Telematiikka mullistaa logistiikkaa: tehokkuutta, turvallisuutta ja kestävyyttä

Kuinka paljon polttoainekulutusta ja hiilidioksidipäästöjä voidaan säästää optimoimalla ajonopeuksia ja reittejä telematiikan avulla? Entä miten reaaliaikainen data auttaa lisäämään kuljetusten turvallisuutta?

Telematiikan käyttö logistiikassa ei ole enää vain tulevaisuuden visio – se on jo nyt olennainen osa perävaunuliikenteen arkea. Innovatiiviset ratkaisut, kuten reaaliaikainen seuranta, data-analytiikka ja kalustonhallinnan optimointi, tekevät telematiikasta välttämättömän työkalun kaikille logistiikka-alan toimijoille. Opinnäytetyössä (Runonen 2024) syvennyttiin telematiikan tarjoamiin mahdollisuuksiin eritoten perävaunuliikenteessä.

Kuva 1. Logistiikka on materiaalin, rahan ja tiedon virtaa. (Kuva: Grok 2 / Niko Runonen)

Telematiikkaa perävaunuliikenteessä

Telematiikka yhdistää tietotekniikan ja tietoliikenteen, mahdollistaen ajoneuvojen ja perävaunujen toimintojen reaaliaikaisen seurannan ja hallinnan (Aplicom 2021).

Perävaunuliikenteessä tämä tarkoittaa esimerkiksi polttoaineenkulutuksen optimointia, kaluston kunnon valvontaa ja turvallisuuden lisäämistä. Käytännön työssä voi nähdä, kuinka telematiikkaa hyödyntävät järjestelmät, kuten FleetRadar ja FleetConnected, tarjoavat konkreettista hyötyä asiakkaille. Näiden työkalujen avulla voidaan muun muassa:

  • Seurata reaaliaikaisesti perävaunujen sijaintia, nopeuksia ja esim. kuorman tilaa
  • Optimoida ajoreittejä ja siten vähentää kertyviä ajokilometrejä.
  • Ennakoida huoltotarpeita, mikä lyhentää käyttökatkoksia.

Taloudelliset ja ympäristölliset hyödyt

Polttoainesäästöt: Nopeuden alentaminen voi tuoda logistiikkayrityksille merkittäviä säästöjä. Tätä voidaan valvoa tehokkaasti telematiikan avulla. Opinnäytetyön (Runonen 2024) laskelmat osoittavat, että ajonopeuden pienentäminen 89 km/h:sta 80 km/h:iin voi säästää jopa 3 600 litraa polttoainetta vuodessa per ajoneuvo (Runonen 2024).

Tämä tarkoittaa myös pienempää hiilijalanjälkeä, sillä dieselin hiilidioksidipäästökerroin on vakioarvo, joka määrittää, kuinka paljon hiilidioksidia syntyy yhden litran dieselin poltosta. Yleisesti käytetty kerroin on: 2,64 kg CO₂ per litra dieseliä. Näin ollen säästöä voi kertyä jopa noin 8,5 tonnia hiilidioksidia vuodessa jokaista ajoneuvoyhdistelmää kohden, mikä tukee kuljetusalan eri yritysten ympäristötavoitteita.

Ennakoiva huolto: Telematiikan avulla kaluston huoltotarpeet voidaan tunnistaa ennakoivasti ennen ongelmien ilmenemistä. Esimerkiksi perävaunujen jarruihin asennettavat anturit tarjoavat reaaliaikaista tietoa jarrujen kuluneisuudesta. Tämä mahdollistaa huoltojen ajoittamisen tarkasti, vähentää yllättäviä korjauskuluja ja pidentää kaluston käyttöikää.

Ympäristövaikutukset: Optimoimalla ajotapoja ja reittejä telematiikka vähentää kuljetusalan päästöjä ja tukee kestävän kehityksen tavoitteita. Kun telematiikka vähentää turhia ajokilometrejä, ei pelkästään säästetä polttoainetta, vaan myös vähennetään kuljetusalan hiilijalanjälkeä. Tämä on keskeistä EU:n tiukentuvien ympäristönormien myötä (EUN 2024).

