Digivisio 2030: oppijan kokemuksen parantaminen yhtenäistämisen kautta

Digivisio 2030 -hankkeen opin.fi-palvelu avautuu kaikille oppijoille vuonna 2025, jolloin erittäin laaja valikoima korkeakoulujen oppisisältöjä tulee yhdelle tarjottimelle, kaikkien oppijoiden ja jatkossa myös tutkinto-opiskelijoiden käyttöön.

Miten oppimisalustojen käyttö vaikuttaa oppijan oppimiskokemukseen? Onko yhtenäinen käyttökokemus haavetta vai todellisuutta?

Huhtikuussa LAB-ammattikorkeakoulun OpenCafé -tilaisuudessa opiskelijakunta KOE:n edustajat esittivät opettajille toiveen Moodle-käyttötapojen yhtenäistämisestä. Opiskelijoiden mukaan jokainen opettaja käyttää Moodlea omalla tavallaan, mikä voi näyttää Villiltä länneltä. Opettajien näkemys on, että omat valinnat pohjautuvat oman toteutuksen tarpeisiin ja vaatimuksiin. Opiskelijoiden kanta on, että opettajan logiikan ymmärtämiseen menee aikaa, jonka voisi käyttää oppimiseen.

Toistuvien elementtien yhtenäistäminen

Digivisio 2030 -hankkeen Oppimisalustayhteistyö-esiselvitys korostaa oppijan yhtenäistä käyttökokemusta tärkeänä oppimista tukevana tekijänä, koska se mahdollistaa paremman keskittymiseen opittavaan sisältöön, varsinkin silloin, kun oppija liikkuu eri korkeakoulujen oppimisalustojen välillä (Digivisio 2030, 2023).

Yhtä mallia on mahdotonta luoda, sillä erilaiset toteutukset vaativat erilaista oppimisalustojen käyttöä. Toisaalta eri toteutuksissa usein toistuvat samat elementit, kuten esimerkiksi opintojakson kuvaus, suoritusohjeet ja arvioinnin perusteet. Toistuvien elementtien käytettävyyden yhtenäistäminen voisi parantaa oppijan käyttökokemusta. Digivision Oppijan yhtenäinen kokemus -osatoteuttajatyössä kehitetään suosituksia korkeakouluille toistuvien elementtien käytöstä oppimisalustoilla. (Digivisio 2030, 2023)

[Alt-teksti: neljä henkilöä, jotka edustavat eri sukupuolia, ihonvärejä ja ikäkausia.]
Kuva 1. Opin.fi-palvelun ideana on, että erilaiset oppijat löytäisivät oppisisältötarjonnasta tarvitsemansa. (Kuva: Digivisio 2030 -hanke)

Yhtenäistäminen kannattaa

LAB-ammattikorkeakoulun oppijat tulevat opintojen pariin eri tilanteissa ja erilaisin osaamistaustoin: toiset osaavat hahmottaa isoja kokonaisuuksia ja sopeutuvat nopeasti muuttuviin tilanteisiin, toiset kompastuvat jo ensimmäisellä askeleella, kun eivät löydä tarvittavaa tietoa heti ja luovuttavat aika nopeasti. Yksi opiskelija kuvaili opiskeluaan: uuden kurssin Moodlea avatessa häntä aina ahdistaa jo valmiiksi, sillä hän tietää joutuvansa taas etsimään tietoa, joka on taas sijoitettu ja kuvailtu aivan uudella tavalla.

Yhtenäistäminen saattaa opettajien korviin kuulostaa rajoittavalta tekijältä, sillä luovuudelle on aina annettu tilaa opetuksessa. Luovuus on keskeisessä roolissa innostavien oppimiskokemusten toteuttamisessa; oppijakeskeisyys vaatii opettajalta luovia ratkaisuja. Toisaalta luovuuden lisäksi oppijakeskeisyys vaatii myös oppijan kuulemista. Oppijamme tarvitsevat selkeyttä ja loogisuutta, joka toistuu opintojaksosta toiseen. He haluavat päästä oppimaan esteettömästi. Yhtenäistämällä yleisiä ohjeitamme autamme heitä heidän oppimismatkallaan.

Kirjoittaja

Olesia Kullberg työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa Kielikeskuksen lehtorina sekä Digivisio 2030 -muutoskoordinaattorina.

Lähteet

Digivisio 2030. 2023. Esiselvitys antoi eväitä korkeakoulujen oppimisalustayhteistyöhön – seuraavaksi alustojen käytöstä halutaan tehdä oppijoille entistä sujuvampaa. Viitattu 4.10.2024. Saatavissa https://digivisio2030.fi/julkaisut/esiselvitys-antoi-evaita-korkeakoulujen-oppimisalustayhteistyohon/