Pyörämatkailun kansainvälisiä trendejä ja kehitysnäkymiä

Tiesitkö, että pyörämatkailu on Euroopassa miljardibisnestä? Vuonna 2023 Euroopan pyörämatkailumarkkinoiden kokonaisvolyymi nousi noin 45 miljardiin euroon, ja seuraavan kymmenen vuoden aikana markkinoiden arvioidaan kasvavan noin 2,5-kertaiseksi nykytilaan verrattuna (Precedence Research 2024). Osansa tästä kasvusta tulee saamaan myös Suomi, mutta millaista kansainvälistä pyörämatkailua maassamme on tällä hetkellä, ja mitä meidän tulisi huomioida voidaksemme palvella kansainvälisiä asiakkaita nykyistä paremmin? Tätä pohditaan tässä artikkelissa erityisesti Kanta-Hämeen pyörämatkailun näkökulmasta, osana LAB-ammattikorkeakoulun ja Hämeen virkistysalueyhdistyksen yhteistä Häme by Cycle – Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hanketta (LAB 2024).

Suomen pyörämatkailureittien kansainvälisen näyteikkunan muodostavat neljä maamme läpi kulkevaa Euro Velo -reittiä, joista jokaisella on oma teemansa. Nämä teemat liittyvät itärajaan, keskiyön aurinkoon, Itämereen ja Itä-Eurooppaan (EuroVelo 2024). Nämä palvelevat kuitenkin lähinnä aktiivisia pitkän matkan pyöräilijöitä, ja niiden tueksi tarvitaan alueellisia ja paikallisia reittejä, joita on viime vuosina työstetty Suomessa muun muassa pyörämatkailun valtakunnallisesta kehittämisestä vastaavan Pyörämatkailukeskuksen koordinoimissa hankkeissa.

Autenttisia kokemuksia ja vastuullisia palveluja

Pyörämatkailun maailmanmarkkinoilla tämän hetken kolme näkyvintä pyörämatkailun lähtömaata ovat Saksa, Iso-Britannia ja Hollanti (CBI 2024). Myös Suomessa merkittävimmän kansainvälisen pyörämatkailun asiakasryhmän muodostavat saksalaiset asiakkaat. Matkailuyrittäjälle tämä näkyy muun muassa mahdollisuutena jatkaa sesonkia pidemmälle syksyyn, Saksan lomakauden mukaisesti. Palvelujen muotoilussa saksalaisia asiakkaita varten kannattaa huomioida, että he ovat tavallisesti varakkaita, mutta vaativia. He arvostavat yleensä autenttisia kokemuksia ja osallistuvat mielellään ohjattuihin aktiviteetteihin, joiden kuitenkin tulee olla ryhmän tarpeet huomioiden suunniteltuja. Saksalaiset asiakkaat haluavat myös palvelujen olevan kestävästi tuotettuja ja näkevät tämän osana niiden laatua (Badur 2024).

Talvisia haasteita ja off-road -ajoa

Kansainvälisiä asiakkaita kiinnostavia ajankohtaisia teemoja ovat muun muassa paikallinen elämäntapa, gravel-retket ja sähköpyöräilyn tuomat mahdollisuudet. Maailmalla hyvin myyviä pyörämatkailun tyyppejä (niche) tällä hetkellä ovat maantiepyöräily, maastopyöräily, perhepyöräily ja retkipyöräily, joista etenkin maastopyöräily voidaan jaotella edelleen useisiin alakategorioihin (CBI 2024).

Moniin Euroopan suosituimpiin pyörämatkailumaihin (esimerkiksi Italia ja Espanja) verrattuna Suomella on pyörämatkailun kansainvälisillä markkinoilla yksi hieman yllättävä valttikortti; talvikauden pyöräily ja siihen liittyvät mahdollisuudet. Tätä on hyödynnetty onnistuneesti muun muassa Ylläksellä, jossa pyöräilystä on kehitetty talvikaudelle uusi menestyslaji perinteisten hiihdon ja laskettelun rinnalle. Talvipyöräilyssä kansainvälisiä asiakkaita kiehtoo erityisesti talvisen luonnon rauha ja hiljaisuus ja lumen keskellä pyöräilyyn liittyvä extremehenkisyys. Myös pimeys voi olla tälle kohderyhmälle elämyksellisyyttä lisäävää eksotiikkaa (Ylläs 2024).

[Alt-teksti: talvinen maisema, paljon lumisia puita, puiden keskellä on näköalatasanne, johon on pysähtynyt kaksi talvipyöräilijää.]
Kuva 1. Talvipyöräily on Suomen valttikortti. Aulangon alueella on talvellakin kunnossapidetty pyöräilyreitti, jota pitkin pääsee muun muassa näkötornille. (Kuva: Visit Häme)

Kanta-Hämeessä talvipyöräilystä ylläpidetyillä reiteillä pääsee tällä hetkellä nauttimaan esimerkiksi Hämeen Ilvesreitillä sekä Aulangon talvipyöräilyreitillä, mutta kiinnostavia mahdollisuuksia talvipyöräilyyn löytyy myös muualta. Mielenkiintoinen talvipyöräilykohde voisi olla esimerkiksi Evon retkeilyalue, jossa suurin osa kesäreiteistä soveltuisi kunnossapidettyinä hyvin myös talvipyöräilyyn.

Talvipyöräilyn ohella toinen kansainvälisiä asiakkaita kiinnostava suomalainen erikoisuus on gravel-pyöräily, joka tarkoittaa pyöräilyä sorapintaisilla teillä. Tätä pyöräilyn genreä edustavat Suomessa näkyvimmin suuret kansainväliset pyöräilytapahtumamme, kuten pohjoismainen Nordic Gravel Series -konsepti sekä Valtteri Bottaksen yhteistyöverkoston lanseeraama FNLDGRVL (Nordic Gravel Series 2024, FNLDGRVL 2024). Myös Kanta-Hämeessä gravel-pyöräily ja siihen liittyvät reitit voisivat tuoda alueelle lisää kansainvälisiä asiakkaita, erityisesti jos tarjolla olisi myös siihen liittyvää välinevuokrausta.

Kirjoittaja

Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Häme by Cycle ‒ Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeen projektipäällikkönä. Hankkeen osatoteuttaja on Hämeen virkistysalueyhdistys.

Lähteet

Badur, J. 2024. Saksan matkailumarkkinat: Menneestä kesästä tulevaan kasvuun. Nordic Marketing. Esitys Matkailun aamukahviseura -tilaisuudessa. 23.8.2024.

CBI. 2024. Cycling tourism market potential. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://www.cbi.eu/market-information/tourism/cycling-tourism/market-potential

EuroVelo 2024. Finland. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://en.eurovelo.com/finland

FNLDGRVL. 2024. FNLDGRVL. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://www.fnldgrvl.com/

LAB. 2024. Häme by Cycle ‒ Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 6.9.2021. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/hame-cycle-kanta-hameen-pyoramatkailun-kehittaminen

Nordic Gravel Series. 2024. Nordic Gravel Series. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://nordicgravel.com/fi?srsltid=AfmBOootFI_iZ2igM-qfDTJa2xzDLy4H_zhcsST41_NJmLiKHVgtS5bH

Precedence Research. 2024. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://www.precedenceresearch.com/cycle-tourism-market

Ylläs. 2024. Winter biking safaris. Viitattu 6.9.2021. Saatavissa https://yllas.fi/en/activities/activity-shop/winter-biking-safaris