Kardiologinen opintokäynti urapolun suunnannäyttäjänä 

Helmikuussa 2026 toteutuva ekskursio HUSin kardiologiseen yksikköön on osa LAB-ammattikorkeakoulun kardiologiseen hoitotyöhön erikoistunut osaaja erikoistunut osaajakoulutusta, jonka tavoitteena on tarjota hoitotyön ammattilaisille syventävää osaamista ja uusia näkökulmia kardiologisen hoitotyön käytäntöihin (LAB-mainos, 2025). Opintovierailuilla on todettu olevan merkittävä vaikutus terveysalan opiskelijoihin identiteettikasvuun mm. ammatillisen kasvun kehityksen, tietoisuuden lisäämisen, syvemmän ymmärryksen luomisen, verkostoitumisen ja motivoinnin kautta. Vierailut antavat omaan käytännön työhön uudenlaista näkökulmaa sekä uudistavat sosiaali- ja terveyspalveluita. (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2019) Ekskursiot ovat osoittautuneet tehokkaaksi tavaksi monipuolistaa pedagogiikkaa ja tuoda oppiminen lähemmäs todellista työelämää (Isotalo ym. 2024; Puhakainen, 2023). Aikaisemmassa kardiologisen hoitotyön täydennyskoulutuksessa on hyödynnetty opintovierailuja mm. Meilahden sairaalassa (Puhakainen, 2023).  

Ammatillisen identiteetin vahvistuminen 

Ekskursio ei ole pelkkä vierailu – se on oppimiskokemus, joka tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden nähdä, kuulla ja kokea, miten asiantuntijuus rakentuu sekä vahvistuu käytännön työssä. Erikoistunut osaaja -koulutuksen opiskelijat kuvaavat ekskursioita silmiä avaaviksi kokemuksiksi, jotka vahvistavat heidän käsitystään omasta roolistaan hoitotyössä. Vierailu huippuyksikköön, kuten HUSin kardiologiaan, tuo konkreettista ymmärrystä siitä, mitä erikoisosaaminen voi tarkoittaa käytännössä. Samalla se avaa näkymiä erilaisiin urapolkuihin ja osaamisvaatimuksiin, joita kardiologinen erikoisala edellyttävää. Ekskursiot voivat toimia myös urasuunnittelun välineinä, auttaen opiskelijaa hahmottamaan, mihin suuntaan omaa osaamista haluaa kehittää. Koulutuksen järjestäjällä on keskeinen vastuu tarjota opiskelijoille mahdollisuuksia ammatillisen identiteetin kehittymiseen, huomioiden jokaisen osaamisen taso (Eriksson ym. 2024). Nämä voidaan toteuttaa monipuolisin menetelmin, kuten: työelämävierailuilla, reflektoivilla oppimistehtävillä, vertaistuella sekä käytännön harjoituksilla (Pylkkänen ym. 2024). Kardiologisen hoitotyön erikoistunut osaaja koulutuksessa hyödynnetään kaikkia edellä mainittuja pedagogisia metodeja.  

Erikoistunut osaaja -koulutuksen opiskelijoilla ammatillinen identiteetti on usein jo muotoutunut työuran kautta, mutta lisäkoulutuksen avulla sitä voidaan syventää ja laajentaa. Tällöin on tärkeää huomioida opiskelijoiden psykologinen turvallisuus – heidän taustansa, osaamisensa ja kokemuksensa voivat olla hyvin erilaisia. Turvallinen ja kannustava oppimisympäristö tukee opiskelijaa sekä ammatillisessa kasvussa että henkilökohtaisessa kehityksessä (Mielenterveystalo, 2025). 

Ekskursiot voivat myös herättää kiinnostusta jatkokouluttautumiseen. Kun opiskelija näkee konkreettisesti, mitä erikoisosaaminen tarkoittaa ja millaisia mahdollisuuksia se avaa, voi syntyä motivaatiota syventää osaamista entisestään. Tämä tukee elinikäisen oppimisen periaatetta ja vahvistaa hoitotyön asiantuntijuutta yhteiskunnassa. (Opetushallitus, 2025) 

[Alt-teksti: mies puvussa pitelee käsissään tablettia. Tabletin ympärillä kuvitettuna erilaisia taitoja.]
Kuva 1. Ekskursiot avaavat opiskelijoille näkymiä asiantuntijuuden käytännön toteutukseen ja tukevat LABin Strategia 2030:n mukaista työelämälähtöistä oppimista. Ne vahvistavat ammatillista identiteettiä, lisäävät motivaatiota ja tukevat elinikäistä oppimista. Lähde Gerd Altmann, Pixabay 

