Merkityksellisiä matkailukokemuksia etsimässä

Muutosmatkailu-hankkeessa LABin tiimissä tutkimme potentiaalisten asiakkaiden muutosmatkailuelämystä erityisesti digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Yhteensä 78 osallistujaa oli mukana kolmivaiheisessa tutkimuksessamme: 1) ennakkokysely, 2) muutosmatkailuelämyksen testaus, 3) jälkihaastattelu.

Ennakkokyselyssämme kysyimme osallistujilta, millaisia merkityksellisiä tai unohtumattomia kokemuksia heillä on matkoillaan ollut. Merkityksellisellä kokemuksella matkailussa tarkoitetaan sitä, että matkailija voi reflektoida kokemusta, hänellä herää tunteita ja kokemuksesta on mahdollista oppia jotain (Câmara ym. 2023). Mitä voimakkaampi tunnekokemus on, sitä merkityksellisemmäksi se koetaan (Murphy & Bastian 2020).

Kyselyymme vastaajista 70 % ei tiennyt, mitä muutosmatkailulla tarkoitetaan. Silti hyvin monet kuvasivat vastauksissaan erilaisia merkittäviä kokemuksia nimenomaan muutosmatkailukontekstissa. Nämä kokemukset liittyivät esimerkiksi luontokokemuksiin tai omien käsitysten ja arvojen muuttumiseen:

  • Luonnon kauneus on koettu vaikuttavaksi tai luonto on antanut energiaa.
  • Vuoren huipulle kiipeäminen on johtanut tunteeseen, että on ylittänyt itsensä.
  • Slummialueen tai muun kehitysmaan kurjien olojen näkeminen on avannut silmiä sen suhteen, että Suomessa asiat ovat hyvin.
  • Kulttuurierojen näkeminen on johtanut oman käsityksen muuttumiseen ylikuluttamisesta.
  • Vapaaehtoistyön tekeminen on muuttanut henkilöä ihmisenä.
[Alt-teksti: merenrantaa, aallokkoa, taustalla vuoria.]
Kuva 1. Luonnon kauneus voi olla syvästi puhuttelevaa ja vaikuttavaa. (Kuva: Henri Karppinen)

Muutosmatkailukokemuksia syntyi myös paikalliseen kulttuuriin tutustumisesta tai kohtaamisista ihmisten kanssa. Osalle perheen kanssa matkustamisesta on tullut tärkeä perinne. Kokemuksia on kertynyt myös historiallisista tai muuten merkittävistä kohteista, joissa on voinut oppia jotain uutta.

  • ”Jokaisella lomalla olen suunnannut paikalliseen tapahtumaan tai ravintolaan ja oppinut kulttuurista ja tavannut uusia ihmisiä.”

Uudella tavalla matkustaminen ja omien rajojen ylittäminen voi vahvistaa pärjäämisen tunnetta. Etenkin nuorena matkustamisen vaikutus korostuu. 

  • ”Ensimmäiset lähdöt interreilillä – että kyllä sitä pärjää.”
  • ”Matkustaminen nuorena on johtanut nykyiseen uraan… Ilman matkustamista en olisi se kuka olen.”

Merkityksellinen matkailukokemus tuo yritykselle euroja

Merkityksellisen matkailukokemuksen tunnistaminen voi auttaa yrityksiä korostamaan omassa markkinoinnissaan muutosmatkailuelämystä. Asiakkaan näkökulmasta se voi lisätä kiinnostusta matkailutuotetta kohtaan ja halukkuutta maksaa palvelusta. Tämä on matkailuyrityksille uusi ansaintamahdollisuus.  Yrityksen pitää kuitenkin tietoisesti tukea muutoksen mahdollistumista käytännössä ja suunnitella palvelujaan muutosmatkailun näkökulmasta.

Kirjoittajat

Kati Varis toimii LAB-ammattikorkeakoulussa liiketalousyksikössä TKI-asiantuntijana ja projektipäällikkönä Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla -hankkeessa (LAB 2024).

Henri Karppinen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa liiketalousyksikössä yliopettajana ja tutkimuksesta vastaavana asiantuntijana Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla -hankkeessa (LAB 2024).

Maria Murto toimii LAB-ammattikorkeakoulussa liiketalousyksikössä TKI-asiantuntijana sekä asiantuntijana Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla -hankkeessa (LAB 2024).

Lähteet

Câmara, E., Pocinho, M., Agapito, D., & Jesus, S. N. de. 2023. Meaningful experiences in tourism: A systematic review of psychological constructs. European Journal of Tourism Research, 34, 3403. Viitattu 21.8.2024. Saatavissa https://doi.org/10.54055/ejtr.v34i.2964

LAB. 2024. Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 21.8.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/kestavyytta-edistavien-muutoselamysten-liiketoiminnalliset-mahdollisuudet-matkailualalla

Murphy, S. C., & Bastian, B. 2020. Emotionally extreme life experiences are more meaningful. The Journal of Positive Psychology, 15(4), 531–542. Saatavissa https://doi.org/10.1080/17439760.2019.1639795