slice-pie 

Business Rovaniemi. Hyvinvointi- ja luontoelämysmatkailun innovaatioklusteri (HYVINNO). Viitattu 11.11.2025. Saatavissa https://www.businessrovaniemi.fi/fi/Kehittamistoiminta/Hyvinvointi–ja-luontoelamysmatkailun-innovaatioklusteri-(HYVINNO) 

Visit Finland. 2021. Kansainvälisen matkailun tulevaisuuden trendit 2022. Viitattu 28.10.2025. Saatavissa https://www.businessfinland.fi/palvelut/tieto-ja-neuvonta/tietopankki/julkaisut/visit-finland/kansainvalisen-matkailun-tulevaisuuden-trendit/ 

Visit Finland. 2020. Matkailija 2030 -skenaariot. Viitattu 28.10.2025. Saatavissa https://www.businessfinland.fi/palvelut/tieto-ja-neuvonta/tietopankki/julkaisut/visit-finland/matkailija-2030—skenaariot/ 

Kuva 1. RDNE Stock project. 2021. A man riding a wheelchair. Pexels. Saatavissa https://www.pexels.com/photo/a-man-riding-a-wheelchair-8097984/ 

Kuva 2. Dima D. 2019. Man in Santa Hat Sitting on Chair Counting Money. Pexels. Saatavissa https://www.pexels.com/photo/man-in-santa-hat-sitting-on-chair-counting-money-3480330/