LAB-ammattikorkeakoulussa on toteutettu kampustutustumisia yli 29-vuotiaille, jotka pohtivat koulutus- ja urapolkujaan. Tutustumisten tavoitteena on ollut avata korkeakoulumaailmaa ja madaltaa kynnystä hakeutua opiskelemaan. Monelle osallistujalle korkeakoulu on tuntunut etäiseltä tai jopa mahdottomalta vaihtoehdolta, mutta kampuksella vieraileminen on muuttanut näkemyksiä.
Tutustumisia on järjestetty loppuvuodesta 2023 syksyyn 2025 asti yhteensä 18, joista 15 kohderyhmälle ja kolme ammattilaisille, kuten työllisyyspalveluiden asiantuntijoille. Osallistujia on ollut yhteensä 55, joista 31 kohderyhmään kuuluvia ja 24 ammattilaisia.
![[alt-teksti: LAB-ammattikorkeakoulun Lahden Kampuksen käytävä sekä ihmisiä kävelemässä siinä.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/11/LAB-FOCUS-440_2025_Kynnysta-madaltamassa-–-Kampustutustumiset-avaavat-ovia-korkeakouluopintoihin-1.jpg)
Monipuolinen sisältö ja vaikuttavat kokemukset
Tutustumisten sisältöä on räätälöity tutustujien tarpeen mukaan esimerkiksi kohdentamalla tietoa tiettyyn koulutusalaan tai opiskelumuotoon. Tutustumisissa on ollut mukana myös tutustujaa ensisijaisesti kiinnostavan alan opiskelijoita kertomassa, mitä alan opiskelu käytännössä on. Osallistujilta saadun palautteen pohjalta erityisesti aikuisopiskelijoiden kokemukset ovat olleet tärkeitä, sillä ne ovat auttaneet osallistujia samaistumaan ja näkemään mahdollisuuksia omalla polullaan.
Avoimessa palautteessa kiiteltiin erityisesti:
- tilojen näkemistä
- opiskelijoiden mukanaoloa ja kokemusten jakamista
- rauhallista ja rentoa ilmapiiriä
- kattavaa ja selkeää tiedonvälitystä
Kampustutumisista saadun tiedon hyödyllisyys on ollut osallistujien arvion perusteella 4,7/5. Moni osallistuja kertoi, että tilaisuus auttoi häntä tekemään päätöksen hakeutua opiskelemaan. Eräs osallistuja kuvasi kokemustaan näin:
”Oli parasta päästä näkemään tiloja monipuolisesti, siitä tuli tervetullut olo ja tulevat opinnot tuntuvat heti hiukan todellisemmalta, kun voi jo nähdä itsensä kampuksella kulkemassa ja oppimassa!”
Tutustumiset on kohdennettu erityisesti tällä hetkellä koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville. Kaikilla osallistujilla ei ole aiempaa kokemusta ammattikorkeakouluopinnoista tai edellisistä opinnoista on aikaa. Monilla nousi pintaan aiempia koulukokemuksia, joista voi olla jo useampia vuosia aikaa. Kampustutustumisilla on mahdollisuus kuulla ja nähdä millaista opiskelumaailma tässä hetkessä on: ”Mukava nähdä, että koulumaailma on täysin erilainen kuin joskus ennen. Monella on todennäköisesti väärä käsitys, joka perustuu vanhoihin kokemuksiin. Parasta oli, kun oppilaat kertoivat kokemuksistaan.”
Kampustutustumiset on toteutettu osana MOMENTUM – Moninaistuvat urapolut -hanketta (LAB 2025), jota toteuttavat yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulu, Live-säätiö ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Euroopan sosiaalirahaston osarahoittama hanke on käynnistynyt elokuussa 2023 jatkuu vuoden 2026 alkuun asti.
Osallistujien palautteiden pohjalta kampustutustumisille on selkeä tarve ja toive, että niille saataisiin myös jatkoa hankkeen päättymisen jälkeen. Tutustumiset ovat osoittaneet, että pienillä ja konkreettisilla toimilla voidaan vaikuttaa merkittävästi aikuisten koulutuspolkuihin. Kun korkeakouluun tutustuminen tehdään helpoksi ja lähestyttäväksi, voi se avata aivan uudenlaisia mahdollisuuksia niille, jotka eivät ole aiemmin uskaltaneet edes harkita korkeakouluopintoja.
Kampustutustumiset ovat selvästi vastanneet tarpeeseen ja tuottaneet konkreettisia vaikutuksia osallistujien koulutuspäätöksiin. Ne tarjoavat matalan kynnyksen mahdollisuuden tutustua korkeakouluympäristöön, lisätä ymmärrystä opiskelumahdollisuuksista ja vahvistaa uskoa omiin kykyihin. Kampustutustumisilla voidaan tavoittaa yhä useampia aikuisia, jotka kaipaavat tukea ja rohkaisua uuden koulutuspolun aloittamiseen.
Lisäksi kampustutustumiset tukevat ammattilaisten työtä antaen ajantasaista ja konkreettista tietoa asiakkaiden ohjaukseen ja neuvontaan mm. korkeakoulujen tarjonnasta, opiskelumuodoista ja tukipalveluista. Tämä auttaa heitä ohjaamaan asiakkaitaan realistisesti ja motivoivasti kohti koulutuspolkuja. Kun ammattilainen on itse kokenut kampusympäristön ja kuullut opiskelijoiden tarinoita, hän voi välittää innostusta ja luottamusta asiakkailleen – tämä voi olla ratkaisevaa koulutuspäätöksen syntymisessä.
Artikkelin muotoilussa ja palautekyselyn koostamisessa on käytetty Copilot-tekoälyä.

Kirjoittaja
Outi Jokinen toimii TKI-asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikössä ja projektipäällikkönä MOMENTUM – Moninaistuvat urapolut -hankkeen osatoteutuksessa.
Lähteet
LAB. 2025. MOMENTUM – Moninaistuvat urapolut. Hanke. Viitattu 22.10.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/momentum