Ammattikorkeakoulutuksen keskeyttäminen on Suomessa melko tavallista: vuosittain noin 8 prosenttia opiskelijoista jättää tutkintonsa kesken. Ero sukupuolten välillä on huomattava, sillä lukuvuonna 2022–2023 keskeytysprosentti oli miehillä 10,4 ja naisilla 6,4. ICT-aloilla jopa 11,8 prosenttia miehistä keskeytti opintonsa. (Tilastokeskus 2025a, 2025b.)
Kesken jääneiden opintojen taustalla voi olla monia syitä, kuten motivaatio-ongelmat, opiskelun vaativuus, vääräksi koettu koulutusala tai vaikeus yhdistää opiskelua ja työssäkäyntiä (E2 Tutkimus 2021). Keskeyttämisillä on havaittu olevan pitkäaikaisia, negatiivisia vaikutuksia opiskelijoiden työmarkkina-asemaan, hyvinvointiin ja terveyteen (Neugebauer ym. 2025), ja korkeakoulut pyrkivät parhaansa mukaan löytämään ratkaisuja opintojen tukemiseen ja keskeyttämisten vähentämiseen.
Valtaosa keskeytyksistä tapahtuu opintojen alussa (Reinikainen 2018, 8). On kuitenkin myös suuri joukko opiskelijoita, joiden opinnot jäävät kesken tutkinnon loppuvaiheessa ja joilla myöhemmin herää halu palata takaisin opintojen pariin. LAB-ammattikorkeakoulussa aloitettiin keväällä 2024 LAB Restart -ohjelma, joka on tarkoitettu aiemmin kesken jääneen tutkinnon viimeistelyyn. Ohjelmaan valittavilta edellytetään vähintään 120–140 pistettä aiempia opintoja, ja maksimiaika opiskeluun on kaksi vuotta. Opiskelijoita tuetaan henkilökohtaisella ohjauksella ja opintojen joustavalla, elämäntilanteen huomioivalla suunnittelulla. (LAB 2024.) Restartissa ovat mukana kaikki LABin koulutusalat, mutta tässä artikkelissa tarkastelen tekniikan alojen opiskelijoiden kokemuksia.

Opintojen ja työn yhdistäminen haastaa ja inspiroi
LAB Restartiin hakeneiden opiskelijoiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella merkittävä syy aiempien opintojen keskeytymiseen on työpaikan saaminen omalta koulutusalalta ja sen myötä siirtyminen kokoaikaisesti työelämään. Erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat ovat työllistyneet vahvan osaamisen ja harrastuneisuuden ansiosta, vaikka varsinainen insinööritutkinto olisi ollut vasta puolivälissä.
Työssäkäynti opintojen ohella on varsin yleistä, sillä 18–64-vuotiaiden opiskelijoiden työllisyysaste oli 54 prosenttia vuonna 2023 (Tilastokeskus 2025b). Ammattikorkeakouluopiskelijoiden työssäkäyntiin suhtaudutaan oppilaitoksissa myönteisesti, sillä opintojen kytkös työelämään on tiivis ja opiskelijoiden työkokemuksen koetaan tuovan opintoihin hyödyllistä näkökulmaa (Isotalo ym. 2024, 48). LABinkin vahvuuksia ovat vahva työelämäyhteys ja osaamistarpeiden tunnistaminen yhteistyössä työelämäkumppanien kanssa (Hallila ym. 2024, 2–3).
Vaikka työn ja opintojen yhdistäminen voi onnistua sujuvasti ja olla opiskelijalle hyödyksi, monella Restart-ohjelmaan hakeutuvalla opiskelijalla opinnot ovat aiemmin jääneet työn jalkoihin. Opiskelujen aikaisen työssäkäynnin vaarana onkin todettu olevan opiskelijan uupuminen tasapainotteluun työn, opintojen ja elämäntilanteen, kuten perheen, vaatimusten keskellä. Liiallinen kuormitus johtaa opintojen viivästymiseen tai keskeytymiseen. (Isotalo ym. 2024, 29.) Restartin opiskelijat kokevat elämäntilanteensa tasaantuneen niin, että opiskelun sovittaminen yhteen muiden elämänalueiden kanssa onnistuu aiempaa paremmin.
Restartiin on hakenut myös opiskelijoita, joille työllistyminen oli aiempien opintojen tärkein tavoite. Kun oman alan työt avautuivat jo opiskeluaikana, tavoite täyttyi ja motivaatio koko tutkinnon suorittamiseen laski. Korkeakoulututkinnon puute on kuitenkin myöhemmin hidastanut urakehitystä tai hankaloittanut työpaikan vaihtoa.
