LAB-ammattikorkeakoulun hallinnoimassa EAKR-rahoitteisessa Liiketoimintaa lähiluonnosta -hankkeessa kehitetään vuosien 2025–2026 aikana yritysten liiketoimintaa lähi- ja kaupunkiluontoympäristöissä Päijät-Hämeen alueella (Lahti, Hollola, Asikkala, Heinola). Hankkeen aikana yhteiskehitetään yritysten kanssa uusia luontolähtöisiä palveluja ja tuotteita, joita pilotoidaan ja testataan valituissa ympäristöissä asiakaskokemuksia ja mielipiteitä keräten (LAB 2025). Yksi hankkeen keskeisistä kehittämistavoista on yrityksille suunnatut workshopit ja teemakoulutukset, joissa syvennytään eri näkökulmista liiketoiminnan kehittämiseen. Aiemmin hankkeessa on järjestetty uusien liikeideoiden sekä tuotteistamisen workshopit, joten markkinointiin keskittyvä seminaari sopi tavoitteisiin oikein hyvin (Puhakka 2025; Kokkonen 2025).
Lokakuussa 2025 LAB-ammattikorkeakoulun lehtori Sami Lanu veti StartHubin tiloissa Lahdessa markkinointiaiheisen seminaarin, johon osallistui 11 hankkeen yrittäjää ja yritysedustajaa. Tilaisuuden otsikko “Kuka ostaa palvelusi? Ymmärrä asiakasta, mistä saat hänet kiinni ja miten saat hänet ostamaan” kuvasikin oikein hyvin päivän sisältöä.
Seminaarissa keskityttiin kahteen pääteemaan: asiakasymmärrykseen ja kohdentamiseen. Lisäksi esiteltiin käytännön työkaluja ja esimerkkitapauksia, joiden avulla yritykset voivat kehittää omaa markkinointiaan ja asiakassuhteitaan.
![[Alt-teksti: ihmisiä värikkäässä luentotilassa, jossa on pöytiä ja tuoleja.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/11/428_2025_Ymmarra-asiakkaasi-markkinointi-luontoyritysten-kasvun-tyokaluna-1024x553.jpg)
Asiakasymmärrys on kaiken perusta
Lanu korosti, että mikään markkinoinnin malli ei ole universaali – tärkeintä on ymmärtää asiakkaan ajattelua ja kuljettaa häntä asiakaspolulla kohti lojaalisuutta. Kun asiakas kokee brändin omakseen, syntyy myös suosittelua – ja ihmiseltä ihmiselle kantautuva puskaradio on edelleen ehkäpä tehokkain mainonnan muoto (Lanu 2025).
Markkinointi on pohjimmiltaan ihmisiin vaikuttamista. Tunnetasolla tapahtuvat oivallukset ja kokemukset ohjaavat monesti päätöksentekoa enemmän kuin rationaaliset perustelut. Oivaltava, rohkea ja luova sisältö pysäyttää, kuten Lanu kuvasi viitaten muun muassa katsojalle mielihyvää tuottavaan Snellmanin tunnettuun ”Kolmikko”-mainosvideosarjaan, jossa kolme työntekijöiksi pukeutunutta miestä esiintyy.
Brändi on asia jota ei voi kopioida. Se elää ihmisen mielessä ja synnyttää lojaalisuutta. Ja kuten Lanu totesikin, “bemarikuski ei vaihda Audiin, vaikka käskettäisiin”. Vahva brändi kestää aikaa ja säilyy mielikuvissa pitkään, esimerkkeinä Kodakin vanha ikoninen slogan ”Kodak moment” sekä nykyisin jo tekniikaltaan vanhan ja paperikuvia tuottavan Polaroid-kameran paluu markkinoille.
Kohdentaminen auttaa löytämään oikean asiakkaan
Seminaarissa käsiteltiin myös erilaisia tapoja segmentoida kohderyhmiä. Kohderyhmän valinta on hyvinkin perusteltua, sillä resursseja ei yleensä ole kaikkien tavoittamiseen. Lanu esitteli kolme pääluokkaa: demografiset tekijät (eli väestöön liittyviä ominaisuuksia, kuten ikä, sukupuoli, koulutus, ammatti, tulotaso jne.), kiinnostuksen kohteet sekä arvot ja asenteet. Luontomatkailun ja luontolähtöisten palveluiden osalta segmentointi kiinnostuksen kohteiden sekä arvojen ja asenteiden perusteella on usein tehokkain tapa.
Käytännön esimerkkeinä tarkasteltiin Metan (2025) Business Suite -mainostyökalua, jonka avulla voidaan testata varsin helposti kohderyhmän olemassaoloa ja kokoa. Lanu myös muistutti, että sosiaalisen median mainonta ei välttämättä johda suoraan kauppoihin, mutta toimii tärkeänä osana asiakaspolkua. (Lanu 2025.)
Seminaari tarjosi osallistujille konkreettisia työkaluja ja uusia näkökulmia luontolähtöisten palveluiden markkinointiin. Palautekyselyn perusteella 89 % vastaajista koki tapahtuman hyödylliseksi. Lisäksi 78 % vastaajista kertoi saaneensa uusia ideoita tai työkaluja yrityksensä markkinointiin. Hankkeen seminaarin voi siis sanoa palautteenkin perusteella ollen varsin onnistunut.
Kirjoittaja
Sampo Kokkonen työskentelee markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa. Hän toimii myös asiantuntijana Liiketoiminta lähiluonnossa -hankkeessa.

Lähteet
Kokkonen, S. 2025. Uusia liikeideoita workshopin avulla. LAB Focus. Viitattu 31.10.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/uusia-liikeideoita-workshopin-avulla/
LAB. 2025. Liiketoimintaa lähiluonnosta. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 30.10.2025 Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/liiketoimintaa-lahiluonnosta
Lanu, S. 2025. Kuka ostaa palvelusi? Ymmärrä asiakasta, mistä saat hänet kiinni ja miten saat hänet ostamaan. Esitys Liiketoimintaa lähiluonnosta -hankkeen seminaaripäivässä. 14.10.2025. Lahti.
Meta. 2025. Meta Business Suite. Viitattu 31.10.2025. Saatavissa https://www.facebook.com/business/tools/meta-business-suite
Puhakka, R. 2025. Yrittäjät kokoontuivat tuotteistamaan luontolähtöisiä palveluja. LAB Focus. Viitattu 31.10.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/yrittajat-kokoontuivat-tuotteistamaan-luontolahtoisia-palveluja/