Työelämäyhteydet fysioterapeuttikoulutuksessa

LAB-ammattikorkeakoulussa uudistetaan työelämää ja tapaa tehdä töitä. (eLAB 2024.) Myös fysioterapeuttikoulutuksessa kokeillaan uusia asioita ja tekemisen tapoja, yhdessä yritysten, julkisen sektorin ja järjestötoimijoiden kanssa. Ammatillisen kehittymisen edellytys on, että opiskelijat saavat kokemuksia aidoissa työelämäyhteyksissä.

Opiskelijoiden toteuttamat hyvinvointipalvelut

Lappeenrannassa Motiivi Hyvinvointipalvelut tuottavat palveluita yrityksille, järjestöille ja yksityisille asiakkaille fysioterapeuttiopiskelijoiden toteuttamana ammattilaisten ohjauksessa. Motiivin palvelutarjontaan kuuluu ohjaus ja neuvonta, yksilövalmennus, kuntotestaus, hieronta ja InBody-kehonkoostumusmittaukset sekä työhyvinvointipalveluina luentoja ja ryhmäliikuntaa.(LAB 2024a.) Lahdessa Motions – fysioterapeuttiopiskelijoiden osuuskunta tarjoaa hyvinvointipalvelupaketteja ja asiakkaalle yksilöllisesti räätälöityjä projekteja (Motions 2024). Tämän lisäksi opiskelijat osallistuvat monenlaiseen työelämäyhteistyöhön eri opintojaksojen yhteydessä.

Ammatilliset harjoittelut ja opiskelija työsuhteessa

Työelämäyhteydet voivat toteutua monin eri tavoin ja ne voidaan liittää opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan joustavasti niin, että fysioterapeutin ammatin edellyttämä osaaminen (Suomen Fysioterapeutit 2016) täyttyy tutkintovaatimusten mukaisesti. Monella fysioterapeuttiopiskelijalla on aikaisemman ammatin ja työkokemuksen perusteella osaamista, jota he voivat liittää opintoihin.

Sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa aidoissa työympäristöissä toteutuvat harjoittelujaksot ovat pitkäaikaista työelämäyhteistyötä. Fysioterapeuttikoulutuksessa harjoittelut ovat perinteisesti toteutuneet noin 7 viikon yhtämittaisina jaksoina. Sekä opiskelijoiden että työelämän tarpeitten takia opiskelijat suunnittelevat harjoittelupolkunsa siten, että se koostuu osa-aikaisesta harjoittelusta ja lyhyistä jaksoista.

Opintojen loppuvaiheessa olevat opiskelijat voivat suorittaa opintoihin liittyvää harjoittelua myös palkallisessa työssä fysioterapeutin sijaisena. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta, jolla tarkoitetaan opintojen aikaista tutkinnon edellyttämän osaamisen hankkimista työsuhteessa (eLAB 2024). Valviran ohjeiden mukaisesti potilas- ja asiakasturvallisuuden varmistamiseksi palkallisessa työssä olevalla fysioterapeuttiopiskelijalla tulee olla nimetty fysioterapeutti ohjaajana samassa työyksikössä (Valvira 2024) .  Opiskelijalle tämä usein avaa oven työelämään valmistumisensa jälkeen. Loppuvaiheen opiskelijan palkkaaminen on työnantajille toimiva tapa saada hyvin työhön perehtynyt työntekijä.

Kuva 1. Fysioterapeuttiopiskelijat voivat toimia myös koululaisten parissa. (Kuva: Copilot / Tuula Hämäläinen)

Esimerkkejä fysioterapeuttiopiskelijoiden toiminnasta työelämässä

Suomen fysioterapiakouluttajat ry selvitti vuonna 2020, millaista on fysioterapeuttiopiskelijoiden toiminta peruskouluissa (Kinnunen ym. 2022). Selvityksen jälkeen laadittiin suuntaviivoja fysioterapiaharjoittelun toteutumiseen kouluilla. Lappeenrannan ja Lahden peruskoulujen ja 2. asteen oppilaitosten kanssa on toteutettu koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointia edistävää toimintaa. Opiskelijat toimivat koulupäivän aikana yhteistyössä luokanopettajien ja oppilaishuoltohenkilöstön kanssa.

Lappeenrannan ja Lahden kaupunkien liikuntatoimien kanssa on tehty monipuolista yhteistyötä. Yhtenä esimerkkinä geronomiopiskelijoiden ja Lappeenrannan kaupungin kanssa yhteistyönä toteutettiin syksyllä 2024 tapahtuma, jossa fysioterapeuttiopiskelijat toteuttivat senioreiden toimintakyvyn mittauksia ja kertoivat ravitsemus- ja unisuosituksista. Lahden kaupungin liikuntatoimen kanssa on opiskelijayhteistyötä eläkeläisten liikuntaryhmiin osallistuvien toimintakyvyn arvioinnissa. Päijät-Hämeen hyvinvointi alueen kanssa tehtävään yhteistyöhön liittyen opiskelijat tuottavat hyvinvointi- ja liikuntapalveluja taloyhtiöiden tarpeisiin Kotikulmilla toiminnassa.

Urheiluseurat ovat olleet pitkäaikaisia oppimisympäristöjä. Esimerkiksi 2024 opiskelijat ovat olleet mukana koripalloliiton maajoukkueohjelman SUSI All Stars -harjoitusleireillä.  

Lopuksi kysymys sinulle, lukija: mitä yhteistyötä voisimme tehdä sinun organisaatiosi kanssa?

Kirjoittajat

Pirjo Knuuttila toimii LAB-ammattikorkeakoulussa fysioterapiakoulutuksessa lehtorina ja harjoitteluvastaavana.

Tuula Hämäläinen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa fysioterapeuttikoulutuksessa lehtorina ja tutoropettajana.

Lähteet

eLAB. 2024. Sosiaali- ja terveysalan AHOT ja opinnollistaminen. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 25.11.2024. Saatavissa https://elab.lab.fi/fi/opintojen-suorittaminen/opintojen-suunnittelu/ahot-aikaisemmin-hankittu-osaaminen

Kinnunen, A., Kiviniemi-Ylitalo, M. & Knuuttila, P. 2022. Fysioterapeuttiopiskelijat peruskoululaisten hyvinvointia edistämässä. Kirjoitettu yhteistyössä Suomen fysioterapiakouluttajat ry:n kanssa. Savonia-artikkeli. Savonia-ammattikorkeakoulu. Viitattu.25.11.2024. Saatavissa https://www.savonia.fi/artikkelit/savonia-artikkeli-fysioterapeuttiopiskelijat-peruskoululaisten-hyvinvointia-edistamassa

LAB. 2024a. Hyvinvointi, opiskelijatyöt. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 13.11.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/palvelu/hyvinvointi

LAB. 2024b. Yrityksille. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 13.11.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/yrityksille

Motions. 2024. Fysioterapeuttiopiskelijoiden osuuskunta. Viitattu 25.11.2024. Saatavissa http://www.motions.fi/index.html

Suomen Fysioterapeutit. 2016. Fysioterapeutin ydinosaaminen. Saatavissa http://www.suomenfysioterapeutit.com/ydinosaaminen/johdanto.html

Valvira. 2024. Sosiaali- ja terveydenhuollon opiskelijana työskentely. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto. Viitattu 25.11.2024. Saatavissa https://valvira.fi/ammattioikeudet/opiskelijana-tyoskentely