Ulkoistaminen ketteröittää varastointia

Varastopalveluiden ulkoistaminen voi olla yritykselle tärkeä liiketoimintastrategia, jossa yritys siirtää varastointitoimintonsa kolmannen osapuolen hallintaan. Yleisimpiä syitä ulkoistamiselle ovat kustannussäästöt, volyymien vaihtelu ja yrityksen keskittyminen omaan ydinliiketoimintaansa. Ulkoistamisella voidaan ketteröittää varastointia ja parantaa yrityksen kilpailukykyä. (Solakivi ym. 2020.)

Merkittävimmät ulkoistamisen hyödyt korostuvat yleensä kustannussäästöinä. Yrityksen ei tarvitse investoida kiinteisiin kustannuksiin, kuten varastoihin, tilavuokriin, henkilöstöön, jolloin pääomaa vapautuu muihin tärkeisiin liiketoiminnan tarpeisiin. (Sakki 2014.)

Logistiikkapalveluyritykset tarjoavat tehokkaampaa ja skaalautuvampaa erikoisosaamista varastoprosesseihin, mahdollisia tehokkaita varastonhallintajärjestelmiä sekä kuljetusten järjestämistä ja optimointia. Markkinoiden muutoksiin voidaan reagoida näin ilman suurempia investointeja. Lisäksi ulkopuolisella palveluntarjoajalla on käytössä usein kehittyneitä teknologioita ja automaatioita. Tieto saadaan reaaliajassa ja se on luotettavaa.

Haasteita varastointiin tuovat muun muassa kysynnän vaihtelu, tyhjät varastotilat ja liika työvoima. Kysynnän vaihtelu saattaa aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi ylimääräiset varastointikustannukset ja hävikki. Haasteita voivat myös aiheuttaa toimituksiin liittyvät ongelmat, vahingot, varkaudet. Näin ollen osa yrityksen riskeistä siirtyy ulkoistamisen myötä. (Logistiikanmaailma 2024.)

Kuva 1. Ulkoistamisen palapelit. (PIRO4D)

Riskit hallintaan

Ulkoistamiseen liittyy hyötyjen lisäksi aina myös riskejä, joita voivat olla esimerkiksi ennakoitua suuremmat kustannukset, negatiivinen vaikutus yrityksen omiin työntekijöihin tai jopa palvelutason heikentyminen. Ulkoistamisen myötä toimitusten valvonta voi heikentyä, yritysten välinen vuorovaikutus ei toimi, toimitusvarmuudessa voi ilmetä ongelmia, kustannukset voivat nousta, epäselvät sopimukset, tietoturva-asiat eivät ole kunnossa, palveluntarjoaja voi mennä konkurssiin.

Huolellinen suunnittelu, selkeiden tarpeiden määrittely oman yrityksen ja palveluntarjoajan kanssa sekä riskienhallinta ovat keskeisiä tekijöitä onnistuneessa ulkoistamisprosessissa. Tärkeässä rollissa ovat myös sopimusasiat ja palveluntarjoajan laadun varmistus. (Lam ym. 2015.)

Tilaus-toimitusprosessin ulkoistaminen

Laura Honkarila (2024) selvitti opinnäytetyössään yrityksen varastopalvelun ulkoistamisen vaikutuksia tilaus-toimitusprosessin kulkuun. Ulkoistamisen myötä yritys pystyy hyödyntämään logistiikkakumppanin asiantuntevaa henkilöstöä ja varastonhallintajärjestelmiä sekä mahdollisesti tulevaisuudessa myös heidän tarjoamiaan lisäpalveluita.  Samalla yrityksen omat resurssit voidaan keskittää tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

Selkeitä näkyviä hyötyjä ulkoistaminen on tuonut erityisesti työturvallisuuteen tehtaassa, kun yrityksen oma varasto on tyhjentynyt huomattavasti. Yritys muutti ulkoistamisprojektin ohella tuotteidensa valmistamisperiaatteita, ja nykyisin tuotteet valmistetaan tilausohjautuvan valmistuksen sijaan varastoon ohjautuvasti.

Kirjoittajat

Laura Honkarila on valmistunut LAB-ammattikorkeakoulusta liiketalouden tradenomiksi.

Riitta Turkia toimii liiketalouden ja logistiikan lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Honkarila, L. 2024. Varastopalveluiden ostamisen vaikutus tilaus-toimitusprosessiin case: yritys X. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 30.8.2024. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/860850/Honkarila_Laura.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Lam, H.Y., Choy, K.L., Ho, G.T.S., Cheng, Stephen W.Y. & Lee, C.K.M. 2015. International Journal of Production Economics. Vol. 170, Part C. 763-779. Elsevier.

Logistiikanmaailma. 2024. Varastointi. Logistiikan Maailma. Reijo Rautauoman säätiö sr. Viitattu 18.10.2024. Saatavissa https://www.logistiikanmaailma.fi/logistiikan-toimijat/varastointi/

PIRO4D. 2016. Palapeli, ongelma, 3D-tehtävä. Pixabay. Viitattu 31.10.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/palapeli-ongelma-3d-teht%C3%A4v%C3%A4-1721464/

Sakki, J. 2014. Tilaus-toimitusketjun hallinta – Digitalisoitumisen haasteet. 8. uudistettu painos. E-kirja. Vantaa: Jouni Sakki Oy.

Solakivi, T., Ojala L., Laari, S., Töyli, J., Toivonen, N. & Metsäaho, V. 2023. Logistiikkaselvitys 2023. Turun kauppakorkeakoulun julkaisuja. Sarja E-5:2023. Viitattu 1.9.2024. Saatavissa https://www.utupub.fi/handle/10024/176199