ADHD-tutkimuksen tarpeen arviointi digitaalisella lomakkeella

Sosiaali- ja terveysministeriö (2023, 3) linjaa, että digitaalisten palveluiden tulee olla ensisijainen asiointikanava terveydenhuoltoon hakeuduttaessa. Digitaalisia palveluita kehitettäessä tulee huomioida palvelun käyttäjien erityistarpeet sekä kyky käyttää digitaalisia palveluita (Valtionvarainministeriö n.d.).

Digitaalisten lomakkeiden avulla esitietojen kerääminen on tehokkaampaa verrattuna paperisiin lomakkeisiin (Yu ym. 2021). Lisäksi ammattilaisten tekemä hoidon tarpeen arviointi ja hoidon vaikuttavuuden seuranta nopeutuu ja helpottuu, mikä tuo ajankäytöllisiä ja rahallisia säästöjä (Hyppönen ym. 2018, 44).

Tutkimusten tarpeen kasvu opiskeluterveydenhuollossa

ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder) eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö. ADHD:n oireisiin kuuluu impulsiivisuus sekä haasteita aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyssä (Berggen ym. 2018). Diagnoosien määrä on kolminkertaistunut vuosien 2020–2022 aikana (Raevuori & Auro 2024). ADHD-tutkimusten tarpeen arviointia tehdään yhä useammin perusterveydenhuollon palveluissa (Tani ym. 2022). Eräs merkittävistä tutkimuksia tällä hetkellä tekevistä instansseista on opiskeluterveydenhuolto. Diagnostisoimattomana ja hoitamattomana oireilu alkaa tyypillisesti häiritä opiskelukykyä (Käypä hoito -suositus 2019).

Kuva 1. Digitaalisen lomakkeen täyttäminen laadukkaasti edellyttää keskittymistä. (kaboompics 2015)

Toimivan digitaalisen lomakkeen erityispiirteet

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) on otettu keväällä 2024 käyttöön digitaalinen Huoli aktiivisuudesta ja/tai tarkkaavuudesta -lomake, jonka avulla terveydenhuollon ammattilainen arvioi opiskelijan ADHD-tutkimusten tarvetta. Herttuainen ja Pasanen (2024) selvittivät soveltavassa laadullisessa tutkimuksessaan, millainen on toimiva ADHD-tutkimusten tarpeen arviointiin käytettävä digitaalinen lomake. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla YTHS:llä työskenteleviä terveydenhuollon ammattilaisia.

Tutkimuksessa tavoitteena oli edistää ADHD-tutkimuksiin hakeutuvan YTHS:n opiskelijan alkutilanteen arviointia. Tarkoituksena oli selvittää YTHS:ssä käyttöön otetun digitaalisen Huoli aktiivisuudesta ja/tai tarkkaavuudesta -lomakkeen toimivuutta terveydenhuollon ammattilaisen näkökulmasta.

Tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin kehitysehdotukset YHTS:lle lomakkeen edelleen kehittämiseksi. Kehittämisehdotukset koskevat neljää eri osa-aluetta: lomakkeen sisältö, lomakkeen yleiskehittämisideat, lomakkeen tekniset ominaisuudet ja opiskelija lomakkeen käyttäjänä. Johtopäätöksissä korostuu opiskelijan erityispiirteiden huomioiminen sekä lomakkeen sisällön muokkaaminen sellaiseksi, että se tuottaa oleellista tietoa ADHD-tutkimuksen tarpeen arvioinnin kannalta.

Kirjoittajat

Sanna-Kaisa Pasanen valmistuu LAB-ammattikorkeakoulusta sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntijaksi (sairaanhoitaja YAMK). Hänen kiinnostuksensa kohteenaon digitaalisten palveluiden kehittäminen erityisesti psykiatrisen potilaan hoitotyöhön liittyen.

Jelena Herttuainen valmistuu LAB-ammattikorkeakoulusta sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntijaksi (sairaanhoitaja YAMK). Hänen kiinnostuksensa kohteena on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittäminen.

Taina Anttonen (FT, TtM) toimii yliopettajana hyvinvointiyksikön Lahden kampuksella LAB-ammattikorkeakoulussa. Hän vastaa sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija (YAMK) -koulutuksesta, jonka keskiössä ovat asiakas, osaava ammattilainen ja työn muuttuvat muodot digitalisoituvassa toimintaympäristössä.

Lähteet

Berggren, K., Hämäläinen, J., Huhtiniemi, M., Humaljoki, K., Ingman-Friberg, S., Jägerroos, T., Korhonen, T., Leinonen, P., Leppämäki, S., Mattila, L., Närhi, V., Oulasmaa, M., Pihlakoski, L., Puustjärvi, A., Suominen, S., Seppänen, E., Serenius-Sirve, S., Sumia, M., Voutilainen, A. & Korhonen, T. 2018. ADHD-käsikirja. E-kirja. Jyväskylä: PS-kustannus.

Duodecim. 2019. ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö). Käypä hoito -suositus. Viitattu 29.10.2024. Saatavissa https://www.kaypahoito.fi/hoi50061

Herttuainen, J. & Pasanen, S. 2024. ADHD-tutkimuksiin liittyvän lomakkeen käytettävyys YTHS:llä. Opinnäytetyö YAMK. LAB-ammattikorkeakoulu,  sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija YAMK. Viitattu 1.11.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627502

Hyppönen, H., Pentala-Nikulainen, O. & Aalto, A-M. 2018. Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2017. Kansalaisen kokemukset ja tarpeet. Viitattu 29.10.2024. Saatavissa https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136258/URN_ISBN_978-952-343-103-4.pdf 

kaboompics. 2015. Tekniikkaa, kannettava tietokone. Pixabay. Viitattu 29.10.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/tekniikkaa-kannettava-tietokone-791029/

Raevuori, A. & Auro, K. 2024. ADHD-diagnoosien määrä koko väestössä lisääntyy, ja pandemia-aikana tapahtui hyppäys – huomio keskittymistä hajottaviin ympäristötekijöihin. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim. Vol.140 (17), 1377–80. Viitattu 28.10.2024. Saatavissa https://www.duodecimlehti.fi/duo18338

Sosiaali- ja terveysministeriö. 2023. Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi – Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023–2035. Viitattu 29.10.2024. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165288/STM_2023_32.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Valtionvarainministeriö. N.d. Sähköisen asioinnin kehittämisen periaatteet. Valtionhallinnon sähköisen palvelutoiminnan kehittämisryhmä VATKAUS. Viitattu 28.10.2024. Saatavissa https://vm.fi/documents/10623/307677/S%C3%A4hk%C3%B6isen+asioinnin+kehitt%C3%A4misen+periaatteet/c0fd5356-3f04-47d3-8000-9a3ead4b17b5/S%C3%A4hk%C3%B6isen+asioinnin+kehitt%C3%A4misen+periaatteet.pdf

Yu JY, Goldberg T, Lao N, Feldman BM, Goh YI. 2021. Electronic forms for patient reported outcome measures (PROMs) are an effective, time-efficient, and cost-minimizing alternative to paper forms. Pediatr Rheumatol Online J. Vol. 19 (1), 67. Viitattu 29.10.2024. Saatavissa https://ped-rheum.biomedcentral.com/counter/pdf/10.1186/s12969-021-00551-z.pdf