Työelämä on kokenut viime vuosina valtavan muutoksen. Moni kaipaa vapautta loputtomasta oravanpyörästä, jossa työ painottuu toimistossa istumiseen yhdeksästä viiteen, viitenä päivänä viikossa. Vain viikonloppuja ja lomia varten eläminen ei enää riitä.
Myös perinteinen kuva toimistoon sidotusta yrittäjästä on nopeasti katoamassa. Kun teknologiset työkalut sekä yritysten asenteet kehittyvät, ja kun yhä useammat ihmiset asettavat etusijalle työn merkityksellisyyden ja oman työnsä sekä elämänsä hallinnan, yrittäjyydestä on tullut rajatonta ja joustavaa.
Diginomadiyrittäjät eli yrittäjät, jotka työskentelevät ja matkustavat paikasta riippumattomasti, usein ulkomailla, kannettavan tietokoneensa kanssa (vrt. Toivanen, Kivelän 2024 mukaan), ovat muutoksen pioneereja muovatessaan työn ja vapaa-ajan välistä tasapainoa.
Etätyön ja erilaisten hybridimuotoisten ratkaisujen kehittyminen ovat osaltaan lisänneet diginomadiyrittäjien määrää. Yksi merkittävimmistä työelämän ja diginomadiyrittäjien kehitykseen vaikuttaneista tekijöistä oli COVID-19-pandemia, joka kiihdytti ilmiön kasvua entisestään. Pandemia toimi käänteentekevänä voimana, joka toi etätyön valtavirtaan ja loi tilaa paikasta riippumattomalle yrittäjyydelle. (Toivanen 2024.)
Pandemian jälkeenkin erilaiset etätyömuodot ovat vakiintunut osa monen yrityksen toimintaa. Vaikka pandemian päätyttyä useat suuntasivat takaisin toimistoilleen (pakotetusti tai ilman), monet jatkoivat elämäänsä diginomadeina. (Toivanen 2024.)
Uudenlainen työelämä ja yrittäjyys
Diginomadien ja diginomadiyrittäjien määrän nousu kielii kulttuurisesta muutoksesta siinä, miten menestys määritellään. Yhä useammalle menestys ei enää tarkoita vain taloudellista vaurautta tai uralla etenemistä, vaan mahdollisuutta rakentaa omia arvoja heijastavaa elämää. (Hernholm 2024.)
Didinomadiyrittäjiä ajaa eteenpäin vahva halu pyrkiä pois perinteisen työn rajoittavuudesta. He rakentavat joustavia ja mukautuvia yrityksiä, joilla on mahdollisuus menestyä riippumatta siitä, missä ollaan ja työskennellään. Diginomadiyrittäjät kokevat, että nykypäivän kehittyvässä digimaailmassa, jossa etätyön tarjoamat mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, on yrittäjyyttä turha rajoittaa toimiston aukioloaikoihin tai tiettyyn markkina-alueeseen. Paikasta riippumaton toiminta tarjoaakin ainutlaatuisen mahdollisuuden laajentaa asiakaskuntaa yli maarajojen. (Entrepreneur Media 2022.)
Uudenlaiset johtamisen vaatimukset
Vaikka diginomadiyrittäjyys korostaa vapautta ja omien arvojen mukaista elämää, tuo liiketoiminnan johtaminen tien päällä omat haasteensa. Ruohio (2024) teki opinnäytetyönä liiketoimintasuunnitelman liikkuvalle digimarkkinointitoimistolle. Hän korostaa huolellisen liiketoimintasuunnitelman laatimisen tärkeyttä. Kansainvälisten rajoitusten, lainsäädäntöjen ja verotuskäytäntöjen tunteminen on yhtä tärkeää kuin selkeän yrityssuunnitelman luominen.
Ulkomailla tapahtuva liikkuva yrittäjyys vaatii tarkkaa suunnittelua erityisesti talouden, strategioiden ja asiakashallinnan osalta. Yrittäjän on varauduttava riskeihin ja epävarmuuteen, sekä tietysti tiedostettava yrityksen potentiaali ja mahdollisuudet, jotka mahdollistavat yrityksen kasvun ja kehityksen. Huolellinen suunnittelu kantaa pitkälle ja tarjoaa avaimet menestykseen. (Ruohio 2024.)
Diginomadius on muuttanut tapaa ajatella työtä ja yrittäjyyttä pysyvästi, vain muutamassa vuodessa. Kyseessä ei ole pelkkä satunnainen ilmiö, vaan yhä useamman valinta. Paikasta riippumaton yrittäjyys voi myös olla todellinen vaihtoehto ja mahdollisuus, jos liiketoiminta sen sallii.
Diginomadius luo mahdollisuuksia erityisesti niille, joilla työ, yrittäjyys ja vapaus kulkevat käsi kädessä. Vapaus ja vastuu asioiden hoitamisesta kulkevat kuitenkin käsi kädessä. Diginomadiyrittäjät ovat ison asian äärellä; he eivät ainoastaan muuta omaa elämäänsä, vaan rakentavat uudenlaista työelämää, jossa vapaus ja merkityksellisyys liittyvät toisiinsa uudella tavalla.
Kirjoittajat
Senni Ruohio on valmistumassa LAB-ammattikorkeakoulun Bachelor’s Degree Programme in International Business -koulutuksesta.
Sari Suominen toimii johtamisen ja yrittäjyyden lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä Lahdessa.
Lähteet
Hernholm, S. 2024. The Rise Of Entrepreneurs As Digital Nomads. Forbes. Viitattu 27.11.2024. Saatavissa https://www.forbes.com/sites/sarahhernholm/2024/08/01/the-rise-of-entrepreneurs-as-digital-nomads/
Kivelä, S. 2024. Diginomadius on elämäntapa. Radio 1. Yle. Viitattu 17.12.2024. Saatavissa https://yle.fi/aihe/a/20-10006200
Lucanus, A. 2022. How Digital Nomadism Is Changing the Entrepreneurship Landscape. Entrepreneur Media. Viitattu 27.11.2024. Saatavissa https://entrepreneur.com/leadership/digital-nomads-are-changing-the-entrepreneurship-landscape/429580
Ruohio, S. 2024. Business Plan for a Nomadic Digital Marketing Agency. AMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, liiketalouden ala. Lahti. Viitattu 3.12.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332315
Toivanen, M. 2024. What is Digital Nomadism? DigiNomadProject. Viitattu 27.11.2024. Saatavissa https://diginomadproject.com/what-is-digital-nomadism/