Turvallisuus etusijalla

Telematiikkajärjestelmien tarjoama reaaliaikainen palaute on keskeinen tekijä liikenneturvallisuuden parantamisessa (Caverion 2024). Kuljettajat saavat jatkuvasti tietoa ajotavoistaan, kuten ylinopeuksista ja jarrutustavoista, mikä mahdollistaa välittömät korjaukset ja vähentää riskejä.

Tämä ei pelkästään lisää kuljetusten luotettavuutta, vaan myös vahvistaa kuljettajien tietoisuutta turvallisuudesta. Yrityksille tämä tuo merkittävää kilpailuetua: turvalliset ja aikataulussa pysyvät kuljetukset lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja vahvistavat yrityksen mainetta vastuullisena toimijana. Turvallisuuden korostaminen on siten paitsi moraalinen velvollisuus myös strateginen liiketoimintavalinta.

Tulevaisuuden mahdollisuudet

Tekoälyn ja koneoppimisen integrointi telematiikkajärjestelmiin avaa täysin uusia mahdollisuuksia datan analysoinnissa ja hyödyntämisessä. Kehittyneet järjestelmät voivat tulevaisuudessa automaattisesti ennakoida huoltotarpeita, optimoida reittejä ja tarjota reaaliaikaisia suosituksia polttoainetehokkuuden parantamiseksi (MiX Telematics 2024).

Näiden teknologioiden ansiosta logistiikka-alan yritykset voivat saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä samalla, kun ne pienentävät hiilijalanjälkeään. Tekoäly ei siis ole pelkästään lisäominaisuus – se on ratkaiseva askel kohti kestävämpää ja tehokkaampaa logistiikkaa.

Telematiikka ei ole vain teknologiaa, vaan strateginen työkalu, joka tukee logistiikka-alan yrityksiä saavuttamaan operatiivisia, taloudellisia ja ympäristötavoitteita (Telematics Wire 2023). Se on avain kestävämpään, tehokkaampaan ja turvallisempaan logistiikkaan.

Kirjoittajat

Niko Runonen on tradenomiopiskelija LAB-ammattikorkeakoulussa ja operatiivinen asiantuntija TIP Trailer Services Finland Ab:llä.

Anna-Stiina Myllymäki toimii liiketoiminnan ja logistiikan lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä.

Lähteet

Aplicom. 2021. Mitä on telematiikka? Viitattu 22.11.2024. Saatavissa https://www.aplicom.com/fi/uutiset/mita-on-telematiikka/

Caverion. 2024. Telematiikka ja nykyaikaiset liikenteenohjausjärjestelmät lisäävät turvallisuutta ja sujuvuutta. Viitattu 22.11.2024. Saatavissa https://www.caverion.fi/katalogi/palvelut/telematiikka/

Euroopan unionin neuvosto. 2024. Air quality: Council gives final green light to strengthen standards in the EU. Viitattu 21.11.2024. Saatavissa https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/10/14/air-quality-council-gives-final-green-light-to-strengthen-standards-in-the-eu/

Ilmasto-opas. 2022. Liikenne on merkittävä kasvihuonekaasupäästöjen tuottaja. Viitattu 22.11.2024. Saatavissa https://www.ilmasto-opas.fi/artikkelit/liikenne-on-merkittava-kasvihuonekaasupaastojen-tuottaja

MiX Telematics. 2024. The Benefits of AI in Telematics. Viitattu 22.11.2024. Saatavissa https://www.mixtelematics.com/us/resources/blog/the-benefits-of-ai-in-telematics/

Runonen, N. 2024. Telematiikka perävaunuliikenteessä: Hyödyntäminen, mahdollisuudet ja mittausmenetelmät. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 21.11.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037759

Telematics Wire. 2023. Understanding Telematics for the Transport and Logistics Industry. Viitattu 22.11.2024. Saatavissa https://www.telematicswire.net/understanding-telematics-for-the-transport-and-logistics-industry/