Monet tummista oluista pitävät ovat varmasti huomanneet, että irlantilaisen Diageo-yhtiön tunnetun tuotteen eli Guinness -oluen saatavuudessa on ollut haasteita viime aikoina. Kyseessä ei ole mikään selittämätön tuotantohaaste tai mystinen logistiikkaongelma. Ilmiö on varsin helposti selitettävissä nykyaikaisen markkinoinnin kautta tarkasteltuna. Ja nimenomaan kuluttajakäyttäytymisen ja markkinoinnin yhteisvaikutuksesta, jota erityisesti moderni sosiaalinen media ilmiöineen mahdollistaa. (Loula 2024)
Markkinointi ja mainostaminen ei ole alkoholijuomien kohdalla mitenkään harvinaista, ja Guinnessin mainostaminen on alkanut jo vuonna 1929 (Guinness 2025). Kysyntähaasteen syy ei siis todennäköisesti ole pelkästään perinteisen tai jopa historiallisen markkinointiviestinnän ansiota. Seuraavassa käsitellään muutamia syitä, miksi yhdelle tuotteelle on tapahtunut jopa yllättäväksikin luokiteltu kysyntäpiikki varsin lyhyen aikaikkunan sisällä.
![[Alt-teksti: oluthanoja, joissa näkyy guinness-tekstistä osa.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/06/306_2025_Miksi-Guinness-olut-loppui-hanoista-1024x621.jpg)
Vaikuttajamarkkinointi ja sosiaalinen media
Yksi merkittävimmistä tekijöistä kysynnän kasvussa on vaikuttajamarkkinointi. Tunnetut henkilöt, kuten Kim Kardashian ja Olivia Rodrigo, ovat jakaneet sosiaalisessa mediassa kuvia, joissa he nauttivat Guinness-olutta. Näiden julkaisujen ansiosta Guinness on saanut valtavasti näkyvyyttä ja uusia kuluttajia. Sosiaalisen median voima onkin nykyään erittäin merkittävä, ja vaikuttajien suositukset voivat nopeasti tehdä tuotteesta trendikkään. (Woodring 2024)
Esimerkkinä voidaan mainita, että kirjoitushetkellä Olivialla on yli 39 miljoona Instagram-seuraajaa ja Kimillä peräti yli 356 miljoonaa (Rodrigo 2025, Kardashian 2025). Kun mietitään vielä mahdollisia kerrannaisvaikutuksia, kun heidän seuraajansa ovat joko jakaneet vaikuttajien kuvia omille seuraajille tai omia kuviaan ja videoitaan omista Guinness -kokemuksistaan, päästään varsin merkittäviin lukuihin. Erityisesti sosiaalisessa mediassa ihmiset monesti seuraavat juuri toisia ihmisiä eivätkä niinkään organisaatioita tai yrityksiä.
Uudet jopa ennalta-arvaamattomat kuluttajaryhmät
Vaikuttajamarkkinoinnin myötä Guinness on saavuttanut täysin uusia kuluttajaryhmiä, jotka eivät aiemmin välttämättä olleet juurikaan kiinnostuneita tästä perinteisestä oluesta. Esimerkiksi nuoremmat sukupolvet, jotka seuraavat aktiivisesti sosiaalista mediaa ja vaikuttajia, ovat nyt löytäneet Guinnessin. Tämä on johtanut kysynnän kasvuun erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa. Jos Guinness perinteisemmin on ollut vanhempien miesten ja muun muassa rugbypiirien juoma, on tilanne muuttunut tästä varsin nopeasti. (Lodge & Campbell 2024; Woodring 2024)
Viraali yhteisöllinen somehaaste, joka ei maksanut mitään
Erityisen kiinnostava esimerkki tässä tapauksessa on niin sanottu “Split the G” -haaste, joka levisi TikTokissa ja Instagramissa. Ideana on hörpätä Guinnessia niin, että pintaan muodostuva vaahto pysähtyy juuri tuopissa olevan Guinness-logon G-kirjaimen keskelle. Yksinkertaista? Kyllä. Tarttuvaa? Ehdottomasti.
Erityistä tässä on se, että haaste ei ollut lainkaan Guinnessin virallinen kampanja. Se syntyi kuluttajien omasta innostuksesta. Brändi sai näkyvyyttä, kuluttajien sitoutumista ja uuden sukupolven kiinnostuksen ilman, että markkinointitiimi joutui ponnistelemaan ja käyttämään suuren summan rahaa kampanjointiin. (Clark 2024)
Markkinointi ei ole enää yksisuuntaista
Guinnessin tilanne muistuttaa hyvin siitä, että markkinointi ei ole enää vain kampanjoita, mediabudjetteja ja sloganeita. Brändit elävät siellä, missä ihmiset keskustelevat, kokeilevat ja jakavat. Erityisesti sosiaalisessa mediassa. Tässä tapauksessa vaikuttajamarkkinointi, viraali haaste ja yhteisöllisyys loivat yhdessä merkittävän kysyntäpiikin, johon ei pystytty reagoimaan välittömästi.
Kirjoittaja
Sampo Kokkonen työskentelee markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.
Lähteet
AntonioTerranova. 2019. Guinness, Irlanti, olut. Pixabay. Viitattu 12.6.2025. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/guinness-irlanti-olut-4050969/
Clark, P. 2024. How “Split the G” Brewed Priceless Earned Media for Guinness. Viitattu 12.6.2025. Saatavissa https://mediashower.com/blog/guinness-splittheg/
Guinness. 2025. Guinness Advertising. Viitattu 11.6. Saatavissa https://www.guinness.com/en/our-craft/guinness-advertising
Kardashian, K. 2025. Instagram-tili. Viitattu 12.6. Saatavissa https://www.instagram.com/kimkardashian/
Lodge, M & Campbell, Z. 2024. How a pint of Guinness became trendy: Once the tipple of blokes in pubs and rugby lads, stars like Kim Kardashian and Olivia Rodrigo have sparked Gen Z ’pints for likes’ craze which sees TikTokers hunting for the perfect pour then rating it for followers. Viitattu 11.6.2025. Saatavissa https://www.dailymail.co.uk/news/article-13399015/Guinness-perfect-pour-trendy-Gen-Z-Olivia-Rodrigo-Kim-Kardashian.html
Loula, P. 2024. Guinness-olut uhkaa loppua ja pubit turvautuvat säännöstelyyn – Syynä Kim Kardashian. Viitattu 11.6.2025. Saatavissa https://www.hs.fi/maailma/art-2000010904432.html
Rodrigo, O. 2025. Instagram-tili. Viitattu 12.6.2025. Saatavissa https://www.instagram.com/oliviarodrigo/
Woodring, O. 2024. Social media buzz boosts UK demand for Guinness among young adults. Viitattu 12.6.2025. Saatavissa https://theharrispoll.com/briefs/social-media-buzz-boosts-uk-demand-for-guinness-among-young-adults/