Mihin tätä tarvitaan? on varmaankin yleisin kysymys matematiikan tunneilla. Vaikka matematiikan toiminnallisuutta on lisätty perusopetuksessa, ei matematiikan merkitys ole selkeä kaikille nuorille, eikä välttämättä kaikille vanhemmillekaan. Työelämän matematiikka – verkkokurssi on suunnattu erityisesti lukiolaisille ja se pyrkii vastamaan alussa esitettyyn kysymykseen monen ammattialan näkökulmasta.
Hämeen ELY-keskuksen rahoittama yhteishanke TyöMAA LUT-yliopiston kanssa alkoi vuonna 2019 ja päättyi nyt kesällä 2022. Hankkeen perusajatuksena oli osoittaa lukiolaisille, kuinka monella alalla matematiikka on tärkeässä asemassa, antaa heille mahdollisuus soveltaa oppimaansa työelämän laskuissa ja innostaa heitä matematiikan opiskelussa. Hankkeen aikana Lappeenrannan kampuksen matematiikkalähettiläät vierailivat lukioissa puhumassa omasta alastaan ja tarvitsemastaan matematiikasta. Tämän lisäksi tuotettiin VR-maailma, jossa Pulsan Aseman kahvilaan ja pihalle oli sijoitettu oikeita laskentatehtäviä todelliseen ympäristöön.
Lyhyt esittely kurssista
Työelämän matematiikka -verkkokurssi on tuotettu yhteistyössä Lappeenrannan, Luumäen ja Savitaipaleen lukioiden kanssa. Kurssilla voi harjoituttaa mekaanista laskutaitoa ja/tai soveltaa matematiikkaa todellisiin tilanteisiin. Tehtävät on jaoteltu lyhyen ja pitkän matematiikan mukaisesti, mutta opiskelija voi laskea tehtäviä kummastakin osiosta. Ajatuksena on, että hyvä lyhyen matematiikan opiskelija voi haastaa itseään ja pitkässä matematiikassa heikommin pärjäävä voi hakea uutta alkua lyhyen puolelta. Kurssin voi suorittaa osissa eli kurssin A-osa koskee ensimmäisen vuoden matematiikan aiheita ja B-osa 2. ja 3. vuoden aiheita. Yhteistyölukioissa on sovittu, että kurssi huomioidaan lukion valinnaisissa opinnoissa. Tutustu kurssikuvaukseen tarkemmin LAB avoimen sivulla. Linkki TyöMAA – Työelämän matematiikka -kurssisivustolle.
Kaikki kurssin tehtävät ovat automaattisesti tarkistuvia. Mekaanisen harjoittelun tehtävät ovat ohjaavia eli välivaiheita kirjoitettaessa opiskelija näkee heti, jos välivaiheet eivät ole oikein. Opiskelija voi siis korjata vastaustaan ennen tarkistamista. Soveltavissa tehtävissä annetaan pelkästään vastaus, koska oikeaan lopputulokseen voi päästä monella tavalla. Yksittäistä tehtävää voi kokeilla yhdestä kolmeen kertaan, mutta tehtäväpaketin voi ottaa aina uudestaan. Paketin tehtävät arvotaan, joten tehtävät ovat vähintään lukuarvoiltaan uusia. Tehtäväpaketin korkeimmat pisteet jäävät aina voimaan, joten huonosti mennyt uusi paketti ei vaikuta pisteisiin.
Kirjoittaja
Päivi Porras toimii matematiikan yliopettajana Teknologia-yksikössä ja oli TyöMAA- hankkeen päävastuullinen projektipäällikkö.
Lähteet
Porras, P. & Naukkarinen, J. 2021. Motivating upper secondary students to learn mathematics with working life exercises. Teoksessa Csapó, B. & Uhomoibhi, J. Proceedings of the 13th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2021). Online 23.-25.4.2021. Portugal: SCITEPRESS – Science and Technology Publications. Vol. 2. 208–215. Viitattu 2.9.2022. Saatavissa DOI: 10.5220/0010429102080215
Linkit
Linkki 1. LAB. 2022. TyöMAA – Työelämän matematiikka. Viitattu 1.9.2022. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/koulutus/tyomaa-tyoelaman-matematiikka.