Lisää liikettä opetukseen – pieniä tekoja oppimiskyvyn hyväksi

Tiesitkö, että pelkästään sillä, että nousemme seisomaan, on positiivinen vaikutus oppimiseen? Aivojen aktivoiminen liikkumalla kannattaa ennen uuden tai vaikean asian oppimista tai tenttitilannetta. Tähän riittää jopa vain parin minuutin aktiivinen liikkuminen, esimerkiksi kävely tai taukoliikunta. Fyysinen aktiivisuus käynnistää positiivisia muutoksia aivoissa, mikä tekee lyhyestäkin taukoliikunnasta tehokasta. (Huotilainen 2018; Huotilainen 2022.) Yksittäisellä harjoituksella voi olla myönteisiä vaikutuksia myös opiskelijan toiminnanohjaukseen ja vireystilaan (Hänninen & Syväoja 2024).

Hännisen ja Syväojan (2024) mukaan runsaampi fyysinen aktiivisuus voi tukea nuorten aikuisten opinnoissa menestymistä ja kognitiivista toimintakykyä. Säännöllinen liikunta parantaa mielialaa, unta ja yleistä hyvinvointia (UKK-instituutti 2022), jotka kaikki tukevat opiskelukykyä (YTHS 2022). Samalla kun fyysinen aktiivisuus tukee korkeakouluopiskelijan fyysistä terveyttä, se näyttäisi vaikuttavan myönteisesti myös kognitiiviseen toimintakykyyn ja oppimisen edellytyksiin, kuten keskittymiseen, vireystilaan ja tarkkaavaisuuteen (Haverkamp ym. 2020; Hänninen & Syväoja 2024).  Korkeakouluopiskelijoiden liiallisen paikallaanolon vähentämiseen ja istumisen tauottamiseen on tärkeää kiinnittää huomiota (Parikka ym. 2024). Aktivoivilla tauolla voidaan tukea opetukseen osallistumista sekä viihtyisyyttä (Hänninen & Syväoja 2024).

[Alt-teksti: Opiskelijat istuvat luokassa pulpettien äärellä ja venyttelevät käsiään.]
Kuva 1. Yhdessä, samassa rytmissä liikkumisen on todettu lisäävän myös yhteisöllisyyttä prososiaalisen käyttäytymisen lisääntyessä (Huotilainen 2018). (Kuva: ChatGTP / Annakaisa Loiri)

Liikettä opetukseen -materiaalipankki opetushenkilöstön käyttöön

Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) Suomi liikkeelle -ohjelman osarahoittama, LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun liikkumisen kulttuuria ja mahdollisuuksia edistävä, Active Campus -hanke on luonut Moodle-alustan ”Liikettä opetukseen – materiaalipankki opetushenkilöstölle”. Materiaalipankin sisällössä huomioitiin LUT-korkeakoulujen opetushenkilöstölle opetuksen fyysisestä aktivoinnista tehdyn kyselyn tulokset. Opetushenkilöstö toivoi valmiita ja helposti käyttöön otettavia tauotuksen materiaaleja ja käytäntöjä, sekä koulutusta ja materiaalia aktivoinnin ja tauotuksen hyödyistä oppimiselle (Kangas 2025).

”Liikettä opetukseen – materiaalipankki opetushenkilöstölle” on työkalu opetuksen fyysiseen aktivointiin ja paikallaanolon tauottamiseen. Moodle-alusta sisältää laajan ja päivittyvän materiaalipankin, joka sisältää sujuvasti käyttöönotettavia, valmiita taukodioja ja -videoita sekä aktivoivaan että palauttavaan taukoon. Omalla välilehdellään alustalla on helposti toteutettavissa olevia ideoita liikkeen lisäämiseksi opetukseen sekä lähi- että etäopetuksen näkökulmasta. Lisäksi välilehdeltä löytyy Tauottamisen pedagogiikka -koulutusvideot (Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu 2022).

Materiaalipankin lisäksi Liikettä opetukseen -Moodle-alustalla on tiivistetysti taustateoriaa fyysisen aktiivisuuden ja paikallaanolon tauotuksen vaikutuksista aivoihin ja oppimiseen, jonka lisäksi tietoa voi syventää ajankohtaisten julkaisuiden ja hankesivustojen sekä lähdeluettelon avulla.

