Ostatko ruuan sen kotimaisuuden perusteella?

Suomessa olemme tottuneet siihen, että kotimainen ruoka on arvostettua, laadukasta, turvallista ja ympäristöystävällistä. Kotimaisen ruuan avulla luodaan työpaikkoja ja työtä Suomeen sekä pidetään huolta huoltovarmuudesta. Pelkkä kotimaisuus ei silti välttämättä riitä varmistamaan tuotteen päätymistä ostoskoriin. Markkinointiviestinnällä voidaan tukea asiakkaan ostopäätöstä, vaikka tärkeintä on tarjota tarvittava tieto ostohetkellä myymälässä.

Ruuan valintaan vaikuttavat monet tekijät

Ruuan valintaan ja ostopäätökseen vaikuttavat ostajan demografiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät (Bergström & Leppänen 2021, 102). Muita vaikuttavia tekijöitä ovat ostajan ostokyky ja ruuan laatu. Laatua voi arvioida esimerkiksi visuaalisesti sekä tunto-, haju- ja makuaisteilla. Usein ostopäätökseen vaikuttavat myös aiemmat kokemukset sekä tuotteesta saatavilla oleva informaatio: hinta, etiketit ja pakkaus. (Etzi ym. 2022, 423–424.)

Kuva 1. Visuaalisuus on yksi ruuan valintaan liittyvistä kriteereistä. (Domokus 2016)

Tiedossa on, että ruuan alkuperämerkinnällä on suuri merkitys asiakkaan ostopäätökseen (Etzi ym. 2022, 427). Selkeät alkuperämerkinnät ja ruuan jäljitettävyys, jopa yksittäiselle tuotantotilalle saakka, ovat Suomessa korkealla tasolla. Ne tarjoavat asiakkaille takuun vastuullisesta ja turvallisesta ruuasta. (Valtioneuvoston kanslia 2019, 18.) 

Kotimaisen ruuan käytöllä edistetään suomalaista ruokakulttuuria sekä samalla kotimaista ja paikallista työllisyyttä. Lisääntynyt huoli ympäristöongelmista on aikaansaanut asiakkaat entistä enemmän pohtimaan ruokavalintojaan ja niiden seurauksia, ja ostopäätökseen vaikuttavatkin paljon myös ruuan tuotantotapa, terveellisyys, eettisyys ja kestävyys. (Valtioneuvoston kanslia 2019, 19–20.) 

Ostopäätöksen tukeminen markkinointiviestinnällä

Järvinen (2024, 29–32) tutki Osuuskauppa Hämeenmaalle tekemässään YAMK-opinnäytetyössä ruuan ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä ja sitä, millaista kotimaisuusviestintää asiakkaat kaipaavat ostopäätöksensä tueksi. Opinnäytetyössä toteutettiin asiakkaille suunnattu kysely ja laadittiin sen pohjalta kehitysehdotuksia S-mobiilin kautta tapahtuvaan kotimaisuusviestintään ja ostopäätöksen vahvistamiseen. S-mobiili on S-ryhmän oma mobiilipalvelu. Kyselyyn saatiin kaikkiaan 439 vastausta, mikä oli erinomainen tulos.

Kyselyn mukaan Osuuskauppa Hämeenmaan asiakkaat haluaisivat ostaa nykyistä enemmän kotimaista ruokaa, ja kaipaavat sen tueksi tietoa. Tietoa halutaan lähinnä ostopäätöksen hetkellä myymälässä, ei niinkään markkinointiviestinnän tai syvällisen tiedonhaun kautta, sillä niihin ei vastaajien mukaan haluta käyttää aikaa tai vaivaa. (Järvinen 2024, 45, 48.)

Kotimaisuusviestintää voisi kuitenkin tehdä S-mobiilin kautta kiinnostavasti kotimaisten tuotteiden esittelyllä, käyttövinkeillä, ruokaohjeilla tai kampanjoilla. Kotimaisten tuotteiden osuutta ruokaostoissa voisi lisätä myös tarjoamalla taloudellisia etuja, esimerkiksi etukuponkeja, sillä hinta on kyselyn mukaan tällä hetkellä kotimaisuutta merkittävämpi tekijä ostopäätöksessä. (Järvinen 2024, 52–53.)

Kirjoittajat

Kati Järvinen on valmistumassa tradenomiksi (YAMK) LAB-ammattikorkeakoulun liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut -koulutuksesta.

Sari Suominen toimii johtamisen ja yrittäjyyden lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä Lahdessa.

Lähteet

Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita. Viitattu 13.5.2024. Saatavissa https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-8306-8

Domokus. 2016. Dominik & Schneider, F. Hedelmiä, vihannekset, markkinoida. Pixabay. Viitattu 13.5.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/hedelmi%C3%A4-vihannekset-markkinoida-1626857/

Etzi, R., Girondini, M., Massetti, G. & Gallace, A. 2022. The impact of contextual information regarding the origin of food on consumers’ judgments. Current Research in Food Science. Vol. 5. 423–431. Viitattu 13.5.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1016/j.crfs.2022.02.003

Järvinen, K. 2024. Ruuan kotimaisuuden merkitys asiakkaan ostopäätökseen ja sen tehostaminen S-mobiilin avulla. Case: Osuuskauppa Hämeenmaa. YAMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, liiketalouden ala. Lahti. Viitattu 13.5.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013374

Valtioneuvoston kanslia. 2019. Kohti kestävää suomalaista ruokakulttuuria. Ohjeistus periaatteiden viemiseksi käytäntöön. Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:16. Viitattu 14.5.2024. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-761-1