LAB-ammattikorkeakoulussa kannustetaan opiskelijoita tekemään osa opinnoista joko opiskelijavaihdossa ulkomailla tai kansainvälisessä harjoittelussa (LAB 2024a). Opiskelija voi halutessaan hyödyntää molemmat vaihtoehdot opintojensa aikana, kunhan se ei estä määräajassa valmistumista.
Kansainvälisen harjoittelun suunnittelu tulee aloittaa hyvissä ajoin ennen harjoittelun toteutumisajankohtaa, viimeistään edeltävällä lukukaudella. Ennen Tansanian harjoitteluun lähtöä tuli opiskelijan selvittää ja järjestellä monia käytännön asioita, kuten rokotukset ja lääkkeet, lennot sekä harjoittelusopimukset kuntoon vastaanottavan organisaation, Tanzania Volunteersin (Tanzania Volunteers 2024) kanssa. Tanzania Volunteers oli vahvana tukena harjoittelun toteutumisessa ja huolehti muun muassa majoituksesta, ruokailusta ja harjoittelukohteista. LAB-ammattikorkeakoulu tukee opiskelijoidensa kansainvälisiä harjoitteluja myöntämälle heille apurahaa harjoittelun ajalle (LAB 2024b).
Juvenile retention home
Kahden kuukauden harjoittelujaksolle Tansanian Moshiin suunnattiin avoimin mielin, ilman suuria ennakko-oletuksia. Tavoitteena oli oppia lisää eri kulttuureista ja itsestämme sekä suorittaa viimeinen sosionomikoulutuksen harjoittelu.
Harjoittelumme pääkohteena oli nuorisovankila ”Juvenile retention home”. Vankilassa 11–17-vuotiaat nuoret odottivat tekemästään rikoksesta oikeuden käsittelyä, johon he itse osallistuivat. Vankila oli muureilla aidattu alue, johon kuului piha- ja peltoalue, jossa nuoret työskentelivät. Nuoret eivät käyneet koulua vankilan ulkopuolella, mutta meidän pitäessä heille oppitunteja olivat he innokkaita osallistumaan. Oppituntien lisäksi vietimme aikaa nuorten kanssa esimerkiksi pelaillen erilaisia pelejä ja elokuvia katsellen. Vaikka yhteinen kieli puuttui, niin kommunikoiminen nuorten kanssa onnistui aina, joko vapaaehtoisena toimivan tulkin, Google-kääntäjän tai elekielen avulla. Yhteisen kielen puuttuminen lisäsi ymmärrystämme tulkin käytön tärkeydestä ja aidon kohtaamisen sekä läsnäolon merkityksestä. Kaikki vankilan nuoret olivat äärimmäisen kohteliaita ja hyväkäytöksisiä, eikä huumoria päivistä puuttunut.
Harjoittelun aikana afrikkalaiseen kulttuuriin kuuluva, paikallisten nimeänä ”TFT” (Tanzanian flexible time) tuli erittäin tutuksi. Aikataulusta ei stressattu turhaan. Suomessa kovinkin tarpeellisesta ja tärkeästä rannekellosta tuli turha jo ensimmäisten päivien jälkeen.
Sosionomin kompetensseista harjoittelussamme merkittävimpinä nousivat sosiaalialan eettinen osaaminen, sosiaalialan asiakastyön osaaminen sekä kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen (Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit 2024).
Sosionomiopiskelijoille työharjoittelu Tansaniassa oli unelmien täyttymys ja elämänkatsomusta rikastava kokemus ‒ takaisin Suomeen palattiin rinkka täynnä elämyksiä ja uusia oppeja. Unelma Tansaniaan palaamisesta jäi vahvasti elämään.
Kirjoittajat
Eveliina Pätäri on LAB-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelija, joka suoritti kansainvälisen harjoittelunsa Tansaniassa.
Mia Ikonen on LAB-ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen lehtori ja Lappeenrannan kampuksen sosionomikoulutuksen kv-koordinaattori.
Lähteet
LAB. 2024a. Harjoittelu ulkomailla. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 3.6.2024. Saatavissa https://elab.lab.fi/fi/opintojen-suorittaminen/kansainvalistyminen-ja-opiskelijavaihto/harjoittelu-ulkomailla
LAB. 2024b. Harjoitteluvaihdon apuraha. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 3.6.2024. Saatavissa https://elab.lab.fi/fi/opintojen-suorittaminen/kansainvalistyminen-ja-opiskelijavaihto/harjoittelu-ulkomailla-2
Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit 4/2023. Viitattu 31.5.2024. Saatavissa https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/wp-content/uploads/2023/04/SOSIAALIALAN-AMMATTIKORKEAKOULUTUKSEN-KOMPETENSSIT-2023.pdf
Tanzania Volunteers. 2024. Viitattu 3.6.2024. Saatavissa http://www.tanzaniavolunteers.com/