Yhteistyön voima: kaksi korkeakoulua, kolme maakuntaa ja yksi tavoite

Vastuullisuus on noussut merkittäväksi kilpailutekijäksi pk- ja startup-yrityksille, mutta sen käytännön jalkauttaminen liiketoimintaan vaatii usein ulkopuolista tukea ja osaamisen vahvistamista. Tämä johtuu yleensä resurssipulasta pienemmissä yrityksissä, jotka eivät pysty vastaamaan samalla tavalla alihankintaketjujen vaatimuksiin kuin suuret yritykset. Pienet toimijat kaipaavat selkeitä ja käytännönläheisiä työkaluja vastuullisuuden kehittämiseen sekä mahdollisuuksia oppia vertaisiltaan.

LAB- ja Laurea-ammattikorkeakoulujen yhdessä toteuttamassa VALIOT-hankkeessa vastattiin tähän tarpeeseen tarjoamalla maksuttomia koulutuksia, jotka lisäsivät yritysten henkilöstön osaamista ja tukivat vastuullisuuden integroimista arjen toimintaan. Koulutuksissa tarjotut mahdollisuudet verkostoitumiseen ja vertaistukeen koettiin hyödyllisiksi osaamisen jakamisessa ja käytäntöjen juurruttamisessa. (Andelin & Grönmark 2025.)

VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle -hankkeessa tuotettiin koulutuskokonaisuuksia vastuullisesta liiketoiminnasta, rekrytoinnista sekä myynnistä ja kaupallistamisesta. Koulutukset suunnattiin Uudenmaan, Etelä-Karjalan ja Päijät-Hämeen alueilla toimiville pk- ja startup-yrityksille. Hankkeen ja koulutukset osarahoitti Euroopan sosiaalirahasto. (LAB 2025.)

Yhteiskehittämistä työpareina

Koulutusten suunnittelu ja toteutus oli tiimityötä, jossa yhdistyivät molempien korkeakoulujen asiantuntijoiden vahvuudet. Jokaisella kurssilla toimi työpari tai pienryhmä, jossa oli edustajia sekä Laureasta että LABista. Yhteistyö mahdollisti pedagogisten menetelmien ja sisältöasiantuntijuuden yhdistämisen eri näkökulmista. Hanketiimi tapasi viikoittain virtuaalisesti koko tiimin voimin ja lisäksi kehittämistapaamisia pidettiin kurssikohtaisesti ja projektipäälliköiden välillä hallinnollisissa asioissa. Hanketiimi kokoontui myös säännöllisesti kasvokkain pidettäviin tapaamisiin, sillä lähityöskentelyn merkitystä pidettiin tärkeänä jo hankkeen alusta alkaen.

Kuva 1. Koulutusten suunnittelun ja toteutuksen tiimityö toteutui sekä kasvokkain että virtuaalisesti. (geralt 2022)

Työ jakautui tasapuolisesti ja saumattomasti, kun koulutusten suunnittelu, toteutus ja osallistujaviestintä hoidettiin yhteistyössä. Työnjaon selkeys tuki tehokasta etenemistä, esimerkiksi toinen korkeakouluista vastasi pääosin osallistujakontaktoinnista ja -rekrytoinnista, kun taas toinen vastasi hankkeeseen osallistuville suunnatusta viestinnästä ja tiedotuksesta. Tämä järjestely mahdollisti resurssien tehokkaan käytön ja loi selkeät vastuut ilman päällekkäisyyksiä.

Vaikka hallinnollisesti kahden korkeakoulun järjestelmien yhteensovittaminen oli vaativaa, erityisesti kurssisuoritusten kirjaamisen osalta, se ei näkynyt osallistujille. Tämä kertoi taustatyön huolellisuudesta ja toimivasta yhteispelistä. Osallistujahallinta oli monivaiheista, mutta hyvien tukipalveluiden sekä selkeän tehtäväjaon ansiosta kokonaisuus pysyi hallittuna.

Oppia ja oivalluksia yli rajojen

Yhteistyö mahdollisti asiantuntijoille uuden oppimista myös toiselta korkeakoululta. Käytännössä tämä tarkoitti tutustumista toisen organisaation sisäisiin prosesseihin, kuten yritysviestinnän ja kumppanuustoiminnan tapoihin. Erityisesti korostui verkostojen yhdistyminen, asiantuntijat pystyivät hyödyntämään toistensa alueellisia kontakteja, mikä paransi hankkeen tavoittavuutta ja osallistujarekrytointia eri maakunnissa.

Ylimaakunnallinen toteutus ja organisaatiorajat ylittävä yhteistoiminta osoitti, että korkeakouluyhteistyö voi olla sekä sisällöllisesti rikas että hallinnollisesti hallittu. Monipuolinen osaaminen tuotti lisäarvoa osallistujille ja laajensi samalla asiantuntijoiden omaa ammatillista perspektiiviä. Hankkeen sisäinen itsearviointi ja seuranta tukivat jatkuvaa kehittämistä.

Hankkeen päättyessä oli selvää, että yhteistyömalli toi arvokasta osaamista osallistujille sekä kokemuksia ja malleja korkeakouluille. Onnistunut yhteistyö rakentui yhteisestä tavoitteesta, avoimesta vuorovaikutuksesta ja sitoutumisesta yhteiseen tekemiseen. Hankkeessa osoitettiin, että kun yhdistettiin asiantuntijuus, halu oppia ja toimiva organisointi, voitiin rakentaa vaikuttavaa koulutusta yritysten arjen tueksi.

Kirjoittajat

Ninni Andelin toimii LAB-ammattikorkeakoulussa projektipäällikkönä ja TKI-asiantuntijana VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle -hankkeessa.

Jaakko Grönmark toimii Laurea-ammattikorkeakoulussa projektityöntekijänä ja projektipäällikkönä VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle -hankkeessa.

Lähteet

Andelin, N. & Grönmark, J. 2025. Yritysten vastuullisuuskoulutusten opit ja havainnot. LAB Focus. Viitattu 3.7.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/yritysten-vastuullisuuskoulutusten-opit-ja-havainnot/

geralt. 2022. Altmann, G. Tiimi, muutos, digitalisointi. Pixabay. Viitattu 12.8.2025. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/tiimi-muutos-digitalisointi-6949092/

LAB. 2025. VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 3.7.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/valiot