NFF-konferenssissa nousi esiin merkityksellinen oppimiskokemus

15.‒17.8.2024 järjestettiin Islannissa järjestyksessään 27. NFF-konferenssi. Pohjoismaisen johtamisakatemian tarkoituksena on edistää johtamisalan tutkimusta, koulutusta ja käytäntöä Pohjoismaissa: Tanskassa, Suomessa, Islannissa, Norjassa ja Ruotsissa (NFF 2024). LAB-ammattikorkeakoulusta paikalla oli peräti kuusi liiketoimintojen asiantuntijaa.

Kongressissa esitetty kirjoittajan artikkeli Focusing on the beginnings käsittelee korkeakoulujen yrittäjyyskasvatustoimia; teksti kirjoitettiin yhdessä LABin liiketoimintayksikön TKI- johtajan Pasi Juvosen kanssa. Tutkimusartikkelia varten haastateltiin asiantuntijoita, jotka joko opettavat tai valmentavat opiskelijoita yrittäjyyden polulle. Korkeakoulujen yrittäjyystoimilla on suuri vaikutus alueen elinvoimaan sekä koulujen itsensä saamaan opiskelijapalautteeseen. (Latvala & Juvonen 2024.)

Opiskelumotivaatiosta elinikäiseen oppimiseen

Opiskelijoiden kokemaa merkityksellisyyttä selvitettiin monissa esityksissä. Päivi Borisov Vaasan yliopistosta esitteli elinikäisen oppimisen tutkimuksen tuloksiaan. Borisovin mukaan avoimen yliopiston opiskelijoiden opiskelumotivaatio on huomattavasti korkeampi kuin tutkinto-opiskelijoiden (Borisov 2024). Niin ikään Vaasan yliopistosta tulevat Henna Syrjälä, Hanna Leipämaa-Leskinen sekä Minna-Maarit Jaskari kuvasivat artikkelissaan, kuinka merkityksellistä oppimiskokemusta voidaan luoda flippaamalla. Heidän artikkelinsa Collaborative and online: Creating meanful learning experience in flipped classroom esitti opintojaksopalautteeseen perustuen, kuinka opiskelijoiden merkityksellisyyden kokemus parani, kun he saivat tehdä töitä yhdessä ryhmässä läsnä sekä verkossa. (Jaskari ym. 2024)

Kuva 1. Tiedeyhteisön tapaamisista saa aina virikkeitä tutkimustyöhön. (fill 2015)

Ensikertalaisen vinkit konferenssiin

Konferenssissa oli liki 400 osallistujaa, joista suurin osa oli kokeneita tutkijoita. Joukkoon mahtui kuitenkin myös meitä ensikertalaisia. Muutama huomio ja vinkki:

1. Konferenssiin osallistuminen on monin verroin helpompaa kokeneempien kollegoiden seurassa. Yleisiä käytäntöjä ei esitelty alkupuheenvuorossa lainkaan, joten oli hyvä, että vierellä oli joku, jota seurata.

2. Konferenssiesitys vaatii valmistautumista. Vaikka on itse kirjoittanut tutkimusartikkelin, ei se tarkoita, että esittämään voisi mennä valmistautumatta. Tämä kaikki vaatii aikaa.

3. Osallistujat tukivat toistensa onnistumista. Vaikka esityksen jälkeen vilisi kommentteja ja kysymyksiä, suurin osa osallistujista pyrki kommentillaan tukemaan ja kannustamaan esittäjää kohti parasta mahdollista suoritusta. On siis turha pelätä arvostelua.

4. Toisten esitykset virittävät ajatuksesi aivan uudelle tasolle. Esitysten jälkeen uusien tutkimusartikkeleiden ideoita sinkoilee aivoissa.

5. Kysy kaikkea mitä mielesi ihmettelee. Usein totumme rutiineihin, mutta niiden aukijuttelu antaa paljon kummallekin osapuolelle.

6. Verkostoidu. Kokeneemmat kollegasi tuntevat jo oman tieteenalasi verkostoa, verkostoidu ja tutustu uusiin ihmisiin aluksi porukalla. Ole avoin kuuntelemaan muiden kommentteja, usein niistä saa paitsi vinkkejä jatkoon myös hyviä aasinsiltoja keskusteluille tauoilla ja iltatilaisuuksissa.

7. Jännityksestä huolimatta koeta malttaa kuunnella muiden esityksiä. Keskity vain kuulemaan, älä valmistaudu omaan esitykseesi samalla.

Kirjoittaja

Emma Latvala työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa Business Mill -tiimin tiiminvetäjänä. Yritystoiminnan kehittäminen, muutosvalmiuksien parantaminen sekä elinvoimatyö kuuluvat hänen tehtäviinsä LABin yrityshautomossa Business Millissä.

Lähteet

Borisov, P. 2024. Navigating Tomorrow: Anticipated Futures in Lifelong Learning. Esitys Nordiska Företagsekonomiska Föreningen -konferenssissa. 15.8.2024. Reykjavik.

fill. 2015. Pircher, F. Mikrofoni, aktiivinen, puhua. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/mikrofoni-aktiivinen-puhua-704255/

Jaskari, M-M., Leipämaa-Leskinen, H. & Syrjälä, H. 2024. Collaborative and online: Creating meanful learning experience in flipped classroom. Esitys NFF-konferenssissa. 15.8.2024. Reykjavik.

Latvala, E. & Juvonen, P. 2024. Focusing on the beginnings. Esitys NFF-konferenssissa. 15.8.2024. Reykjavik.

NFF. 2024. What is NFF Nordic Academy of Management. Nordiska Företagsekonomiska Föreningen. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://nff2024.is/what-is-nff