Greetings from the Down Under: kokemuksia CAUTHE 2025 -konferenssista

CAUTHE 2025 -konferenssi järjestettiin 10.–13. helmikuuta 2025 Queenslandin yliopistossa Brisbanessa, Australiassa. Jo 35. kertaa järjestettävä konferenssi kokosi yhteen matkailun, vieraanvaraisuuden ja tapahtuma-alan akateemisia ja ammatillisia toimijoita keskustelemaan erilaisista teemoista, ja tänäkin vuonna paikalle oli ilmoittautunut lähes 300 osallistujaa. 

Tapahtumatutkimusta Australian ja Aasian johtavassa konferenssissa

CAUTHE toteutettiin teemalla Transforming Tomorrow: Leveraging Opportunities to Create Change in Tourism, Hospitality and Events (CAUTHE 2025).Konferenssin ohjelmassa oli monipuolinen kattaus puheenvuoroja, paneelikeskusteluja ja rinnakkaissessioita. Yksi keskeisistä teemoista oli ilmastonmuutoksen ja matkailun välinen suhde, jota käsitteli muun muassa professori Daniel Scott (2025) Waterloon yliopistosta keynote-puheenvuorossaan todeten, että ilmastonmuutosta ei voi enää pysäyttää, siihen täytyy vain sopeutua.

Lisäksi keskusteltiin tekoälyn roolista vieraanvaraisuuden kehittämisessä sekä kestävää ja vastuullista liiketoimintaa tukevista malleista. Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen nousi laajasti esiin, sillä monet esitykset käsittelivät sosiokulttuurisia ja taloudellisia vaikutuksia sekä mittaristoja, joilla tapahtumien merkitystä voidaan arvioida monipuolisesti.

[Alt-teksti: esiintymislava, jolla puhujanpönttö, mies pitää presentaatiota, suurelle skriinille on heijastettu teksti tourism in a climate transformed world.]
Kuva 1. Daniel Scott Waterloon yliopistosta pohti ilmastonmuutoksen ja matkailun välistä suhdetta. (Kuva: Johanna Heinonen)

Itse esitin konferenssissa tutkimukseni Measuring Event Impact: Leveraging Opportunities for Transformation in Tourism, Hospitality and Events (Heinonen 2025), joka liittyy Etelä-Karjalan tapahtumaklusteriin. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää monitasoinen mittaristo, jonka avulla voidaan arvioida tapahtumien taloudellisia, sosiaalisia, kulttuurisia ja ympäristöllisiä vaikutuksia. Esityksessäni tarkastelin Suomen Paras Vappu -tapahtuman tapaustutkimusta, jossa arvioitiin muun muassa osallistujaprofiileja, taloudellisia vaikutuksia ja asiakastyytyväisyyttä (mm. Reichheld 2003). Erityistä huomiota kiinnitettiin tekoälypohjaisten analyysityökalujen (Aktepe & Demirci 2024) ja hiilijalanjäljen reaaliaikaisen seurannan mahdollisuuksiin tapahtumien mittaamisessa.

Tutkimus osoitti, että tapahtumien vaikuttavuuden arvioinnissa tarvitaan kokonaisvaltaisempaa lähestymistapaa, jossa taloudellisten vaikutusten lisäksi huomioidaan tapahtumien merkitys yhteisöille, kulttuuriperinnölle ja ympäristölle (Getz & Page 2016). Tämä lähestymistapa tarjoaa matkailu- ja tapahtuma-alan toimijoille parempia työkaluja tapahtumien kehittämiseen ja niiden pitkäaikaisen merkityksen ymmärtämiseen.

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on noussut keskeiseksi teemaksi matkailun ja vieraanvaraisuuden tutkimuksessa. Tämän vuoksi CAUTHE 2025 -konferenssi tarjosi tärkeän foorumin keskustella aiheesta ja tuoda esiin uusimpia tutkimustuloksia.

Kansainvälinen yhteistyö ja uudet tutkimusmahdollisuudet

Konferenssi tarjosi myös arvokkaita mahdollisuuksia kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön. Kävin keskusteluja latvialaisen korkeakoulun edustajien kanssa yhteistyöstä, joka keskittyy tapahtumien vaikuttavuusmittauksen kehittämiseen. Erityisesti kiinnostusta herättivät välilliset ja sosio-kulttuuriset vaikutukset, jotka liittyvät suoraan omaan tutkimukseeni ja voivat toimia pohjana tuleville hankehakemuksille.

Käynnistyi myös keskustelu japanilaisen korkeakoulun kanssa tutkimusaihiosta, joka tarkastelisi digitalisaation roolia kestävyyden ja vastuullisuuden edistämisessä matkailualalla. Tämä hanke on vielä ideatasolla, mutta tarjoaa mielenkiintoisia jatkokehitysmahdollisuuksia, erityisesti teknologian ja matkailun yhdistämisen näkökulmasta.

Lisäksi konferenssissa syntyi yhteistyöaloite maailman johtaviin vastuullisuustutkijoihin kuuluvan Sara Dolnicarin kanssa. Hänen kanssaan käytyjen keskustelujen pohjalta suunnittelemme tutkimusta vastuullisuusviestinnän vaikuttavuudesta eri kulttuurikonteksteissa. Tavoitteena on selvittää, miten vastuullisuusviestintä muovaa kuluttajien käyttäytymistä ja millaisia eroja siinä esiintyy eri maiden välillä.

Konferenssissa sain myös kolme kutsua vierailevaksi luennoitsijaksi australialaisiin yliopistoihin. Tämä kertoo siitä, että aiheeni herätti laajaa kiinnostusta ja että tapahtumien vaikuttavuuden mittaamiseen liittyvä tutkimus on relevanttia myös kansainvälisesti.

Kirjoittaja

Johanna Heinonen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa lehtorina ja on kiinnostunut erilaisista matkailun poikkitieteellisistä kehittämisaihioista.

Lähteet

Aktepe, B. & Demirci, B. 2024. Emerging technologies in the event industry. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 16(4), 498–518.

CAUTHE. 2025. Conference home page. Viitattu 24.2.2025. Saatavissa https://leishman.eventsair.com/cauthe-2025-conference/

Getz, D. & Page, S. 2016. Event studies: Theory, research and policy for planned events. Routledge.

Heinonen, J. 2025. Measuring event impact: Leveraging opportunities for transformation in tourism, hospitality and events. CAUTHE 2025 Conference Proceedings. (unpublished)

Reichheld, F. F. 2003. The One Number You Need to Grow. In Harvard business review (Vol. 81, Number 12, pp. 46-54+124). Harvard Business School Publishing Corporation.

Scott, D. 2025. Tourism in a Climate Transformed World. Keynote Address. CAUTHE 2025. 11.2.2025.