EKG-tehtävävihko: oppimisen ja oivaltamisen työkalu

EKG eli elektrokardiografia on sydämen sähköisen toiminnan mittaamiseen käytettävä menetelmä, jota moni terveydenhuollon ammattilainen käyttää työssään päivittäin. EKG otetaan lähtökohtaisesti jokaiselta sisätautiselta potilaalta (Jormakka & Kettunen 2018, 9). Se on erinomainen tutkimusmuoto, koska sillä saadaan kattavasti tietoa sydämen toiminnasta ja erilaisista sydänsairauksista. Lisäksi se on helposti toteutettavissa ja potilaalle täysin vaaraton toimenpide (Eerola 2022).

Vaikka EKG:n perusperiaatteet ovat selkeät, sen tulkinta voi aluksi tuntua monimutkaiselta – etenkin, kun vastaan tulee poikkeavia rytmejä, johtumishäiriöitä tai infarktista kertovia muutoksia. Tästä tarpeesta syntyi tehtävänanto: LAB-ammattikorkeakoulu tarvitsi opetuksen tueksi oman harjoitusvihkon, joka tekee EKG:n tulkinnasta käytännönläheistä.

[Alt-teksti: Stetoskooppi ja punainen sydän EKG-tulosteen päällä.]
Kuva 1. EKG on tärkeä osa potilaan kokonaisarviointia. (Myriams-Fotos 2020)

Tutkimukset osoittavat, että ensihoitajaopiskelijat tarvitsevat lisäkoulutusta EKG:n systemaattiseen tulkintaan (Wyld ym. 2023). Kehittämistehtävänä valmistettiin tehtävävihko, jonka tavoitteena on tehdä oppimisesta aktiivista ja mielenkiintoa herättelevää. Sen sijaan, että opiskelija vain opiskelisi teoriaa, haastetaan hänet tarkastelemaan aitoja EKG-rekisteröintejä ja soveltamaan opittua tietoa erilaisten tapausten kautta.

Tehtävävihko on suunniteltu niin, että se antaa valmiuksia EKG:n systemaattiseen tulkintaan. Jokainen sydänfilmi tulisi tutkia huolellisesti ja järjestelmällisesti, jotta johtopäätökset eivät perustuisi pelkkään ensivaikutelmaan (Jormakka & Kettunen 2018, 82). Jokaisessa tehtävävihkon tehtävässä on tilannekuvaus, jonka avulla harjoitukset sidotaan kliiniseen kontekstiin. Opiskelija pääsee pohtimaan sydämen rytmiä, johtumista ja mahdollisia poikkeavuuksia. Vastausten yhteydessä selitetään oikea tulkinta ja perustellaan, miksi muut vaihtoehdot eivät ole sopivia.

Käytännönläheistä oppimista – teoria kohtaa todellisuuden

Tehtävävihko ei ainoastaan auta oppimaan EKG:n tulkintaa, vaan myös kehittää opiskelijan kliinistä ajattelua kokonaisuudessaan. Materiaalin rakenne tukee johdonmukaista ja tavoitteellista oppimista – alkaen systemaattisesta tulkinnasta ja edeten asteittain erilaisiin tapauksiin. Tämä mahdollistaa tehtävävihkon hyödyntämisen niin opintojen alkuvaiheessa kuin myöhemmässäkin vaiheessa kertaamisen ja syventämisen työkaluna.

Tehtävävihko kannustaa myös itsenäiseen työskentelyyn. Opiskelija voi edetä omaan tahtiin, pysähtyä haastavien kysymysten äärelle ja kerrata halutessaan. Samalla kehittyvät taidot, joita tarvitaan kliinisessä päätöksenteossa – kyky tarkastella tietoa kriittisesti, tehdä johtopäätöksiä ja perustella ne. Oppiminen ei jää vain muistiin painamiseen, vaan muuntuu aktiiviseksi tekemiseksi.

Vaikka tehtävävihko on vasta tulossa käyttöön, toiveena on, että se herättää opiskelijoissa kiinnostusta, oivalluksia ja ennen kaikkea varmuutta omasta osaamisesta. Tulevaisuudessa opiskelijoilta saatava palaute auttaa arvioimaan, kuinka hyvin tehtäväkokonaisuus palvelee käyttäjiään ja mihin suuntaan sitä voidaan vielä kehittää. Jatkokehityksessä tehtävävihkoa voisi täydentää esimerkiksi uusilla rytmeillä ja lisätapauksilla, jotka haastavat opiskelijan syventämään tulkintaosaamistaan entisestään.

Tehtävävihkosta voi olla hyötyä myös opetustilanteissa. Se tarjoaa valmiin rungon, jota opettaja voi hyödyntää esimerkiksi luennoilla, työpajoissa tai itsenäisen opiskelun tukena. Materiaali mahdollistaa myös oppimisen arvioinnin – tehtävien vastauksista on mahdollista saada käsitys opiskelijan kliinisen ajattelun kehittymisestä.

Sydänfilmi on ikkuna potilaan tilaan

EKG:n tulkinta ei ole vain yksinkertainen rasti ruutuun -harjoitus, vaan tärkeä osa potilaan kokonaisarviota. Oikein tehty tulkinta voi nopeuttaa hoitopäätöksiä, parantaa hoidon laatua ja parhaimmillaan pelastaa henkiä. Tehtävävihkon tavoitteena on antaa opiskelijalle varmuutta tarttua sydänfilmiin ja lähestyä sitä järjestelmällisesti – ei pelolla, vaan ymmärryksellä ja logiikalla.

Yhteenvetona voidaan todeta, että EKG-tehtävävihko on työkalu, joka tukee paitsi EKG:n systemaattisen tulkinnan oppimista sekä myös kokonaisvaltaisen kliinisen ajattelukyvyn rakentumista. Sen avulla teoria ja käytäntö yhdistyvät opiskelijalle mielekkäällä ja motivoivalla tavalla.

Mitä enemmän tulkitset, sitä paremmin näet – ja sitä enemmän ymmärrät.

Kirjoittajat

Leevi Kovapohja, Rene Kuikka ja Saara Koffert ovat sairaanhoitajasta ensihoitajaksi -muuntokoulutusopiskelijoita LAB-ammattikorkeakoulussa.

Tia Windahl työskentelee LAB-ammattikorkeakoulun ensihoidon lehtorina.

Lähteet

Eerola, H. 2022. EKG (sydänfilmi). Terveyskirjasto. Kustannus Oy Duodecim. Viitattu 7.5.2025. Saatavissa https://www.terveyskirjasto.fi/snk03210

Jormakka, J. & Kettunen, J. 2018. EKG akuuttihoidossa. Sanoma Pro Oy.

Myriams-Fotos. 2020. Stethoscope, ECG, Heartbeat, Heart image. Pixabay. Viitattu 9.5.2025. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/stetoskooppi-ekg-syke-syd%C3%A4n-4820535/

Wyld, L., Clegg, L. & Griffin, K. 2023. Paramedic electrocardiogram interpretation in acute coronary syndrome. Journal of paramedic practice vol 15, No. 12. Viitattu 7.5.2025. Saatavissa https://doi.org/10.12968/jpar.2023.15.12.496