Tuuppauksesta tukea kestävän työmatkaliikkumisen edistämiseen

Työ- ja työasiointimatkat ovat arkinen ja merkittävä osa liikkumista ja siten liikenteen päästökertymää. Suomessa tällaisia matkoja kertyy päivittäin noin 35 kilometriä asukasta kohti. (Traficom 2023a.) Valtaosa kaikista matkoista hoidetaan yhä henkilöautolla, joten kasvunvaraa olisi kestävämpien liikkumismuotojen, kuten pyöräilyn ja kävelyn osalta (Traficom 2023b).

Yrityksissä tiedostetaan jo melko hyvin kestävän liikkumisen vaikutus päästöihin ja hyvinvointiin, mutta valtaosa pk-yritysten henkilöstöstä autoilee silti työmatkansa (Ramboll 2022). Työnantajilla on tärkeä rooli muutoksen mahdollistajina, mutta kuinka ne voivat käytännössä kannustaa henkilöstöään kestävämpien työmatkaliikkumismuotojen pariin?

Muutoksen mahdollistamista

Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen ja torjunta vaatii uusia toimintatapoja. Me ihmiset olemme kuitenkin varsin mukavuudenhaluisia, emmekä hae luontaisesti jatkuvaa muutosta esimerkiksi arjen valintoihin, kuten liikkumistapoihimme. Tarvittavassa muutoksessa voidaan ottaa avuksi tuuppaus. Tuuppauksella tarkoitetaan toimintaa, jossa kohdehenkilöitä kannustetaan valitsemaan toivottuja toimintamalleja itselleen ensisijaisten ei-toivottujen mallien sijaan. Esimerkiksi yksityisautoilijoita voidaan tuupata joukkoliikenteen käyttäjiksi tai joukkoliikenteen käyttäjiä aktiivisten kulkumuotojen kuten pyöräilyn pariin. Kyse ei siis ole muutokseen pakottamisesta vaan sen mahdollistamisesta, jolloin valinnanmahdollisuus jää yhä kullekin yksilölle. (Turun yliopisto 2021).

Kannustaakseen työntekijöitä muutokseen työnantajat voivat kokeilla erilaisia tuuppaamistoimia. Toimien suunnittelussa kaivataan avointa mieltä ja kunnioittavaa, kokeilevaa asennetta sekä yhteispeliä. Näin kukin voi miettiä voisiko olla työmatkaliikkumisen sekakäyttäjä, joka hyödyntää mahdollisuuksien mukaan arjessaan erilaisia, kulloiseenkin tilanteeseen soveltuvia liikkumismuotoja ilman vastakkainasettelua tai huonoa omaatuntoa.

Kuinka tuupata tapahtumalla pyörän selkään

LAB-ammattikorkeakoulu ja LUT-yliopisto ovat tutkineet ja kehittäneet kestävää työmatkaliikkumista osana Lahden kaupungin luotsaamaa kaksivuotista Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla -hanketta (LAB 2024) vuodesta 2023. Lisäksi LABin ja LUTin Lahden kampuksen henkilöstö on osallistunut hankkeen suunnittelemaan ja toteuttamaan, käytännönläheiseen kestävän työmatkaliikkumisen kehittämistoimintaan.

[Alt-teksti: kaksi henkilöä istuu nojatuoleissa, toinen haastattelee toista mikrofoni kädessä.]
Kuva 1. Hienovarainen tuuppaus työnantajalta tai kollegoilta voi kannustaa kestävän työmatkaliikkumisen kokeiluun. (Kuva: Annukka Heinonen)

Henkilöstöä tuupattiin työmatkapyöräilyn saloihin kahden LAB-kampuksella vuonna 2024 järjestetyn tuuppaustapahtuman kautta. Teema valikoitui tuuppauskohteeksi henkilöstölle toteutetun kartoituksen tulosten sekä organisaatiossa jo käytössä olevan työsuhdepolkupyöräedun innoittamana.

Keväinen Pyörällä töihin -päivä 7.5.2024 oli menevä aktiivisen työmatkaliikkujan festivaali, jossa pyörällä saapuneille oli tarjolla aamupuuroa, esiteltiin kiinteistöstä löytyviä polkupyörien sisäsäilytystiloja sekä kuultiin lisää kestävästä työmatkaliikkumisesta, saatavilla olevista eduista sekä päästölaskennasta. Muutamat työmatkapyöräilijät jakoivat myös oppejaan ja oivalluksiaan innostaakseen kollegoitaan pyöräilyn pariin. Kampukselta löytyi teemapäivänä myös huoltopiste, josta sai ostaa kulkupelilleen keväthuollon. Pisteellä oli lisäksi kokeiltavana erilaisia sähköpyöriä.

