Testissä elämyksellinen flow-pyöräily – polkuja uusille asiakaskokemuksille

LAB-ammattikorkeakoulun hallinnoimassa Liiketoimintaa lähiluonnosta -hankkeessa on tavoitteena kehittää vuosien 2025–2026 aikana yritysten liiketoimintaa lähi- ja kaupunkiluontoympäristöissä Päijät-Hämeen (Lahti, Hollola, Asikkala, Heinola) alueella. Hankkeen aikana yhteiskehitetään yritysten kanssa uusia luontolähtöisiä palveluja ja tuotteita. (LAB 2025)

Yksi yhteiskehittämisen keino hankkeessa on yritysten kanssa järjestettävät tuotteiden ja palveluiden pilotoinnit, eli testihenkilöiden avulla tehtävät kokeilut aidosta tuotteesta tai palvelusta. Pilotoinneissa merkittävää on myös palautteen kerääminen osallistujilta, jotta tuotetta tai palvelua päästään kehittämään lisää jatkossa.

[Alt-teksti: ryhmä pyöräilijöitä kuuntelemassa oppaan selitystä opastustaulun lähellä metsätiellä, ympärillä puunrunkoja ja metsäpolkuja.]
Kuva 1. Flow-pyöräily Liiketoimintaa lähiluonnosta -hankkeen pilotoinnissa. (Kuva: Sampo Kokkonen)

Pyöräilyä metsän siimeksessä

Flow-pyöräilyssä nautitaan maastopyöräillen luonnosta ja vauhdin tunteesta kestävällä tavalla. Tarkoitukseen rakennetuilla reiteillä päästään kokemaan metsän aistimuksia ja ajamisen jännitystä. Reitit ovat yleensä helppoja, mutta omat taidot voidaan haastaa eri ajolinjoja kokeilemalla. (Vierumäki 2025) Pilotoinnin kohteena oli Vierumäen Luontoliikuntakeskuksen flow-pyöräily siihen erikseen rakennetulla Ilkankuru Bike Flow -reitistöllä, jossa on kolme erilaista ja eritasoista reittiä.

Ilkankuru Bike Flow näyttää ensisilmäyksellä metsän siimekseen tehdyltä pieneltä hiekkapohjaiselta pump track -tyyliseltä radalta, mutta hyvin pian käyttäjälle selviää, että näkyvä reitti on vain pieni osa lähes 2 kilometriä pitkästä radasta. Varsinainen Kurun koitos -niminen rata sukeltaa pääpolulta metsään, ja reitti kulkee keskellä luontoa mahdollistaen flow-pyöräilyn aidon luontoelämyksen.

Monipuolinen testiryhmä takasi laajan näkökulman

Pilotointiryhmään kuului 13 henkilöä, ja ryhmä oli tarkoituksella kasattu mahdollisimman heterogeeniseksi. Mukana oli muutamia nuoria alle 15-vuotitaita osallistujia sekä työikäisiä osallistujia erilaisilla pyöräilytaustoilla. Näin saatiin aikaan autenttisempi testiryhmä kuin esimerkiksi pelkistä maastopyöräilyn harrastajista.

Testitapahtuma kesti kaikkinensa noin kaksi tuntia, ja se alkoi alkuopastuksella sekä polkupyöriin tutustumisella. Jokaiselle osallistujalle etsittiin myös juuri hänelle sopivan kokoinen sähkömaastopyörä. Aivan perheen pienimmille ei sähköpyöriä ole tarjolla, mutta heille löytyy perinteisiä maastopyöriä. Myös omilla välineillä osallistuminen oli mahdollista.

[Alt-teksti: erittäin paksurenkaisia urheilupyöriä rivissä rakennuksen seinän vieressä.]
Kuva 2. Vierumäen flow-pyöräilyssä käytettiin sähköavusteisia leveärenkaisia niin sanottuja  läskipyöriä. (Kuva: Sampo Kokkonen)

Alkuopastuksen jälkeen ryhmä siirtyi reitin alkuun ja kukin sai testata pyöriään ja maastoajamista lyhyillä ja helpoilla radoilla, jonka jälkeen ryhmä siirtyi ohjatulle Kurun koitos -kierrokselle. Ohjatun kierroksen jälkeen oli mahdollista kiertää reittiä tai reittejä vielä omaan tahtiin. Omatahtisilla kierroksilla kullakin oli mahdollisuus säätää vauhtia ja ajolinjoja omien taitojensa mukaisiksi. Sähköavusteisuus mahdollisti myös sen, että reitit kulkivat nimensä mukaisesti varsin virtaavasti, kun avustus auttoi polkijaa erityisesi jyrkemmissä ylämäissä.

Arvokasta palautetta kehitystyön tueksi

Pilotoinnin yhtenä tärkeänä tehtävänä on antaa palautetta ja kehitysehdotuksia tuotteesta sen tuottajalle, joten osallistujilta kerättiin palaute sähköisellä palautelomakkeella. Lisäksi tapahtuman päätteeksi pyöriä palautettaessa käytiin vapaamuotoinen keskustelu palvelusta, sen sisällöstä ja kohderyhmistä sekä markkinoinnista. Keskustelussa todettiinkin, että potentiaalia flow-pyöräilyllä kyllä on, mutta erityisesti markkinointiin on panostettava.

[Alt-teksti: opashenkilö pyöräilykypärä päässä ja maastopyörä vierellään kertoo opastintaulun äärellä metsässä.]
Kuva 3. Alkuopastusta pidettiin erittäin onnistuneena. (Kuva: Riikka Puhakka)

Kaikkiaan pilotointia voidaan pitää onnistuneena, sillä pyöräilyä pääsivät kokeilemaan eritasoiset pyöräilijät, ja kokonaisuus toimi varsin sujuvasti. Myös palautteen mukaan tapahtumaa pidettiin onnistuneena, sillä noin 91 % vastaajista piti kokemusta hyvänä tai erittäin hyvänä. Kaikki vastaajat myös suosittelisivat muille tuotteen ostamista.

Erityisesti oppaan antama ohjaus sai hyvää palautetta, joten lähtökohdat tuotteelle ovat tämän mukaan varsin hyvissä kantimissa. Kehityskohteina taas nostettiin erityisesti eritasoisten ja kokemattomampien pyöräilijöiden huomioimista ja toivottiin vieläkin helpompaa testirataa tutustumiseen. Palautteen mukaan kohderyhmiksi suositeltiin erityisesti nuoria sekä kaikkia liikunnasta ja luonnosta kiinnostuneita aktiiviliikkujia.

Kirjoittaja

Sampo Kokkonen toimii markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa. Hän toimii asiantuntijana Liiketoiminta lähiluonnossa -hankkeessa, ja hän on myös innokas maastopyöräilijä.

Lähteet

LAB. 2025. Liiketoimintaa lähiluonnosta. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 17.6. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/liiketoimintaa-lahiluonnosta

Vierumäki. 2025. Ilkankuru Bike Flow. Viitattu 17.6.2025. Saatavissa https://vierumaki.fi/liikuntapalveluiden-paasivu/ulkoliikunta-vierumaella/ilkankuru-bike-flow