Vangitse katsojan huomio somessa – näin rakennat vaikuttavan lyhytvideon

Lyhytvideot ovat nousseet merkittäväksi sisältömuodoksi sosiaalisessa mediassa. Nopeatempoinen sisältö viihdyttää katsojia ennennäkemättömällä tavalla. Lyhytvideolla tarkoitetaan noin 5–90 sekuntiin kestävää pystysuuntaista videota, jonka avulla on mahdollista tavoittaa entistä helpommin uusia katsojia somessa. Lyhytvideoita tarjoavat somealustat, kuten TikTok, Instagram Reels ja YouTube Shorts houkuttelevat miljoonia katsojia viikoittain (DNA 2024).

Hyvin rakennettu lyhytvideo voi siis saavuttaa valtavan yleisön ja toimia vaikuttavana markkinointikeinona myös pienillä resursseilla toteutettuna. Menestyvä somesisältö tarvitsee kuitenkin taustalle sisältöstrategian eli suunnitelman, joka kertoo miksi, kenelle ja miten sisältöä tuotetaan (Rummukainen ym. 2019, 70).

Kuva 1. Lyhytvideo on hyvä suunnitella huolellisesti. (Badun 2023)

Laadi lyhytvideostrategia

Ennen lyhytvideoiden toteutusta on tärkeää laatia huolellinen suunnitelma, joka helpottaa kuvausprosessia ja tukee tavoitteiden saavuttamista. Erityisesti silloin, kun tavoitteena on jatkuva sisältömarkkinointi, lyhytvideostrategian luominen on tärkeää. Toiminnallisessa opinnäytetyössään Kumpula (2025) perehtyi toimeksiantajayrityksen lyhytvideostrategian laatimiseen sekä lyhytvideon rakenteen ja tehokeinojen selvittämiseen. Lyhytvideostrategia muodostettiin tarkastelemalla yrityksen nykytilaa, määrittelemällä videoiden kohderyhmä, tavoitteet ja mittarit, valitsemalla kanavat, laatimalla sisältösuunnitelma sekä suunnittelemalla videoiden jakelu ja seuranta.

Suunnittelu tulisi aina aloittaa tavoitteen ja kohderyhmän määrittelystä, olipa kyseessä sitten laaja lyhytvideokokonaisuus tai yksittäinen video. Vaikuttava video tunnistaa kohderyhmän tarpeet ja puhuttelee sitä suoraan. Sisältöaiheet voidaan jaotella inspiroivaan, opettavaan ja motivoivaan kategoriaan (O’Rourke 2025). Aiheen valinnan jälkeen videolle laaditaan käsikirjoitus, josta ilmenee välitettävä viesti ja keskeiset kohtaukset. Käsikirjoituksessa määritellään mitä tai ketä kuvataan ja missä kuvaaminen tapahtuu.

Panosta rakenteeseen ja tehokeinoihin

Videon rakenteeseen kannattaa kiinnittää huomiota. Hyvä lyhytvideo on tiivis, mutta sisältää selkeän kolmiosaisen rakenteen: alku, keskikohta ja loppu. Aloituksen houkutteleva alkukoukku (hook) vangitsee katsojan huomion välittömästi ja tiivistää videon sisällön. Muutama sekunti ratkaisee, jatketaanko videon katselua. Koukku voi olla esimerkiksi kiinnostava väite, kysymys, visuaalinen toteutus tai niiden yhdistelmä. (Bretous 2025.) Julkaisun keskikohta eli ydinsisältö rakennetaan kiinnostavaksi tekemällä siitä lisäarvoa tarjoava, merkityksellinen tai tunteita herättävä (Komulainen 2023, 87). Viesti tai tarina kannattaa kuitenkin esittää ytimekkäästi ja välttää aiheen rönsyilyä. Videon lopetukseen on hyvä lisätä tekstinä tai äänenä suora toimintakehote eli CTA (Call to Action), jonka myötä katsoja ohjataan tekemään haluttu toiminto (Bretous 2025).

Erilaisten tehokeinojen avulla saadaan ylläpidettyä katsojan mielenkiinto videon alusta loppuun asti. Lyhytvideon tehokeinoja ovat musiikki, äänitehosteet, voiceover, tekstitykset ja visuaalisuus, kuten vaihtuvat kuvakulmat ja kohtaukset. Lyhytvideon kuvakulmaa kannattaa vaihdella, jotta se tukee lyhyttä keskittymisjaksoa (O’Rourke 2025). Videon laadukkaalla editoinnilla ja dynaamisella tehokeinojen yhdistelyllä lisätään videon vaikuttavuutta.

Kokeile ja kehitä

Merkittävien tuloksien saavuttaminen edellyttää videoiden testaamista ja sisältöjen kehittämistä analytiikkaan perustuen. Menestyneitä lyhytvideoita on erityylisiä, ja jokaiselle löytyy toimivat keinot kokeilemalla ja kohdeyleisön mieltymyksiä tarkkailemalla. Somessa menestyminen ja näyttökertojen kasvattaminen vaativat aikaa ja jatkuvaa kehitystä (O’Rourke 2025).

Perinteiset mainosmaiset videot eivät kiinnosta somekatsojia, vaan luovat ja persoonalliset sisällöt menestyvät parhaiten. Trendejä voi hyödyntää näkyvyyden tehostamiseksi, mutta niiden sisältö tulisi yhdistää luovasti omaan brändiin. (Fiid 2025.) Lyhytvideon tuottamisessa tärkeintä on siis luoda oman brändin näköistä sisältöä kohderyhmälle räätälöitynä ja panostaa videon rakenteeseen sekä ytimekkääseen tarinankerrontaan.

Kirjoittajat

Milla Kumpula valmistuu tradenomiksi LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmasta.

Emmi Maijanen on LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikön markkinoinnin ja tuotteistamisen lehtori.

Lähteet

Badun, A. 2023. Recording video with smartphone. Pexels. Viitattu 10.6.2025. Saatavissa https://www.pexels.com/photo/recording-video-with-smartphone-17176468

Bretous, M. 2025. 3 Short-Form Video Trends Marketers Should Watch in 2025. HubSpot. Artikkeli. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://blog.hubspot.com/marketing/short-form-video-trends

DNA. 2024. Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://corporate.dna.fi/digitaalinen-elämä-2024

Fiid. 2025. TikTok-markkinointi vuonna 2024: Opas yritykselle. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://www.fiid.fi/fi-artikkelit/tiktok-opas-yrityksille

Komulainen, M. 2023. Menesty digimarkkinoinnilla. 2.0. 3. uudistettu painos. E-kirja. Helsinki: Kauppakamari.

Kumpula, M. 2025. Lyhytvideot osana yrityksen markkinointia. Case: Mukkulan Kartano. AMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, liiketalouden ala. Lahti. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022202

O’Rourke, Z. 2025. How to Use Short-Form Video in Digital Marketing. Digital Marketing Institute. Artikkeli. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://digitalmarketinginstitute.com/blog/how-to-use-short-form-video-in-digital-marketing

Rummukainen, M., Hakola, I. & Hiila, I. 2019. Sisältömarkkinoinnin työkalut. E-kirja. Helsinki: Alma Talent.