Opiskelijoiden kokemukset puhuvat puolestaan 

Vuoden 2023–2024 erikoistunut osaaja -koulutuksen opiskelijaryhmälle suunnattu palautekysely ekskursiosta tuotti erittäin myönteisiä tuloksia. Opiskelijat kokivat ekskursion innostavana ja arvokkaana osana erikoistunut osaaja koulutusta. Palautteissa korostuivat erityisesti kiitollisuus mahdollisuudesta tutustua käytännön työympäristöön huippuyksikössä, innostus asiantuntijuuden syventämisestä, korkea arvostus opetusmenetelmiä ja koulutuksen puitteita kohtaan. Kyselyssä kartoitettiin myös opiskelijoiden toiveita tulevaisuuden koulutussisällöistä. Useat vastaajat toivat esiin tarpeen lisäekskursioille, mikä osoittaa, että käytännönläheiset oppimiskokemukset koetaan merkityksellisiksi ja vaikuttaviksi. Opiskelijapalautteet muodostavat selkeän viestin siitä, että kokemusperäinen oppiminen tukee ammatillista kasvua. Moni opiskelija koki, että juuri nämä kokemukset jäävät mieleen ja vaikuttavat eniten omaan asiantuntijuuden kehittymiseen. Eräs opiskelija tiivisti kokemuksensa seuraavasti: 

”Ekskursio oli todella inspiroiva – sain paljon uutta tietoa ja konkreettisia esimerkkejä, joita voin hyödyntää omassa työssäni. Toivon, että tällaisia mahdollisuuksia olisi enemmänkin täydennyskoulutuksissa.” 

Tämä palaute tukee elinikäisen oppimisen periaatetta ja osoittaa, että koulutuksen käytännönläheisyys voi toimia merkittävänä motivaation lähteenä hoitotyön asiantuntijuuden kehittämisessä. LAB- ammattikorkeakoulun strategia 2030 painottaa osaamisen tunnistamista ja kehittämistä yksilöllisesti, mikä toteutuu juuri ekskursioiden kautta, kun opiskelija saa mahdollisuuden reflektoida omaa osaamistaan suhteessa työelämän vaatimuksiin. Ekskursiot ovat siten tärkeä osa LAB-ammattikorkeakoulun oppimisen toimintamallia, joka rakentuu työelämälähtöisistä oppimistilanteista ja vaihtoehtoisista toteutustavoista (LAB ammattikorkeakoulu strategia 2030). 

Kirjoittaja 

Fanny Kilpinen työskentelee hoitotyön lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa sekä toimii kardiologisen täydennyskoulutuksen vastuuopettajana 

Lähteet 

Eriksson, T., Kautto, M., Kiviranta, P., Merenmies, J., Seittenranta, K. & Tulonen-Tapio, J. 2024. Tee koulutuksellasi vaikutus. Täydennyskoulutuksen järjestäjän opas. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. Viitattu 3.11.2025. Saatavissa https://www.duodecim.fi/wp-content/uploads/sites/9/2024/09/Tee-vaikutus-koulutuksellasi-taydennyskoulutuksen-jarjestajan-opas-3.pdf 

Isotalo, E., Kalin, S., Karhunen, H., Saarinen, T., Tuomala, J., Tynjälä, P. & Virtanen, A. 2024. Korkeakouluopiskelijoiden työssäkäynnin vaikutukset. Loppuraportti. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2024:8. Viitattu 3.11.2025. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/server/api/core/bitstreams/738c9b4f-07a4-4a08-9585-d69f0d61a563/content 

Kardiologiseen hoitotyöhön erikoistunut osaaja 30op- mainos. 2025. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 3.11.2025. Saatavissa https://www.lutuniversities.fi/sites/default/files/2024-09/lab-kardiologiseen-hoitotyohon-erikoistunut-osaaja-30-op-2025.pdf 

LAB-ammattikorkeakoulu strategia 2030. Viitattu 3.11.2025. Saatavissa https://lab.fi/sites/default/files/2025-04/lab-strategia-2030.pdf 

Mielenterveystalo. 2025. Opiskelijan ammatillisen identiteetin vahvistaminen työssäoppimisjaksolla. Viitattu 3.11.2025. Saatavissa https://www.mielenterveystalo.fi/fi/opettajat-ja-tyopaikkaohjaajat/opiskelijan-ammatillisen-identiteetin-vahvistaminen-tyossaoppimisjaksolla 

Opetushallitus. Elinikäisen oppimisen avaintaidot. Viitattu 3.11.2025. Saatavissa https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/elinikaisen-oppimisen-avaintaidot 

Puhakainen, K. 2023. Ekskursiot monipuolistavat pedagogiikkaa täydennyskoulutuksissa. LAB Focus. Viitattu 3.11.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/ekskursiot-monipuolistavat-pedagogiikkaa-taydennyskoulutuksissa/ 

Pylkkänen, I., Vilppola, J., Miettinen, E-M., Leinonen, H., Kyllönen, E. & Katajisto-Korhonen, I. 2024. Ammatillisen identiteetin vahvistaminen sote-alalla – Mitä väliä sillä on? Laurea Journal. Viitattu 3.11.2025. Saatavissa https://journal.laurea.fi/ammatillisen-identiteetin-vahvistaminen-sote-alalla-mita-valia-silla-on/#3407daa4 

Tutkintoon johtavan koulutuksen kehittäminen tukemaan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista. 2019. Opetus- ja kulttuuriministeriö ISBN: 978-952-263-650-8 Taitto: Valtioneuvoston hallintoyksikkö, Julkaisutuotanto. Viitattu 3.11.2025. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/server/api/core/bitstreams/eb898ba1-72a6-4c01-b3a5-13e47b49755d/content