ProInCa-hankkeessa tuotettu oppimateriaalia Kazakstaniin

Kuva 1. Kazakstanin pääkaupunki Nur-Sultan on tullut hankkeen toimijoille tutuksi. Kuva: Hannele Tiittanen.

LAB-ammattikorkeakoulu on mukana vuonna 2017 käynnistyneessä Erasmus+ -rahoitteisessa hankkeessa Promoting the Innovation Capacity of Higher Education in Nursing during Health Services Transition (ProInCa), jonka kohdemaa on Kazakstan. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa Kazakstanissa aloitettua hoitotyön uudistamista kehittämällä yhteistyömalleja paikallisten yliopistojen ja työelämän välille. ProInCa-hankkeessa on mukana LABin lisäksi kolme muuta eurooppalaista korkeakoulua: Jyväskylän ammattikorkeakoulu hankkeen koordinaattorina, Hanzehogeschool Groningen Alankomaista ja Angela Boškin Faculty of Health Care Sloveniasta. Hankkeen kazakstanilaisia kumppaniyliopistoja ovat Astana Medical University, Karaganda State Medical University, Nazarbayev University, Semey State Medical University ja West Kazakhstan Marat Ospanov State Medical University. Hanke on kolmevuotinen ja se päättyy vuoden 2021 alkupuolella.  

ProInCa-hanke muodostuu neljästä operationaalisesta työpaketista, joiden tavoitteena on: 

  1. Yhteistyömekanismien kehittäminen ja tiedon jakaminen kansallisen ja kansainvälisen hoitotyön tutkijayhteisön ja työelämän välillä 
  1. Oppia näyttöön perustuvan hoitotyön parhaista käytänteistä 
  1. Vahvistaa lääketieteellisten yliopistojen roolia näyttöön perustuvan hoitotyön tutkimuksessa ja tutkimustyön hyödyntämisessä terveydenhoitojärjestelmän kehittämiseksi 
  1. Kehittää hoitotyön johtamista hoitotyön laadun parantamiseksiSivunvaihto 

Tuotettu oppimateriaali 

ProInCa-hankkeen työpaketeissa on tuotettu oppimateriaalia yliopistojen hoitotyön opetuskäyttöön. Tarve oppimateriaalien kehittämiselle on tullut hoitotyön koulutuksen kehittymisen kautta. Yliopistojen hoitotyön koulutus on rakentunut pääosin siitä opetustarjonnasta, joka on ollut tarjolla lääketieteen opiskelijoille. Koulutusuudistuksen kautta yliopistoissa opiskeleville hoitotyön kandi- ja maisteriopiskelijoille on nyt oma koulutustarjonta ja heille tarjolla olevat opintokokonaisuudet, joille tarvittiin oppimateriaaleja. ProInCa-hankkeessa tuotetut oppimateriaalit on laadittu yhteistyössä eurooppalaisten ja kazakstanilaisten hankekumppaneiden kanssa. Nyt tuotetut materiaalit ovat osin hyödynnettävissä myös alemmalla koulutusasteella sekä hoitotyön täydennyskoulutuksessa. Materiaalit käsittävät hoitotyön tutkimuksen laadulliset ja määrälliset menetelmät, kehittämismenetelmät, näyttöön perustuvan toiminnan materiaalit sekä hoitotyön johtamisen koulutuksessa hyödynnettävät oppimateriaalit. Materiaalit käsittävät luento-, harjoitus- ja tehtävämateriaalit sekä lisämateriaalit ja toimintaohjeet opettajille. Kaikki materiaalit on tuotettu sekä englannin että venäjän kielellä. Materiaalit on myös pilotoitu ja arvioitu sekä hankkeen sisäisellä että ulkoisella arvioinnilla. Materiaalit saivat hyvää palautetta arvioinneissa. Tuotetut materiaalit on sijoitettu hankkeessa tuotetulle Center for Nursing Excellence -verkkosivustolle, josta materiaalit ovat käytettävissä opettajille ja opiskelijoille. Sivusto toimii hoitotyön virtuaalisena osaamiskeskuksena, sen tavoitteena on toimia keskeisenä hoitotyön kouluttajien ja hoitotyön ammattilaisten tiedon rakentamisen ja tiedon jakamisen kanavana.  

Kirjoittajat 

Juha Roslakka työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa ja asiantuntijana ProInCa-hankkeessa. 

Hannele Tiittanen työskentelee yliopettajana LAB-ammattikorkeakoulussa ja asiantuntijana ProInCa-hankkeessa. 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.