Leikkimielisten kilpailujen siivittämästä päivästä tuotettiin lisäksi organisaation käyttöön lyhyitä mainosvideoita, joita pyöritettiin sittemmin kampuksen infonäytöillä, jotta kestävä työmatkaliikkuminen pysyy arjessa mielen päällä.

Linkki videoon Pyöräilypäivä LABin ja LUTin Lahden kampuksella. (Linkki 1)

Tutustumista talvipyöräilyyn

Kävijöiden iloinen vastaanotto kannusti hanketta toteuttamaan syyspuolelle uuden tuuppauksen.

Marraskuisessa talvipyöräilytempauksessa keskityttiin turvallisuuteen, joten tarjolla oli esimerkiksi nastarenkaiden vaihtoa sekä valaisimia. Lisäksi paikalla pääsi kokeilemaan sähköpyöriä. Tämäkin tilaisuus herätti mielenkiintoa ja nosti esiin talvipyöräilyn mahdollisuuksia kestävämpänä työmatkaliikkumisen muotona – kyselivätpä innokkaimmat jo, milloin keväällä vaihdetaan taas renkaita, jotta kulkupeli pysyy tikissä.

Tapahtumien kautta saatiin aikaan keskustelua ja kokeiluja työpaikan arkeen. Se, johtivatko kokeillut tuuppaustoimet työmatkaliikkumisen muutoksiin, selviää myöhemmin toteutettavassa henkilöstökyselyn jatko-osassa 2025. Työpaikalla kannattaa rohkeasti kokeilla tuuppaustapoja ja tunnistaa juuri omalle organisaatiolle mieluisimmat ja tehokkaat tavat. Tuuppaamisen vaikuttavuudesta erityisesti pidempiaikaisen muutoksen vauhdittajana ollaan monta mieltä, mutta tapahtumissa saadun palautteen perusteella erilaiset arkeen linkittyvät toimet otetaan työpaikalla mielenkiinnolla vastaan.

Nyt onkin hyvä hetki pohtia, tuupataanko henkilöstöä kestävän työmatkaliikkumisen pariin sinun työpaikallasi keväällä esimerkiksi pyöräilypäivän merkeissä osana valtakunnallista pyöräilyviikkoa 2.─11.5.2025? (Pyöräilyviikko 2024.) 

Kirjoittaja

Annukka Heinonen (tradenomi YAMK) työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana ja on mukana Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla -hankkeessa (LAB 2024), joka on osa 100 climate-neutral and smart cities by 2030 -EU-missiota.

Lähteet

LAB. 2024. Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 30.12.2024. Saatavissa  https://lab.fi/fi/projekti/sycla

Pyöräilyviikko. 2024. Pyöräilykuntien verkosto ry. Viitattu 30.12.2024. Saatavissa  https://pyorailyvuosi.fi/pyorailyviikko/

Ramboll. 2022. Tutkimus: Suomi ajaa yhä autolla töihin. Verkkouutinen 16.6.2022. Viitattu 31.12.2024. Saatavissa https://www.ramboll.com/fi-fi/uutiset/tutkimus-suomi-ajaa-yha-autolla-toihin

Traficom. 2023a. Työpaikkojen kestävän liikkumisen edistäminen. 18.9.2023. Viitattu 31.12.2024. Saatavissa https://traficom.fi/sites/default/files/media/file/Ty%C3%B6paikkojen%20kest%C3%A4v%C3%A4n%20liikkumisen%20edist%C3%A4minen.pdf

Traficom. 2023b. Henkilöliikennetutkimus 2021 ‒ Suomalaisten liikkuminen. Viitattu 31.12.2024. Saatavissa https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/HLT_2021_p%C3%A4%C3%A4raportti.pdf

Turun yliopisto. 2021. Tutkijat selvittävät tuuppausta ihmisten toimintatapojen muuttamiseksi. Verkkouutinen25.2.2021. Viitattu 30.12.2024. Saatavissa https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/tutkijat-selvittavat-tuuppausta-ihmisten-toimintatapojen-muuttamiseksi

Linkit

Linkki 1. LAB. 2024. Pyöräilypäivä LABin ja LUTin Lahden kampuksella. YouTube. Sycla-hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 31.12.2024. Saatavissa https://youtu.be/oOgBdtiem7g