Keskeyttäminen ei ole epäonnistuminen
Toinen Restartissa korostuva syy opintojen keskeyttämiseen on oma jaksaminen. Tyypillisesti opinnot alkoivat hyvin ja ensimmäisten vuosien kurssit etenivät suunnitellun aikataulun mukaisesti, mutta kuormitus kasvoi vähitellen liian suureksi. Opiskelijat eivät saaneet tai eivät osanneet hakea riittävästi tukea opintojen jatkamiseen. Koronapandemiasta johtuneet suuret muutokset, kuten äkillinen siirtyminen etäopetukseen, aiheuttivat monelle opiskeluinnon romahduksen (Helsingin yliopisto 2022).
Jotkut opiskelijat ovat kertoneet keskeytyksen tuntuneen pettymykseltä, joka on jäänyt painamaan mieltä pitkäksi aikaa. Erityisesti silloin, kun korkeakoulutus on ollut tärkeä tavoite elämässä, voi keskeyttäminen aiheuttaa epäonnistumisen kokemuksen, joka heikentää psyykkistä hyvinvointia (Neugebauer ym. 2025). Tilastojen valossa keskeyttäminen on kuitenkin yleistä, eikä sitä tulisi pitää epäonnistumisena tai osaamisen puutteena.
Linkki tekniikan LAB Restart -ohjelman nettisivulle (Linkki 1)
Kirjoittaja
Paula Vitie työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa kehittämisasiantuntijana. Hän koordinoi tekniikan LAB Restart -ohjelmaa.
Lähteet
E2 Tutkimus. 2021. Miksi opinnot viivästyvät ja keskeytyvät? Selvitys AMK-insinööriopiskelijoiden opintojen viivästymisen ja keskeyttämisen syistä. Viitattu 5.8.2025. Saatavissa https://www.ilry.fi/wp-content/uploads/2021/11/Miksi-opinnot_viivastyvat-ja-keskeytyvat-selvitys.pdf
Hallila, J., Postareff, L., Lindberg, I., Vuori, H. & Huusko, M. 2024. LAB-ammattikorkeakoulun auditointi. Kansallisen koulutuksen arviointikeskus. Karvin julkaisu 24:2024. Viitattu 5.8.2025. Saatavissa https://auditoinnit.karvi.fi/luvut/02102024-2/
Helsingin yliopisto. 2022. Pandemia haastoi korkeakouluopiskelijoiden opiskeluintoa ja lisäsi voimakkaasti uupumusta. Uutiset ja tiedotteet 12.4.2022. Viitattu 5.8.2025. Saatavissa https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-ja-oppiminen/pandemia-haastoi-korkeakouluopiskelijoiden-opiskeluintoa-ja-lisasi-voimakkaasti-uupumusta
Isotalo, E., Kalin, S., Karhunen, H., Saarinen, T., Tuomala, J., Tynjälä, P. & Virtanen, A. 2024. Korkeakouluopiskelijoiden työssäkäynnin vaikutukset. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2024:8. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. Viitattu 5.8.2025. Saatavissa https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/188813/VNTEAS_2024_8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
LAB. 2024. LAB Restart – käynnistä opintosi uudelleen. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 5.8.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/koulutus/haku-ja-valinta/lab-restart-kaynnista-opintosi-uudelleen
Leinonen, T. 2025. LAB-Puutekniikka-03947. Viitattu 25.8.2025. Saatavissa https://lut.pictures.fi/kuvat/LAB+Press+Images/Technology/LAB-Puutekniikka-03947.jpg
Neugebauer, M., Becker, M., Bihler, L.-M. & Wagner, J. 2025. Well-being scarring effects of college non-completion. Social Science Research. Vol. 127, 103138. Saatavissa https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0049089X24001601#bib26
Reinikainen, R. 2018. Tietopaketti opintojen keskeyttämisestä. Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus. Viitattu 6.8.2025. Saatavissa https://www.otus.fi/wp/wp-content/uploads/2023/07/Voimaa_opiskeluun_Tietopaketti_opintojen_keskeyttamisesta.pdf
Tilastokeskus. 2025a. Opiskelijoiden työllisyysaste laski hieman vuonna 2023. Tiedote 21.1.2025. Viitattu 6.8.2025. Saatavissa https://stat.fi/julkaisu/cm17r3wnhas0v07vxjzpkpggb
Tilastokeskus. 2025b. Koulutuksen keskeyttäminen. Viitattu 6.8.2025. Saatavissa https://stat.fi/tilasto/kkesk
Linkit
Linkki 1. LAB-ammattikorkeakoulu. LAB Restart – Tekniikka. Viitattu 20.8.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/koulutus/haku-ja-valinta/lab-restart-tekniikka