Luontomatkailussa yksilöllinen kokemus on tärkeä asiakastyytyväisyyden rakentaja ja mittari. Vaikka tuotteen tai palvelun sisältö, hinta ja saatavuus olisi miten järkevästi rakennettu, vaikuttaa asiakkaan oma kokemus paljon siihen, kokeeko hän saaneensa rahalleen vastinetta. Koska asiakaskokemus on aina henkilökohtainen ja liittyy vahvasti tunteisiin, on sitä joskus vaikea ennakoida. Perinteisen tuote- ja hintatietoon, tuotteen tai palvelun saatavuuteen sekä itse luotuun markkinointiviestintään tukeutuvan markkinoinnin toimintateho voi tämän vuoksi olla hyvin rajallinen erityisesti sellaisissa palveluissa, joissa toimintaympäristö ja asiakkaan oma tausta voivat vaikuttaa suuresti kokemukseen (McCarthy 1960; Business Finland 2020).
![[Alt-teksti: pyörätie metsäisessä maastossa, kaksi retkeilyasuista ja kypäräpäistä henkilöä pyöräilemässä iloisin ilmein.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/06/251_2025_Osallistavan-markkinoinnin-merkitys-luontomatkailussa_1-1024x600.jpg)
Hyvä esimerkki tämänkaltaisesta tapauksesta on opastettu maastopyöräretki, joka sijoittuu asiakkaalle tuntemattomaan ympäristöön. Tällaisen tuotteen rakentamisessa on tärkeää kuulla ja ymmärtää asiakkaan tarpeita ja sovittaa tuote hänen taustaansa sekä toivomuksiinsa sopivaksi. Jos esimerkiksi maastopyöräilyä ensi kertaa kokeilevan kaupungissa asuvan ulkomaalaisen asiakkaan vie hämäläiselle kivikko- ja juurakkopolulle koko päivän mittaiselle pyöräretkelle, on melko todennäköistä, että kokeilun tuloksena on heikko asiakastyytyväisyys ja huono palaute.
Sitouttaminen ja henkilökohtainen näkökulma
Henkilökohtaisen kokemisen suuren merkityksen vuoksi osallistaminen on myös hyödyllinen luontomatkailun markkinoinnin työkalu. Osallistava markkinointi toimii usein perinteistä markkinointia paremmin sen vuoksi, että siihen liittyvä vuorovaikutus ja jakaminen vie asiakkaan kiinnostuksen tuotteeseen tai palveluun uudelle tasolle ja sitouttaa hänet siihen, mutta antaa kuitenkin hänen säilyttää oman näkökulmansa asiaan (Customer Marketing Alliance 2025).
LAB-ammattikorkeakoulun ja Hämeen virkistysalueyhdistyksen yhteisessä Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeessa (LAB 2025) on hyödynnetty osallistavaa markkinointia muun muassa Kanta-Hämeeseen suunnitellun gravel & bikepacking -reitistön kehittämisessä ja markkinoinnissa. Hanke järjesti toukokuussa 2025 roadtourin, jolla tuotettiin kuva- ja videomateriaalia pyörämatkailun kehittämiseen ja markkinointiin. Tähän yhteistyöhön osallistui hankeväen lisäksi alueen kuntia, yrityksiä, sosiaalisen median vaikuttajia sekä paikallisia pyöräilyn harrastajia, joista jokaisella oli yhteistyössä oma roolinsa. Yritykset saivat tempauksesta tietoa reitistöstä sekä näkyvyyttä omille palveluilleen, kun taas paikalliset pyöräilyn harrastajat ja vaikuttajat innostivat omalla esimerkillään verkostojaan kiinnostumaan reitistöstä ja sen palveluympäristöstä.
Alueyhteistyö markkinoinnin tukena
Häme by Cycle -reitistön lanseeraamisen toivotaan innostavan alueen yrityksiä uusien pyörämatkailijoita kiinnostavien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen. Häme by Cycle -hanke käynnisti tähän liittyvän tuotteistamistoiminnan keväällä 2025 (Tommola 2025), ja uusia tuotteistamistyöpajoja on tulossa reitistön lanseerauksen jälkeen. Reitistön ympärille syntyvän pyörämatkailun palveluympäristön toivotaan innostavan yrityksiä myös uuteen yhteistyöhön ja palvelujensa pyöräily-ystävällisyyden kehittämiseen.
![[Alt-teksti: laudoitettu pitkospuu johtaa metsälammelle, lammen äärellä kaksi henkilöä seisoo ja katselee, vieressä retkipyörät.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/06/251_2025_Osallistavan-markkinoinnin-merkitys-luontomatkailussa_2-1024x552.jpg)
Kanta-Hämeen kunnat ovat jo aiemmin osallistuneet Häme by Cycle -reitistön linjauksen suunnitteluun kertomalla omia näkemyksiään alueensa kiinnostavimmista teistä ja poluista sekä tukemalla reitistön linjauksen suunnittelusta vastannutta Hämeen virkistysalueyhdistystä reitistöön liittyvien maankäyttöasioiden järjestelyssä. Osa kunnista on osallistunut aktiivisesti myös kuvamateriaalien tuottamiseen auttamalla kuvausten käytännön järjestelyissä sekä kertomalla toiveitaan kuvauskohteiden valintaan.
Kuntien ja matkailun alueorganisaatioiden rooli on merkittävä myös reitin markkinoinnissa erityisesti Häme by Cycle -hankkeen päättymisen jälkeen. Reitistön hallinnoinnista tulee hankkeen päättymisen jälkeenkin vastaamaan Hämeen virkistysalueyhdistys, jonka tehtävänä on turvata ja kehittää Kanta-Hämeen väestön ja siellä liikkuvien matkailijoiden ulkoilumahdollisuuksia sekä vaalia maakunnan luonnon ja maiseman omaleimaisuutta (Hämeen virkistysalueyhdistys 2025).
Kirjoittaja
Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Häme by Cycle – Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeen projektipäällikkönä.

Lähteet
Business Finland. 2020. Digitaalisen asiakaskokemuksen käsikirja destinaatioille. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://www.businessfinland.fi/497f30/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2020/digitaalisen_asiakaskokemuksen_kasikirja_destinaatioille_2020.pdf
Customer marketing alliance. 2025. Engagement marketing. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://www.customermarketingalliance.com/engagement-marketing/
Hämeen virkistysalueyhdistys. 2025. Viitattu 28.5.2025. Luontoelämyksiä Kanta-Hämeessä. Saatavissa https://hameenvirkistysalueyhdistys.fi/
LAB. 2025. Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hanke. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/hame-cycle-kanta-hameen-pyoramatkailun-kehittaminen
McCarthy, J. 1960. Basic Marketing: A Managerial approach. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=inu.30000041584743&seq=7
Tommola, P. 2025. Historiasta inspiraatiota Kanta-Hämeen pyörämatkailun tuotteistamiseen. LAB Focus. Viitattu 2.6.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/historiasta-inspiraatiota-kanta-hameen-pyoramatkailun-tuotteistamiseen/