LABlanssi-hankkeessa (LAB 2024a) on luotu ainutlaatuinen ensihoidon oppimisympäristö, joka yhdistää työelämän ja koulutuksen uudella ja vaikuttavalla tavalla. LABlanssi-mallin kehitys ja toiminta käynnistettiin 1.1.2023 LAB-ammattikorkeakoulun ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (EKHVA) kesken, ja se toimii EU:n osarahoituksella 31.12.2024 asti.
LABlanssi-hankkeen keskiössä on ollut parantaa ensihoidon koulutusta yhdistämällä innovatiivista pedagogiikkaa ja työelämälähtöistä oppimista. Yksi keskeisistä tavoitteista on ollut opiskelijaohjauksen tasalaatuisuuden parantaminen. Vuoden 2023 keväällä operatiivisen toimintansa aloittanut LABlanssi-yksikkö, EK 323, on hoitotason valmiuksin varusteltu ambulanssi, jossa työskentelee kehittäjäensihoitaja, ensihoidon opettaja ja ensihoidon opiskelija. Yksikkö hoitaa arkipäivisin hätäkeskuksen tehtäviä, tarjoten samalla opiskelijoille kattavan oppimisympäristön.
Hankkeen aikana yli 60 ensihoidon opiskelijaa on saanut mahdollisuuden harjoitteluun LABlanssissa. Opiskelijoiden ohjaaminen on perustunut hankkeessa kehitettyyn strukturoituun malliin, johon sisältyy selkeät ohjausroolit sekä päiväkohtainen ohjausohjelma. Opiskelijat ovat arvostaneet myös mahdollisuutta työskennellä tiiviisti opettajien ja kehittäjäensihoitajan kanssa, jotka ymmärtävät heidän osaamistasonsa ja tarjoavat tukea oppimiseen räätälöidysti.
Pedagogiikkaa ja ammattilaisten osaamisen kehittämistä
LABlanssi ei ole keskittynyt ainoastaan opiskelijoihin, vaan myös ammattilaisten osaamisen kehittämiseen. Hankkeessa on luotu pedagoginen Moodle-kurssi, joka antaa ensihoidon ammattilaisille työkaluja ohjaukseen ja tukee heidän pedagogista osaamistaan. Kurssi sisältää viikkokohtaisen ohjaamisen mallin, ongelmanratkaisumalleja sekä tietoa opiskelijoiden opinnoista, mikä auttaa ohjaajia ymmärtämään heidän lähtötasoaan.
LABlanssi-mallia on testattu ja arvioitu jatkuvasti opiskelijoiden, opettajien ja ensihoitopalvelun näkökulmasta. Opiskelijat ovat arvostaneet rohkaisevaa oppimisilmapiiriä, jossa ohjaajilla on aikaa ja motivaatiota tukea heidän oppimistaan. Opiskelijat ovat myös hyötyneet vilkkaasta keskusta-asemasta, sillä LABlanssi tarjoaa yhden viikon aikana usein saman määrän käytännön kokemuksia kuin perinteinen kuuden viikon harjoittelu hiljaisemmilla ensihoitoasemilla.
Jatkoa omarahoitteisesti
Ammattilaisten näkökulmasta LABlanssi on vahvistanut yhteistyötä oppilaitoksen ja ensihoitopalvelun välillä, parantanut ajantasaisen tiedon vaihtoa ja madaltanut kynnystä yhteiskehittämiseen. Näin voidaan jatkossakin vahvistaa koulutuksen korkeaa tasoa ja reagoida työelämän muuttuviin tarpeisiin. Hankkeen toiminta ja positiivinen näkyvyys on tuonut LABlanssille myös tunnustusta, kuten erityismaininnan Vuoden Vaikuttavuusteko -kilpailussa (Vaikuttavuusseura ry 2023).
Hankkeen myötä syntynyt LABlanssi-malli ei jää vain projektiksi, vaan sen toiminta jatkuu hankekauden jälkeen omarahoitteisesti (LAB 2024b). LABlanssi on esimerkki siitä, miten työelämä ja koulutus voivat yhdistyä vaikuttavaksi oppimisympäristöksi, joka tukee oppimista ja ammatillista kehittymistä.
Kirjoittaja
Kaisa Seppänen on LAB-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntija, joka toimii LABlanssi-hankkeessa (LAB 2024a) projektipäällikkönä.
Lähteet
LAB. 2024a. LABlanssi ‒ Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 14.11.2024. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/lablanssi-etela-karjalan-ensihoidon-oppimisymparisto
LAB. 2024b. Tunnettu ensihoitoyksikkö jatkaa toimintaansa Etelä-Karjalassa. LAB-ammattikorkeakoulu. Uutiset. Viitattu 14.11.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/uutiset/tunnettu-ensihoitoyksikko-jatkaa-toimintaansa-etela-karjalassa
Vaikuttavuusseura ry. 2023. Vuoden vaikuttavuusteot 2023 valittu. Viitattu 14.8.2024. Saatavissa https://vaikuttavuusseura.wordpress.com/2023/12/12/vuoden-vaikuttavuusteot-2023-valittu-tays-elinluovutustoiminta-etela-pohjanmaan-hyvinvointialueen-mielenterveys-ja-riippuvuushoidon-palvelualue-ja-sydansairaala-palkittuina/