Miltä kuulostaisi, jos hotellin aulassa sinua odottaisi QR-koodi verkkosivulle, joka johdattaa suoraan lähiluonnon elämyksiin ja paikallisten yrittäjien palveluihin? Juuri tätä testataan Lahden Seurahuoneella, jossa Liiketoimintaa lähiluonnosta -hankkeessa kehitetty verkkosivusto tuodaan hotellivieraiden ulottuville monikanavaisesti.
LAB-ammattikorkeakoulun hallinnoimassa EAKR-rahoitteisessa Liiketoimintaa lähiluonnosta -hankkeessa on tavoitteena kehittää vuosien 2025–2026 aikana yritysten liiketoimintaa lähi- ja kaupunkiluontoympäristöissä Päijät-Hämeen (Lahti, Hollola, Asikkala, Heinola) alueella. Hankkeen aikana yhteiskehitetään yritysten kanssa uusia luontolähtöisiä palveluja ja tuotteita. Ideointien ja erilaisten työpajojen avulla kehitettyjä palveluja pilotoidaan ja testataan valituissa ympäristöissä asiakaskokemuksia ja mielipiteitä keräten. (LAB 2025)
Luonto- ja liikuntapalvelut yhdellä verkkosivulla
Yksi osa hankkeen konkreettisia toimia on Aktiivinen Lahti -verkkosivu (2025), joka toimii alueen luonto- ja liikuntapalvelujen digitaalisena koontipisteenä. Hankkeessa kehitetty yhden sivun verkkosivu on edennyt pilotointivaiheeseen, ja tämä sivu kokoaa nyt yhteen neljän eri hankkeeseen osallistuvan yrityksen palvelut helposti saavutettavaksi kokonaisuudeksi. Sivuston kautta hotellivieraat voivat tutustua alueen luontoaktiviteetteihin, varata palveluja ja saada inspiraatiota omiin retkiinsä.
Sivuston rakenne on tiivis ja selkeä ja se houkuttelee vierailijaa kokeilemaan uusia aktiviteetteja. Tässä pilotoinnissa verkkosivua jaetaan Seurahuoneella monikanavaisesti ja sen käyttöä seurataan, jotta mallia voidaan kehittää edelleen uusille yrityksille ja uusille kohdealueille. Majoituksen tarjoajalle taas tämän kaltainen verkkosivu on yksi tarjottava lisäpalvelu omille majoittujille. Etenkin ulkopaikkakuntalaiset kun eivät monestikaan tiedä alueen tarjontaa etukäteen.
Verkkosivu itsessään toteutettiin LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa yhteistyössä. LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksen markkinoinnin opiskelijoista koostuva Avara Marketing -osuuskunnan (2025) projektitiimi toteutti verkkosivun kokonaisuudessaan. Tämäntyyppiset toimeksiannot ovat opiskelijoille varsin tuttuja, ja olivathan samat opiskelijat mukana myös aiemmin hankkeessa toteuttamassa innovointeja osallistuville yrityksille (Kokkonen 2025).
![[Alt-teksti: kuvakaappaus verkkosivulta, tekstinä muun muassa aktiivinen portti lakelandin suomeen.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/10/375_2025_Tutustu-lahiluontoon-Hotellivieraille-suunnattu-etc-1024x482.jpg)
Laskeutumissivun malli tehokeinona
Verkkosivun malli pohjaa osittain digitaalisessa markkinoinnissa hyödynnettävään laskeutumissivumalliin, jonka tehtävänä on toimia yksinkertaisena yrityksen verkkosivuista irrallisena yksittäisenä sivuna, joka on luotu vain yhtä tarkoitusta varten. Eli sen tarkoituksena on saada sivun kävijä suorittamaan joku tietty yksittäinen toimenpide, kuten tilaus, rekisteröinti tai vaikkapa yhteystietojen luovutus jotain etuutta vastaan. Perinteisellä laskeutumissivulla on myös yleensä vain yksi toimintakehote (CTA – Call To Action), jolloin vierailijan on helppo toimia sivun ohjeiden mukaisesti. (Markkanen 2025)
Hankkeessa luotu verkkosivu muistuttaa muutoin laskeutumissivua (jollaisena se varmasti monesti koetaankin, kun sinne ”laskeudutaan” ulkoisen linkin kautta), mutta se eroaa laskeutumissivusta sillä, että sivulla on peräti neljän saman alan yrityksen esittely ja neljä erillistä toimintakehotetta. Yksi kunkin yrityksen palveluihin. Tämä tekee sivusta informaatioltaan laskeutumissivua laajemman, mutta pystyy näin palvelemaan useampia eri segmenttejä. Hotellimajoittujien joukossa on kuitenkin useista eri aktiviteeteista pitäviä henkilöitä tai ryhmiä. Näin ollen on perusteltua tarjota palveluja laajemmalla skaalalla. Luonnollisesti sivu on rakennettu niin suomeksi kuin englanniksi.
Verkkosivun ei ole tarkoitus jäädä vain yhdeksi yksittäiseksi kokeiluksi, vaan sen on tarkoitus toimia pitkään, päivittyä tarvittaessa ja ennen kaikkea sen on oltava monistettavissa eri paikkoihin. Sivu tehtiinkin maksuttomia alustoja hyödyntäen, joten sen jatko on turvattu myös hankkeen päättymisen jälkeen. Lisäksi hankkeessa luotiin kyseiselle sivulle helppotajuinen muokkaus- ja päivitysopas, jotta käytännössä kuka tahansa voi ylläpitää sivua myös hankkeen päättymisen jälkeen ja näin osaltaan turvata alueen luontoliiketoiminnan tulevaisuutta.
Kirjoittaja
Sampo Kokkonen työskentelee markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa. Hän toimii myös asiantuntijana Liiketoiminta lähiluonnossa -hankkeessa.

Lähteet
Aktiivinen Lahti. 2025. Aktiivinen portti Lakelandin Suomeen. Viitattu 24.9.2025. Saatavissa https://aktiivinen-lahti.webflow.io/
Avara Marketing. 2025. Viitattu 24.9.2025. Saatavissa https://www.avaramarketing.fi/
Kokkonen, S. 2025. Kuusi innovointityöpajaa alle viikossa – opiskelijat auttoivat yrityksiä kehittämään uusia luontopalveluja. LAB Focus. Viitattu 24.9.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/kuusi-innovointityopajaa-alle-viikossa-opiskelijat-auttoivat-yrityksia-kehittamaan-uusia-luontopalveluja/
LAB. 2025. Liiketoimintaa lähiluonnosta. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 24.9.2025 Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/liiketoimintaa-lahiluonnosta
Markkanen, J. 2025. Miksi laskeutumissivu on tehokkaampi kuin kotisivu myynnin lisäämisessä? Viitattu 25.9.2025. Saatavissa https://www.jannemarkkanen.fi/miksi-laskeutumissivu-on-tehokkaampi-kuin-kotisivu-myynnin-lisaamisessa/