Monimuotoinen ohjaus työpaikoilla – yhteiskehittäen ratkaisuja Sote Sprintistä

Sosiaali- ja terveysalan työyhteisöt monimuotoistuvat ja maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ovat osa työyhteisöjen arkea. Jokainen työyhteisön jäsen tarvitsee uudenlaisia taitoja ja keinoja kohdata erilaisia ja eri kulttuuritaustoista tulevia opiskelijoita ja uusia työntekijöitä.  Tähän haasteeseen vastasi sote-alan työntekijöille järjestetty Sote Sprintti -työpaja keväällä 2025 Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Se järjestettiin alueen työntekijöiden toiveesta, koska aiemmissa SoteSprinteissä osallistujat olivat pääasiassa ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Tämä Sote Sprintti kokosi yhteen työelämän edustajia niin hyvinvointialueelta kuin yksityiseltä sektoriltaideoimaan yhdessä konkreettisia ratkaisuja maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ohjaukseen. Päivä toteutui palvelumuotoilun keinoin ja yhteiskehittäen. Kyseessä oli jo kolmas Elma 2.0 -hankkeen järjestämä Sote Sprintti -tapahtuma (Eerola 2025 & Mäkinen 2024).

Innostavat ratkaisut ohjauksen kehittämiseen

Yhteiskehittämisen lähtökohtana olivat työntekijöiden ohjauskokemukset, tiivistelmät opiskelijoiden kokemuksista opiskelijapersoonien muodossa sekä aiempien Sote Sprintti -tapahtumien ratkaisuehdotukset. Yhteiskehittäminen tapahtui kolmessa erillisessä tiimissä, joissa jokaisessa toimi oma fasilitoija sekä kaikissa tiimeissä kiersi sparraajia. Tiimit muodostettiin arpomalla ja niiden jäsenet edustivat eri palveluja, ammatteja sekä eri työyhteisöjä. Laajana tavoitteena kaikille tiimeille oli kehittää maahanmuuttajataustaisen opiskelijoiden ohjausta, ja työskentelyn alussa tiimit määrittelivät tarkemmat tavoitteensa.

Yhteiskehittämisen ansiosta syntyi useita hyviä ideoita, joista edelleen kehitettäviksi valittiin kolme eniten kannatusta saanutta ideaa:

”Yhdessä oppimien onnistumme” -opiskelijan palautevihko

Se pitää sisällään kysymyslistan, jossa on valmiita apukysymyksiä opiskelijan ja ohjaajan väliseen keskusteluun. Näitä ovat esimerkiksi: ” Missä onnistuimme tänään, päivän paras oppi sekä mitkä olivat päivän kolme uutta sanaa?” Keskusteluja varten kaikissa harjoitteluissa toistuvat teemat ja opeteltavat sisällöt on myös listattu, kuten esimerkiksi työelämätaidot, perushoito, kirjaaminen ja kielitaito.

Harkkamatka eli sujuva ja onnistunut työpaikalla tapahtuvan oppimisen polku

Tässä prosessikuvauksessa pääpaino on työyhteisön antamassa tuessa työpaikalla tapahtuvan oppimisen aikana. Polulle on kirjattu muistutuksena esimerkiksi työyhteisön valmistautuminen opiskelijan aloitukseen ja perehdytyksen suunnittelemiseen. Sen jälkeen painotus on harjoittelun tukemisessa sekä jatkuvassa seurannassa. Sopivia työvälineitä polun varrelle löytyy jo aiemmin Elma 2.0 -hankkeessa tuotetuista materiaaleista.

Osallisuuden puu, joka tekee näkyväksi työyhteisön moninaisuuden

Se esittelee työyhteisön jäsenet sekä kertoo tarinaa jokaisesta työyhteisön jäsenestä. Se esittelee myös työyhteisön tärkeitä arvoja ja muistuttaa yhteisesti sovituista työpaikan pelisäännöistä, joita on esimerkiksi ”rohkeus kysyä, puhua ja antaa palautetta”.

Kuva 1. Sote Sprintti -työpajan yhden tiimin ratkaisuehdotus: “Yhdessä oppien onnistumme” -opiskelijan palautevihko. (Kuva: Virve Pirttikoski)

Kohti laadukasta ohjausta

Sote Sprintti -tapahtumien visiona on se, että kaikki opiskelijat saavat laadukasta, omia tarpeitaan vastaavaa ohjausta ja tukea työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen. Yhteiskehittämisen keskiössä ovat maahanmuuttajataustaisten sote-alan opiskelijoiden ja heidän ohjaajiensa kokemukset sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen kontaktipisteiden tunnistaminen.

Tapahtuma onnistui hienosti, ja se tarjosi arvokkaita uusia näkökulmia ja ratkaisuehdotuksia maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ohjaukseen. Työpaikalla tapahtuva oppiminen on suuressa roolissa hoitajan ammattiin kasvamisessa ja monimuotoiseen työelämään kiinnittymisessä.

Kaikki Sote Sprintit ovat perustuneet palvelumuotoilun Design Sprint -työpajamenetelmään, jossa lyhyessä ajassa saadaan esiin paljon kokemuksia sekä kehittämiskohteita ja niistä johdettuja ratkaisuideoita. Elma 2.0 -hanke testasi kolmea eri variaatiota toteutukseen.

Sote Sprintit on toteutettu osana Euroopan unionin osarahoittamaa Elma 2.0 – kohtaantojen rakentaminen monikulttuuristuvalla sosiaali- ja terveysalalla -hanketta, joka tukee maahan muuttaneiden hoitajien polkuja töihin palvelumuotoilun keinoin. Hanketta toteuttavat yhteistyössä Päijät-Hämeen hyvinvointialue, Koulutuskeskus Salpaus ja LAB-ammattikorkeakoulu. (LAB-ammattikorkeakoulu 2025.)

Kirjoittajat

Maija Eerola toimii TKI-asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä sekä projektipäällikkönä ELMA 2.0 ‒ kohtaantojen rakentaminen monikulttuuristuvalla sosiaali- ja terveysalalla -hankkeessa.

Virve Pirttikoski, KM, toimii lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä sekä palvelumuotoilun asiantuntijana ELMA 2.0 ‒ kohtaantojen rakentaminen monikulttuuristuvalla sosiaali- ja terveysalalla -hankkeessa.


Lähteet

Eerola, M. 2024. Työpaikalla tapahtuva oppiminen sote-alalla – kokemukset esiin yhteiskehittäen. LAB Pro. Viitattu 5.8.2025. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/tyopaikalla-tapahtuva-oppiminen-sote-alalla-kokemukset-esiin-yhteiskehittaen/

LAB-ammattikorkeakoulu. 2025. Elma 2.0 – kohtaantojen rakentaminen monikulttuuristuvalla sosiaali- ja terveysalalla. Viitattu 4.8.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/elma2

Mäkinen, M. 2024. Opiskelijoiden välisellä yhteiskehittämisellä kohti parempaa sote-kokemusta. LAB Pro. Viitattu 5.8.2025. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/opiskelijoiden-valisella-yhteiskehittamisella-kohti-parempaa-sote-kokemusta/# 

Sote Sprintti. 2025. Sote Sprintin ratkaisuesitykset 23.5.2025.