Special Interest -matkailu ja tapahtumat

Tapahtumat ovat keskeisessä roolissa Special Interest -matkailussa (SIT) tarjoten matkailijoille ainutlaatuisia kokemuksia heidän intohimojensa ja kiinnostustensa parissa. Musiikkifestivaalit, urheilutapahtumat, kulttuurijuhlat ja ammatilliset konferenssit vetävät puoleensa kävijöitä ympäri maailman korostaen matkailun muuttuvaa luonnetta sekä taloudellisia ja sosiaalisia vaikutuksia isäntäkohteissa.

Special Interest -matkailu tarjoaa syvällisiä kokemuksia, jotka viihdyttävät, inspiroivat ja opettavat. Toisin kuin massamatkailu, SIT keskittyy syvään yhteyteen tietyn kiinnostuksen kohteen tai harrastuksen kanssa. Tapahtumat tarjoavat täydelliset puitteet tällaisille kokemuksille (Getz & Page 2016), antaen osallistujille mahdollisuuden harrastaa intohimojaan, oppia uusia taitoja ja luoda yhteyksiä samanhenkisten kanssa.

Tapahtumat tuovat merkittäviä taloudellisia hyötyjä isäntäkaupungeille matkailijoiden käyttäessä rahaa majoitukseen, ruokailuun ja palveluihin. Suuret tapahtumat, kuten olympialaiset, parantavat paikallista taloutta ja elämistä esimerkiksi infrastruktuuri-investointien kautta (Preuss 2019). Pienemmät tapahtumat, kuten ruoka- ja viinifestivaalit, luovat mahdollisuuksia paikallisille yrityksille (Felsenstein & Fleischer 2003). Tapahtumat parantavat matkakohteen mainetta ja näkyvyyttä (Mossberg & Getz 2006) ja edistävät paikallisen yhteisön kehitystä ja sitoutumista.

Kuva 1. Elämyksiä sisältävät festivaalit ovat esimerkki Special Interest -matkailusta. (TheDigitalArtist 2018)

SIT-tapahtumat tuovat myös ympäristöhaasteita jätehuollon, hiilidioksidipäästöjen ja resurssien muodossa. Kestävien käytäntöjen löytäminen onkin välttämätöntä (Mair & Laing 2013). Kulttuurin kaupallistuminen voi heikentää aitoutta, joten tasapainon löytäminen turistien odotusten ja kulttuurin säilyttämisen välillä on tärkeää (Ning 2017).

EKTAK-projekti ja opintojakso SITiä tukemassa

LAB-ammattikorkeakoulun kehittämä EKTAK (Etelä-Karjalan tapahtumaklusteri) -projekti tarjoaa käytännön esimerkin SITiin parantamalla Etelä-Karjalan alueellista tapahtumaklusteria yhteistyön, tapahtumien hallinnan parantamisen ja kestävyyden avulla. Projekti pyrkii luomaan kiinnostavia tapahtumia, jotka korostavat alueen kulttuurisia, luonnollisia ja historiallisia piirteitä, houkutellen erityismatkailijoita (LAB 2024a). EKTAK-projekti korostaa yhteisön osallistumisen tärkeyttä tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa, varmistaen kulttuurisen autenttisuuden ja taloudelliset hyödyt. Paikallisten yritysten, taiteilijoiden ja asukkaiden osallistuminen lisää yhteisöllisyyttä ja sosiaalista pääomaa.

LABin kurssi Special Interest Tourism: Teemamatkailun mahdollisuudet taas antaa opiskelijoille käytännön taitoja tapahtumien hallinnassa, markkinoinnissa ja kestävissä käytännöissä (LAB 2024b). Tämä synergia EKTAK-projektin ja LAB-opintojakson välillä osoittaa, miten akateemiset ohjelmat ja käytännön projektit voivat edistää aihetta yhdistämällä teoreettisen tiedon käytännön sovelluksiin.

Kirjoittaja

Johanna Heinonen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa lehtorina ja TKI-asiantuntijana. Erityisesti matkailun monimuotoinen kehittäminen, digitaalinen viestintä ja asiakaskokemus ovat hänen sydäntään lähellä. EKTAK-hankkeessa hän toimii TKI-asiantuntijana ja vastaa oppilaitosyhteistyöstä.

Lähteet

Felsenstein, D. & Fleischer, A. 2003. Local Festivals and Tourism Promotion: The Role of Public Assistance and Visitor Expenditure. Journal of Travel Research. 41(4), 385–392.  Viitattu 20.6.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1177/0047287503041004007

Getz, D. & Page, S. J. 2016. Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management (1982).  52, 593–631. Viitattu 20.6.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.03.007

LAB. 2024a. Etelä-Karjalan tapahtumaklusteri. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 20.6.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/etela-karjalan-tapahtumaklusteri

LAB.2024b. Special Interest Tourism -teemamatkailun mahdollisuudet. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 20.6.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/koulutus/special-interest-tourism-teemamatkailun-mahdollisuudet

Mair, J. & Laing, J. H. 2013. Encouraging pro-environmental behaviour: the role of sustainability-focused events. Journal of Sustainable Tourism. 21(8), 1113–1128. Viitattu 20.6.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1080/09669582.2012.756494

Mossberg, L. & Getz, D. 2006. Stakeholder Influences on the Ownership and Management of Festival Brands. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. 6(4), 308–326. Viitattu 20.6.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1080/15022250601003273

Ning, W. 2017. Rethinking authenticity in tourism experience. In The Political Nature of Cultural Heritage and Tourism: Critical Essays. Volume Three, 469–490. Viitattu 20.6.2024. Saatavissa https://doi.org/10.4324/9781315237749-27

Preuss, H. 2019. Event legacy framework and measurement. International Journal of Sport Policy and Politics. 11(1), 103–118. Viitattu 20.6.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1080/19406940.2018.1490336

TheDigitalArtist. 2018. Juhla, auringonlasku, kesä. Pixabay. Viitattu 20.6.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/juhla-auringonlasku-kes%C3%A4-hauskaa-3443779/