European Association for International Education -konferenssi on suurin Euroopassa vuosittain järjestettävä kansainvälisen korkeakoulutuksen konferenssi, joka tällä kertaa järjestettiin Toulousessa Ranskassa 17.‒20.9.2024.
European Association for International Education, EAIE, on voittoa tavoittelematon järjestö, joka tukee korkeakoulutuksen kansainvälistymistä, koulutuksen modernisointia, korkeakoulujen kehittämistyötä sekä verkostoitumista. Järjestön päätapahtuma, vuosittainen EAIE-konferenssi, kokoaa tuhansia kansainvälistymisen parissa työskenteleviä kollegoja yhteen. (EAIE 2024)
Osallistujia konferenssissa oli yli 7300, ja konferenssialueena toimineessa vuonna 2020 avatussa messu- ja kongressikeskus MEETT:ssa onnistui jopa 16 rinnakkaisen istunnon sekä näyttelyalueen organisoiminen samanaikaisesti. Järjestelyissä keskeisenä teemana korostuivat kestävä kehitys ja vastuullisuus, mikä näkyi muun muassa siten, että kaikki lounastarjoilut olivat paikallisesti tuotettua kasvisruokaa, kaulanauhat olivat kierrätettyjä, kupit biohajoavia ja tilaisuuden osallistujat saivat neljän päivän lipun Toulousen julkisiin kulkuvälineisiin. Lippu olikin ahkerassa käytössä päivittäin, sillä tapahtuma-alueelle oli keskustasta lähes tunnin matka. (EAIE 2024)
LABista ja LUTin korkeakoulupalveluista on perinteisesti osallistuttu konferenssiin, ja tällä kertaa osallistujia LUTista oli kymmenkunta. Itselleni tämä oli toinen kerta EAIEssa, ensi kertaa osallistuin tapahtumaan Helsingissä vuonna 2019. Liiketoimintayksiköstä konferenssiin osallistuivat lisäkseni yksikönjohtaja Nora Ahtola ja kollegani Miika Kuusisto.
EAIE-konferenssi on oiva tilaisuus tavata partnereiden, niin korkeakoulujen kuin yritysten, edustajia, osallistua teemasessioihin, paneelikeskusteluihin sekä kuulla inspiroivia pääpuheenvuoroja. Myös spontaanit kumppanuus- tai muut tapaamiset ovat merkittävä osa konferenssipäivien ohjelmaa. Kumppaneiden ja kollegoiden tunteminen on tärkeää, se tekee yhteistyöstä sujuvaa ja edistää strategista kansainvälistymistyötä.
Koulutuksen ja oppimisen parhaita käytäntöjä
Konferenssi tarjoaa mahdollisuuden osallistua vuorovaikutteisiin istuntoihin. Tarjolla olleiden istuntojen aiheet vaihtelivat johtamisesta kansainvälistymisstrategioihin, markkinoinnista hakupalveluihin ja agentuureihin, vastuullisuudesta opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuuteen, oppimisesta opettamiseen.
COILit (Collaborative Online International Learning) ja BIPit (Blended Intensive Programmes) olivat useiden istuntojen aiheina. BIPeistä on tullut niin suosittu liikkuvuuden muoto, että nyt monessa korkeakoulussa joudutaan jo valitsemaan, mitkä niistä voidaan rahoittaa. Tähän tilanteeseenhan meillä LABissakin ollaan tulossa. Sessioissa käytiin myös keskusteluja siitä, miten BIP-laatua voi, ja pitää arvioida. Tällä hetkellä nämä yhteistyössä tuotetut opintojaksot ovat pääasiassa aina lisätarjontaa, mutta voisivatko ne tulevaisuudessa olla osana opetussuunnitelmien ydinosaamista. Toisaalta moni korkeakoulunsa edustaja nosti esiin sen, että BIPien ollessa huippusuosittuja samaan aikaan COILeihin ei opetushenkilöstöllä usein ole juurikaan kiinnostusta. Miten opetushenkilökuntaa saataisiin innostettua tähän toiseen korkeakoulujen kansainväliseen yhteistyöopettamisen muotoon?
Kansainvälistymisosaamisen kasvun mahdollisuudet
COIL-opintojaksolla kaksi tai useampi opettajaa eri maissa sijaitsevista korkeakouluista kehittävät ja toteuttavat yhteistyössä verkossa suoritettavia tehtävänantoja opiskelijoilleen. Mukana olevien korkeakoulujen opiskelijat suorittavat verkon yli opiskellen ryhmissä useita tehtäviä oppien yhteistyöhön perustuvaa ja kulttuurienvälistä tekemistä ja toimintaa. (COLLab 2024)
Blended Intensive Programme (BIP) tarkoittaa kurssia, jossa yhdistyy fyysinen ja virtuaalinen yhteisoppiminen. BIP-kurssin järjestää kolme Erasmus+-ohjelmaan osallistuvaa korkeakoulua kolmesta eri Erasmus+-ohjelmamaasta (Aalto-yliopisto 2024).
Kyseessä ovat lyhytkestoiset opintokokonaisuudet, jotka mahdollistavat osallistumisen niillekin, joille pitkäkestoinen yksilöliikkuvuus ei olisi mahdollista. BIP-kurssin tulee tuottaa lisäarvoa korkeakoulun olemassa olevien opintojaksojen ja koulutusten suorittamiseen verrattuna.
Sekä COILin että BIPin yksi merkittävä lisäarvo on opiskelijoiden kansainvälistymisosaamisen kasvu, ja mahdollisuus kotikansainvälistymiseen. Ja sitä me tarvitsemme, niin korkeakoulut kuin yksittäiset opiskelijatkin.
Kirjoittaja
Petra Yli-Kovero on LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikön osaamispäällikkö.
Lähteet
Aalto-yliopisto. 2024. Erasmus+ lyhyet monimuotoliikkuvuuden BIP-kurssit. Viitattu 15.10.2024. Saatavissa https://www.aalto.fi/fi/palvelut/erasmus-lyhyet-monimuotoliikkuvuuden-bip-kurssit
COLLab. 2024. What is COIL. Viitattu 6.10.2024. Saatavissa https://collab-edu.com/hub/coil/p/whatiscoil
EAIE. 2024. European Association for International Education. Viitattu 6.10.2024. Saatavissa www.eaie.org