Avoin tiedonsiirto on edellytys kilpailukyvykkäälle massaräätälöinnille

Asiakastarpeet muuttuvat nopeasti, koska maailma asiakkaiden ympärillä muuttuu. Organisaation ketteryydellä on iso merkitys yrityksen kustannustehokkuuteen ja kilpailykyvykkyyteen. Ketteryys tulee tunnistaa toimintojen kaikilla tasoilla, strategisesta johdosta valmistusteknologioiden kehittämiseen. (Sheng ym. 2022.) Massaräätälöinti on otettu käyttöön valmistavassa teollisuudessa parantamaan ketteryyttä ‒ kyvykkyyttä vastata asiakasrajapinnassa tapahtuvaan jatkuvaan muutokseen hallituin kustannuksin ja tehokkaalla toimitusajalla. Massaräätälöinti mahdollistaa yrityksen prosessien suunnittelun ja rakentamisen niin, että niillä tuetaan asiakkaiden tarpeeseen räätälöivää valmistusta prosessien itsensä muuttumatta. (Ahoniemi ym. 2007, 22–23.)

Kun rakennetaan innovointiin kykenevää organisaatiota, on massaräätälöivän yrityksen mahdollistettava asiakastarpeiden ja ulkoisten toimittajaverkostojen kyvykkyyden integraatio. Markkinoinnin, tuotekehityksen ja hankinnan todellinen yhteistyö mahdollistaa organisaatiolle jatkuvan kehittymisen, kyvyn ymmärtää asiakkaan tarpeet perusteet ottaen huomioon toimittajaverkoston osaamisen. Aidon tiedon vertikaalin siirtymisen varmistaminen vaatii organisaation johdolta näkemystä ja ymmärrystä toiminnan hyödyistä.  Lisäksi on varmistettava, että organisaation yhteiset tavoitteet tukevat luonnillisen osaamisen jakamisen tapahtumista. (Matthyssens ym. 2016.) Organisaation oppimiskyky on erityisen tärkeää massaräätälöivälle yritykselle, asiakasrajapintatieto on yhdistettävä organisaatiossa modulaaristen toimintojen johtamiseen (Wang ym. 2014).

Kuva 1. Kustannustehokas massaräätälöinti vaatii organisaation sisäistä ymmärrystä toimintojen monimuotoisuudesta. (Kuva: Adobe Firefly / kirjoittajat)

Aito kommunikaatio mahdollistaa innovaatiot

Kilpailukyvykkyys muodostuu innovaatioiden yhdistämisestä organisaation osaamiseen muuntaen ne tulevaa asiakaskysyntää mahdollistaviksi, mutta samalla prosessien tuottavuuden huomioiviksi moduuleiksi. Organisaation on kyettävä jatkuvaan hallittuun kommunikaatioon. Tiedonsiirtoprosessien tulee olla sekä vakioituja että luonnollisia. Johdon tehtävä on varmistaa, että virallinen sekä epävirallinen tiedonsiirto koetaan tärkeäksi koko organisaatiossa läpi kaikkien toimintojen. (Migdadi 2022.)

Massaräätälöinti on kuin sateenvarjo, sen tietojohtamisen on ulotuttava kaikkien toimintojen yli, jotta voidaan saavuttaa maksimaalinen hyöty. Pelkkä johtaminen ei kuitenkaan riitä, vaan organisaation sisäisen osaamisen tulee tukea kokonaisvaikutusajattelua, osaoptimoinnista on kyettävä päästämään irti ja toimintojen tulee tukea toisiaan yhteisten mallien mukaan. (Ahoniemi 2007, 90–93.)

Massaräätälöinti vaatii organisaation sisäistä ymmärrystä toimintojen monimuotoisuudesta.  Samalla on tunnistettava toimintojen sisään rakennetut vakiot. Avoin tiedonsiirto, aidot organisaatiolohkojen integraatiot sekä yhdessä ymmärretyt tavoitteet tukevat kilpailukykyistä massaräätälöintiä ja työntävät organisaatiota luonnollisesti jatkuvaan kehittämiseen. Matriisiorganisaatiorakenteissa on prosessit määriteltävä pakottamaan toimintojen väliseen tietointegraatioon, mutta organisaatiota on rohkaistava myös epäviralliseen tiedon välittämiseen. (Ekestubbe 2024, 40–42.) Ketterä, organisaatiorajojen yli avoimesti kommunikoiva ja yhteiseen tavoitteeseen katsova organisaatio mahdollistaa kilpailukykyisen aseman nykypäivän jatkuvasti muuttuvassa teollisuudessa.

Kirjoittajat

Johanna Ekestubbe valmistuu insinööriksi (YAMK) LAB-ammattikorkeakoulun uudistavan johtamisen koulutusohjelmasta kesäkuussa 2024. Hän työskentelee hankintojen ja materiaalivirtojen johtamisen parissa Auramo Oyssa.

Kristiina Brusila-Meltovaara toimii yliopettajana LABin teknologiayksikössä.

Lähteet

Ahoniemi, L. Mertanen, M. & Mäkipää, M. 2007. Massaräätälöinnillä kilpailukykyä. Helsinki: Teknologiateollisuus ry.

Ekestubbe, J. 2024. Hankintatoimen rooli massaräätälöityjen tuotteiden kustannustehokkaassa valmistuksessa. YAMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 26.5.2024. Saatavissa  https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716567

Matthyssens, P., Bocconcelli, R., Pagano, A. & Quintens, L. 2016. Aligning Marketing and Purchasing for new value creation. Industrial Marketing management. Vol 52, 60–73. Viitattu 26.5.2024. Saatavissa https://doi-org.ezproxy.saimia.fi/10.1016/j.indmarman.2015.07.016

Migdadi, M. 2022. Social capital on mass customization capability and innovation capabilities: the mediating role of absorptive capacity. The Journal of Business and Industrial Marketing. Vol 37(12). Viitattu 26.5.2024. Saatavissa https://ezproxy.saimia.fi/login?&url=https://www.proquest.com/scholarly-journals/social-capital-impact-on-mass-customization/docview/27370460Matt58/se-2?accountid=202350

Sheng, H., Feng, T., Chen, L. & Chu, L. 2022. Operational coordination and mass customization capability: the double-edged sword effect of customer need diversity. International Journal of Logistic Management. Vol 33 (1). Viitattu 26.5.2024. Saatavissa https://ezproxy.saimia.fi/login?&url=https://www.proquest.com/scholarly-journals/operational-coordination-mass-customization/docview/2624169101/se-2?accountid=202350

Wang, Z., Lingfeng, C., Xiande, Z. & Wenhui, Z. 2014. Modularity in building mass customization capability: The mediating effects of customization knowledge utilization and business process improvement. Technovation. The International Journal of Technological Innovation, Entrepreneurship and Technology Management. Vol 24(11). Viitattu 26.5.2024. Saatavissa https://www-sciencedirect-com.ezproxy.saimia.fi/science/article/pii/S0166497214001242?via%3Dihub