Suomella matkailumaana on potentiaalia, jota ei pystytä hyödyntämään matkailuorganisaatioiden hajanaisuuden ja vähäisen yhteistyön vuoksi. Turismielinkeinoa harjoittavat monet sellaiset pienyrittäjät, jotka eivät ehdi eivätkä halua tehdä yhteistyötä kilpailijoidensa kanssa (TEM 2019). Alueellisen matkailuyhdistyksen, HelsinkiNorth ry:n, jäsenhankintaa on tutkittu ja sen perusteella uusi strategia on kehitteillä (Sinivaara 2022). Kentältä kuullut odotukset eivät kohtaa matkailuyhdistyksen käsitystä tarpeellisesta tarjonnasta, ja siksi uusia jäseniä on vaikea saada. Jos olisi enemmän jäseniä, olisi enemmän etuja, mutta uusia jäseniä ei saa, ennen kuin on enemmän etuja (Hager 2022).
HelsinkiNorth on tällä hetkellä hankerahoituksen varassa toimiva, siksi jäsenhankintaan on saatava huomattava parannus, jotta toiminta voi jatkua voittoa tavoittelemattomana, mutta menestyvänä yhdistyksenä tulevaisuudessa. Yhdistyksen strategia on tarjota etuja, joita ei muualta saa. Sudenkuoppana on tähän asti ollut, että etuja ei ole kunnolla voitu konkretisoida.
Tärkeimmäksi askeleeksi kohti konkreettisia etuja yhdistyksen johto määritteli näkyvyyden tarjoamisen jäsenille, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Se on helppo toteuttaa parantamalla jäsenten nettisivuja, opastamalla pienyrittäjiä digimarkkinointiin ja lisäämällä linkkejä jäsenten ja yhdistyksen välille.
Kilpailijat kumppaneiksi
Myös kunnat vaihtelevilla matkailuorganisaatioillaan sekoittavat pakkaa, sillä ne kilpailevat alueellisen yhdistyksen kanssa silloin, kun ne tarjoavat yrittäjille samoja etuja halvemmalla tai jopa ilmaiseksi. HelsinkiNorth ry:n hallituksen puheenjohtaja Vesa Kokkonen haluaisi saada kilpailijat kumppaneiksi ja aktivoida yhdessä voi luoda jotain suurempaa -ajatusmallin toiminnaksi (Kokkonen 2022). Yhdistyksen toiminnanjohtaja Roni Pakkala näkee kuilun jäsenhankinnan tavoitteiden ja todellisuuden välillä, mutta arvelee sen ylittyvän paremman näkyvyyden myötä (Pakkala 2022).
Kohentuva näkyvyys ei riitä konkreettiseksi eduksi eikä perusteluksi jäsenmaksulle, jota on vielä puntaroitava. Kaikki haastatellut potentiaaliset jäsenet pitävät liikevaihtoon perustuvaa jäsenmaksua liian kalliina. Uutta strategiaa suunnitellessaan HelsinkiNorthin johtoa kehotettiin lähtemään liikkeelle jäsenten asiakkaista, sillä juuri hehän ovat tulonlähde. Myös heille jäsenetujen pitäisi tuottaa jotain: parempaa palvelua, hyödyllisempiä tuotteita, helppoutta löytää tarjonta ja hankkia sitä vaivattomasti (West 2018).
Uusi strategia voi täyttää sudenkuopat kehittämällä viestintää ja markkinointia. Kun yhdistyksessä on tarpeeksi jäseniä, sillä on tarpeeksi mahdollisuuksia muuttua näkyväksi tekijäksi turismielinkeinon kehittäjänä ja sen ylläpitäjänä (Bell 2020). Sitten sillä on mahdollisuuksia myös yhdistää toimintansa kuntien matkailuorganisaatioiden kanssa ja näin kaikkia osapuolia jarruttavat päällekkäisyydet poistuvat. Kun tämä malli toimii, se voi olla esimerkki Suomen muille matkailuyhdistyksille, jotka kamppailevat samojen ongelmien kanssa.
Kirjoittajat
Marjo Sinivaara valmistuu tänä vuonna LAB-ammattikorkeakoulusta (Master’s Degree Programme of Business Administration, International Tourism and Event Management).
Kristiina Brusila-Meltovaara toimii johtamisen yliopettajana LAB-ammattikorkeakoulussa.
Lähteet
Bell, E. 2020. Higher logic: Want to maximize association membership value? Viitattu 31.10.2022. Saatavissa www.higherlogic.com/blog/maximize-association-membership-value-with-engagement/
Hager, A., 2022. How to craft value propositions that attract association members, Higher Logic. Viitattu 31.10.2022. Saatavissa www.higherlogic.com
Kokkonen, V. 2022. HelsinkiNorth ry:n hallituksen puheenjohtaja. Hallituksen kokous 30.9.2022.
Pakkala, R. 2022. HelsinkiNorth ry:n toiminnanjohtaja. Hallituksen kokous 30.9.2022.
Sinivaara, M. 2022. More members, more benefits. Member acquisition through strategy development., Master’s Degree Programme of Business Administration, International Tourism and Event Management, LAB University of Applied Studies Viitattu 31.10.2022. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121834
TEM. 2019. Työ- ja elinkeinoministeriö. 2019. Selvitys kotimaanmatkailun kehittämistarpeista. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2019:34. Viitattu 31.10.2022. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-430-3
West, D. 2018. It’s the little things – focus improves member acquisition and retention. Association Laboratory Inc. www.associationlaboratory.com/2018/04/its-the-little-things-focus-improves-member-acquisition-and-retention/