Pieniä tekoja liikkeen lisäämiseksi opetukseen

Opettaja voi mahdollistaa opiskelijoille taukoja paikallaanoloon kannustamalla, muistuttamalla ja näyttämällä esimerkkiä liikkumiseen ja asennon vaihtamiseen. Myös opiskelijat voivat sovitusti muistuttaa tai ottaa vastuuta tauottamisesta.

Ensimmäinen askel voisi olla, että opettaja antaa opetuksen alussa luvan liikuskella tai seisoa opetuksen aikana, jolloin jokainen voi omaa kehoaan kuunnellen tauottaa paikallaan oloaan ja vaikuttaa näin positiivisesti omaan oppimiseensa. Opetusta tai työskentelyä ei siis aina tarvitse keskeyttää. Aktivoivan tauon lisäksi opetuksen aikana voidaan tarvittaessa hyödyntää myös palauttavaa taukoa, joka rauhoittaa, laskee vireystilaa ja kehon aistikuormaa.

Yhteenvetona opetuksen aktivoinnin hyödyistä Hänninen ja Syväoja (2024) kiteyttävät: ”Liikkumisen lisääminen osaksi korkeakoulujen opetusta voi omalta osaltaan myös kannustaa opiskelijoita aktiivisempaan elämäntapaan sekä opiskelun ja paikallaanolon tauottamiseen myös muissa ympäristöissä, kuten tulevaisuuden työelämässä.”  Pidetään yhdessä huolta tulevaisuuden osaajistamme. Aktiivinen oppiminen ja hyvinvointi syntyy liikkuvasta kehosta – lisätään liikettä yhdessä myös osaksi opetusta.

Kirjoittaja

Annakaisa Loiri toimii LAB ammattikorkeakoulussa fysioterapia lehtorina sekä asiantuntijana Active Campus -hankkeessa.

Lähteet

Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu. 2022. Viitattu: 28.5.2025. Saatavissa https://www.jamk.fi/fi/projekti/aktiivinen-ja-hyvinvoiva-korkeakoulu/aktiivinen-ja-hyvinvoiva-korkeakoulu-koulutusvideot

Haverkamp, B., Wiersma, R., Vertessen, K., van Ewijk, H., Oosterlaan, J. & Hartman, E. 2020. Effects of physical activity interventions on cognitive outcomes and academic performance in adolescents and young adults: A meta-analysis. Journal of Sport Sciences. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1794763

Huotilainen, M. 2022. Aivot, oppiminen ja liikunta: Miten liikkuminen vaikuttaa oppimiseen? Aivotutkija Minna Huotilainen Helsingin yliopistosta vastaa. Audiovisuaalinen tuotos. LUMA Centre Finland. Viitattu: 28.5.2025. Saatavissa: https://www.youtube.com/watch?v=pXF7Y-h-Fzg

Huotilainen, M. 2018. Liikunnan vaikutukset aivoille ja oppimiseen – opettajille. Smart Moves -hanke. Viitattu: 28.5.2025. Saatavissa: https://www.youtube.com/watch?v=os3KSEObOXc&t=338s

Hänninen, P. & Syväoja, H. 2024. Liikkuminen osana oppimista korkeakouluissa – uhka vai mahdollisuus? Jamk Arena Pro. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0783-129

Kangas, S. 2025. Opetuksen fyysinen aktivointi vähäistä – mikä avuksi? LAB Focus. Viitattu 8.6.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/opetuksen-fyysinen-aktivointi-vahaista-mika-avuksi/

UKK-instituutti. 2024. Liikkumisen vaikutukset. Viitattu: 21.5.25. Saatavissa https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-vaikutukset/

Parikka, S., Ikonen, J., Pohjola, V., Koskela, T., Kilpeläinen, H., Sarttila, K., Lundqvist, A. 2024. KOTT 2024 -tutkimuksen perustulokset. Viitattu: 21.5.25. Saatavissa: https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/korkeakouluopiskelijoiden-terveys-ja-hyvinvointitutkimus-kott-/kott-tutkimuksen-tuloksia

YTHS (Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö). 2022. Liikkuen opiskelukykyä. Viitattu: 21.5.2025. Saatavissa https://www.yths.fi/palvelut/opiskeluyhteisotyo/opiskelukyky/liikkuen-opiskelukykya/#opetus-ja-ohjaus