Normitietoisuutta sote-alalle kansainvälisellä opiskelijoiden ja opettajien yhteistyöllä

Nordplus Trollnet -verkosto järjesti intensiiviviikon Tanskassa, Hjørringissa, University College of Northissa (UCN) kesäkuussa 2024. Nordplus Korkeakoulutus -ohjelma edistää korkeakoulujen opiskelijoiden ja opettajien liikkuvuutta sekä mahdollistaa hanke- ja verkostoyhteistyön Pohjoismaiden ja Baltian korkeakoulujen välillä (Opetushallitus 2024). Kurssin pääteema oli normitietoisuus sosiaali- ja terveysalalla, ja se kokosi yhteen sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita ja opettajia seitsemästä eri korkeakoulusta Pohjoismaista ja Baltiasta.

Intensiiviviikon aikana osallistujat syventyivät normi- ja valtajärjestelmien tunnistamiseen ja kehittivät normikriittistä ajatteluaan erilaisten työpajojen, luentojen, keskustelujen ja harjoitustehtävien avulla. Viikon aikana osallistujille järjestettiin lisäksi opintojen ulkopuolisia aktiviteetteja, kuten tutustumismatka Rubjerg Knude -majakalle sekä yhteisillallisia. Yhteiset aktiviteetit ryhmäyttivät eri maista kotoisin olevia osallistujia ja näin myös edesauttoivat yhteistä keskustelua ja työskentelyä.

Ammatillisesti kurssi syvensi osallistujien ymmärrystä tasa-arvosta ja normikriittisestä lähestymistavasta, jotka ovat keskeisiä oikeudenmukaisen kohtelun varmistamisessa terveys- ja sosiaalipalveluissa. Lisäksi se tarjosi konkreettisia normitietoisuutta edistäviä työkaluja, joita osallistujat voivat soveltaa työssään. Opiskelijat kokivat kurssin edistävän heidän kansainvälistä verkostoitumistaan, laajentavan näkökulmia ja kannustavan heitä pohtimaan omia asenteitaan ja arvojaan. Yhteisöllisesti katsottuna tapahtuma edisti normitietoisten hyvien käytäntöjen jakamista ja uusien innovaatioiden kehittämistä, joista voi olla hyötyä laajemmin koko alalla.

[Alt-teksti: piirroskuvia ja käsinkirjoitettuja tekstejä, muun muassa social norms, image, upbringing.]
Kuva 1. Tehtävien purkua. (Kuva: Henna Tynkkynen)

Normitietoisuus osana moniammatillista yhteistyötä

Trollnet-intensiiviviikolle on aiemmin kokoontunut terveysalan opiskelijoita, ja tänä vuonna mukana oli myös sosionomiopiskelijoita. Kurssin aikana tehtyjen harjoitusten, ryhmätöiden sekä yhteisten keskustelujen pohjalta todettiin kiinnostus ja tarve moniammatilliseen normitietoiseen yhteistyöhön niin opintojen aikana kuin työkentälläkin.

Aiheen lähestyminen sekä terveys- että sosiaalialan näkökulmista lisäsi aihepiirin ymmärrystä sekä laajensi opiskelijoiden ajattelutapaa. Osallistujat kokivat tärkeänä, että potilaita ja asiakkaita hoidetaan ja palvellaan tulevaisuudessa kokonaisvaltaisesti niin heidän sosiaaliset kuin terveydellisetkin haasteensa huomioituna. Yhteisenä toiveena opiskelijat esittivät, että kurssille osallistuisi tulevaisuudessa sekä sosiaali- että terveysalan opiskelijoita saamaan ja tuomaan lisää perspektiiviä aiheeseen.

Normit ja normaalin käsite on perustunut yleisesti kliinisessä lääketieteessä määritelmään siitä, onko henkilö sairas vai terve. Sairaanhoidon koulutuksessa on puolestaan keskitytty potilaan tilanteeseen kokonaisvaltaisemmin, eli huomioitu muun muassa asuinolojen, perheen tulojen sekä terveydenhuollon saavutettavuuden vaikutus osana terveyttä. (Tengelin 2019, 2.) Tässä näkyy suora yhteys myös sosiaalialan työkenttään, joten yhteistyö sairaanhoidon opiskelijoiden ja sosionomien välillä jo opiskeluissa on perusteltua normikriittisyyden näkökulmasta. Toivottavasti tulevilla tämän aihepiirin kursseilla nähdään entistä enemmän yhteistyötä ja opiskelijaosallistujia myös sosiaalipalvelujen puolelta.

Kirjoittajat

Anne Laurikainen on LAB-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelija.

Henna Tynkkynen on LAB-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelija.

Taija Nöjd työskentelee sosiaalialan lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Opetushallitus. 2024. Nordplus Korkeakoulutus. Viitattu 15.8.2024.  Saatavissa https://www.oph.fi/fi/ohjelmat/nordplus-korkeakoulutus

Tengelin, E. 2019. Becoming aware of blind spots – Norm-critical perspectives on healthcare education. Doctoral thesis. Jönköping University. School of Health and Welfare. Dissertation Series No. 100, 2019.