Luonto ja kulttuuri ovat suomalaisen matkailun peruskiviä, jotka yhdessä ja erikseen vetoavat kasvavaan joukkoon kotimaisia ja kansainvälisiä matkailijoita. Nämä kaksi teemaa yhdistyvät luontevasti pyörämatkailussa, joka luonto- ja kulttuurielämysten lisäksi tarjoaa matkailijalle myös mahdollisuuden tutustua uuteen ympäristöön kestävästi ja liikunnallisesti, omaan tahtiin.
Vaikka Suomen runsas hyväkuntoisten teiden verkosto, retkeilyinfrastruktuuri ja jokaisen oikeudet luovatkin erinomaiset puitteet myös omatoimiseen pyörämatkailuun, arvostavat useimmat pyörämatkailijat valmiita reittiverkostoja ja pitävät niitä tärkeinä vaikuttimina myös kohdevalinnassaan (Räsänen 2022).
Vetovoimaa luonnosta ja kulttuurista
Suomessa pyörämatkailureittien kehitystä on viimeisen viiden vuoden aikana koordinoinut valtakunnallinen Pyörämatkailukeskus, joka on ollut keskeinen innostaja ja taustavaikuttaja useiden suuralueellisten pyörämatkailureittien kehittämisessä. Pyörämatkailukeskuksen luoman konseptin alle syntyi kolme vuotta sitten myös Suomen ensimmäinen pitkä gravel & pyörävaellus -reitti, Arctic by Cycle, joka esittelee arktisen alueen luontoa. Sen jälkeen konseptia on täydennetty kolmella muulla eri puolille Suomea sijoittuvalla reitistöllä (Bikeland 2025a,b,c).
Syksyllä 2025 suomalaisten gravel & pyörävaellus -reitistöjen joukkoon saatiin uusi reitti, kun LAB-ammattikorkeakoulun ja Hämeen virkistysalueyhdistyksen yhteisessä Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeessa (LAB 2025) suunniteltu Häme by Cycle -reitistö julkaistiin. Reitistön ideana on koota yhteen alueen kiinnostavimmat luonto- ja kulttuurikohteet ja tehdä näkyväksi pyörämatkailupalvelut (Häme by Cycle 2025). Sen varrella pääsee tutustumaan muun muassa Liesjärven ja Torronsuon kansallispuistoihin sekä Evon retkeilyalueeseen, joiden lisäksi matkan varrella on monia kiinnostavia kulttuurikohteita sekä kattava retkeilypalveluiden verkosto.
![[Alt-teksti: pyöräilykypärällä ja repulla varustautunut henkilö nojaa näköalatasanteen kaiteeseen ja katselee erämaan maisemaa.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/08/332_2025_Hame-by-Cycle_2-1024x619.jpg)
Helppo saavutettavuus laajentaa kohderyhmiä
Hyvien reittiverkostojen ohella myös matkakohteen saavutettavuus vaikuttaa paljon pyörämatkailijan kohdevalintaan (Räsänen 2022). Vaikka pyörän kuljettamiseen julkisissa liikennevälineissä liittyykin Suomessa vielä monia haasteita, suosivat monet kotimaiset pyörämatkailijat kohteeseen saapumisessa julkisia kulkuneuvoja, erityisesti junaa (Bikeland 2025d).
Reitistön helppo saavutettavuus on ollut keskeinen intressi Häme by Cycle -reitistön suunnittelussa, ja suunnittelua ohjaavana tavoitteena on ollut reitistön linjaus mahdollisimman monen rautatie- ja bussiaseman kautta. Reitistön varrella on myös kaksi päiväretkireittiä, jotka tarjoavat elämyksiä lyhyemmistä retkistä kiinnostuneille (Roos 2025; Häme by Cycle 2025).
![[Alt-teksti: karttapiirros, johon on merkitty pyöräreitti sekä reitin läheisyydessä sijaitsevia paikkoja.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/08/332_2025_Hame-by-Cycle_1-1024x654.jpg)
Elinvoimaa alueelle ja yrityksille
Häme by Cycle -reitistö on matkailullinen pyöräilyreitti, jonka suunnittelun tausta-ajatuksena on ollut tuoda alueelle lisää elinvoimaa ja sen yrityksille uutta yhteistyötä sekä kasvun mahdollisuuksia. Ympäri Suomen ja Euroopan kasvussa olevana matkailun muotona pyörämatkailulla on hyvät edellytykset vahvistaa myös Kanta-Hämeen maaseudun elinvoimaa. Reitti yksinään ei kuitenkaan tähän riitä, vaan sen ympärille tarvitaan myös laadukkaita ja kilpailukykyisiä palvelutuotteita sekä näkyvyyttä tälle kokonaisuudelle.
Häme by Cycle -hankkeessa käynnistettiin huhtikuussa pyörämatkailun tuotteistamistoiminta (Tommola 2025), jossa hyödynnetään Pyörämatkailukeskuksen luomia pyöräily-ystävällisyyden kriteereitä sekä Tervetuloa pyöräilijä -tunnusta (Bikeland 2025 e). Tuotteistaminen jatkuu syksyllä 2025, jolloin käytössä ovat uuden reitistön materiaalit. Reitistön suunnittelun rinnalla hankkeessa on tuotettu myös pyörämatkailun markkinointimateriaaleja, jotka tulevat olemaan avoimesti saatavilla reitistön ja sen palveluekosysteemin markkinointiin.
Kirjoittaja
Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Häme by Cycle ─ Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeen projektipäällikkönä.

Lähteet
Bikeland. 2025a. Pyörämatkailukeskus. Viitattu 6.8.2025. Saatavissa https://www.bikeland.fi/
Bikeland. 2025b. Arctic by Cycle materiaalipankki. Viitattu 6.8.2025. Saatavissa https://www.bikeland.fi/pro/arctic-by-cycle-materiaalipankki/
Bikeland. 2025c. Reitit. Viitattu 6.8.2025. Saatavissa https://www.bikeland.fi/reitit/gravel-ja-pyoravaellus/
Bikeland. 2025d. Valtakunnallinen pyörämatkailukysely 2023. Viitattu 6.8.2025. Saatavissa https://www.bikeland.fi/pro/valtakunnallinen-pyoramatkailukysely-2023/
Häme by Cycle. 2025. Häme by Cycle gravel & pyörävaellusreitistö. Hämeen virkistysalueyhdistys. Häme by Cycle -hanke. Viitattu 6.8.2025. Saatavissa https://hamebycycle.fi/
LAB. 2025. Häme by Cycle ─ Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hanke. Viitattu 6.8.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/hame-cycle-kanta-hameen-pyoramatkailun-kehittaminen
Roos, K. 2025. Reitin idea ja suunnittelun käytännöt. Esitys Häme by Cycle -reitistön julkaisutilaisuudessa 12.8.2025. Hämeen virkistysalueyhdistys. Häme by Cycle -hanke. Julkaisematon.
Räsänen, P. 2022. Pyörämatkailun asiakkaat ja markkinat. Esitys Pyörämatkailijan Päijät-Häme: Tuotteita ja palveluita pyörämatkailijan tarpeisiin -tilaisuudessa 19.1.2022. Ellare Oy. Julkaisematon.
Tommola, P. 2025. Historiasta inspiraatiota Kanta-Hämeen pyörämatkailun tuotteistamiseen. LAB Focus. Viitattu 6.8.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/historiasta-inspiraatiota-kanta-hameen-pyoramatkailun-tuotteistamiseen/