Kun pelaaminen muuttuu ongelmaksi – LAB- ammattikorkeakoulu kehittämässä keinoja ehkäisyyn ja ennakointiin

Pelaaminen on osa monen arkea – se voi olla viihdettä, sosiaalista kanssakäymistä tai jopa ammatti (THL 2023a). Vuonna 2023 70 % suomalaisista oli pelannut rahapelejä viimeisen vuoden aikana. Pelaaminen on yleistä kaikissa ikäryhmissä, mutta erityisesti 45–59-vuotiailla nettipelaaminen on yleistynyt. Vaikka pelaaminen kokonaisuutena on vähentynyt, riskitasolla pelaavien määrä on kasvanut, ja nettipelaaminen tietyissä ikäryhmissä yleistynyt. (THL 2024b).

Mutta mitä tapahtuu, kun pelaaminen alkaa hallita elämää? Vuonna 2023 noin 151 000 suomalaista koki pelaamisen ongelmaksi. Tämä vastaa 4,2 prosenttia 15–74-vuotiaista suomalaisista. Miehistä ongelmapelaajia oli 6,6 % ja naisista 1,8 %, eli ilmiö on selvästi yleisempi miehillä. Erityisesti nuoret miehet muodostavat suurimman riskiryhmän. (THL 2024a). Ongelmapelaaminen on ilmiö, joka koskettaa yhä useampia. Se voi liittyä rahapeleihin, digipeleihin tai muihin pelimuotoihin, ja sen seuraukset näkyvät usein mielenterveydessä, taloudessa ja ihmissuhteissa. (Mielenterveystalo 2025a).

Ongelmapelaaminen kuuluu toiminnallisiin riippuvuuksiin, joissa riippuvuus ei synny päihdyttävistä aineista, vaan toistuvasta käyttäytymisestä, kuten pelaamisesta. Riippuvuuskäyttäytyminen voi kehittyä, kun pelaaminen alkaa tuottaa voimakasta mielihyvää, johon aivot mukautuvat. Tämä voi johtaa siihen, että pelaaminen alkaa hallita elämää ja syrjäyttää muita tärkeitä asioita kuten ihmissuhteita, työtä tai opiskelua. (Mielenterveystalo 2025b.)

Luuranko istuu tietokoneella pelaamassa.
Kuva 1. Kun pelaaminen vie kaiken ajan – liiallinen pelaaminen voi johtaa ongelmiin. (Alexas_Fotos 2025)

Pelaamisen houkuttelevuus perustuu sen tarjoamaan nopeaan palkitsevuuteen ja jatkuvaan ärsyketulvaan. Pelaamisen muuttuessa hallitsemattomaksi, seuraukset voivat olla vakavia kuten taloudellisia vaikeuksia, velkaantumista ja sosiaalista eristäytymistä. Ongelmapelaaminen ei ole vain yksilön haaste, vaan se vaikuttaa myös perheisiin ja yhteisöihin, mikä korostaa ennaltaehkäisyn merkitystä. (Mielenterveystalo 2025c.)

Ammattilaiset kaipaavat konkreettisia työkaluja

Ongelmapelaaminen tunnistetaan, mutta sen puheeksiotto koetaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten keskuudessa usein haastavaksi. Taustalla vaikuttavat useat tekijät, jotka voivat herättää ammattilaisessa epävarmuutta ja pelkoa. Pelaamiseen ja riippuvuuksiin ylipäätänsäkin liittyy edelleen stigma. Ammattilainen saattaa pelätä, että asiakas kokee aiheen loukkaavana tai syyllistävänä, ja puheeksiotto voisi vaarantaa luottamuksellisen vuorovaikutuksen. Moni ammattilainen kokee, ettei hänellä ole riittävästi tietoa tai koulutusta siitä, miten pelaamisesta voi puhua sensitiivisesti ja rakentavasti. Kiireisessä työarjessa ei aina ole mahdollisuutta syventyä aiheeseen, joka vaatii tilaa, rauhaa ja luottamusta. Lyhyet kohtaamiset eivät aina mahdollista vaikeiden asioiden käsittelyä. (THL 2023b).

Puheeksioton merkitys korostuu, sillä varhainen tunnistaminen voi ehkäistä vakavampien haittojen syntymistä. Rahapelaaminen ei näy ulospäin, ja ongelmaan liittyy usein häpeää ja syyllisyyttä, minkä vuoksi apua haetaan harvoin. Vain noin 10–20 % ongelmallisesti pelaavista hakeutuu hoitoon. Ammattilaisilla on keskeinen rooli riskipelaamisen ja peliongelmien tunnistamisessa, mutta osaamisen puute ja epävarmuus voivat estää puheeksioton. THL:n mukaan puheeksiotto ja mini-interventio ovat tehokkaita menetelmiä, jotka voidaan toteuttaa lyhyessäkin ajassa, esimerkiksi 15 minuutin keskustelulla. Ne tarjoavat asiakkaalle mahdollisuuden pysähtyä tilanteensa äärelle ja saavat aikaan ennaltaehkäisevän vaikutuksen, vaikka ongelmaa ei olisi vielä kehittynyt. Ammattilaisen tehtävä ei ole ratkaista kaikkea heti, vaan luoda toivoa ja tarjota välineitä muutokseen (THL 2021; A-klinikkasäätiö 2023).

Mitä hankkeessa tehdään?

Ongelmapelaamisen haittojen ehkäisy ja ennakointi -hankkeen tavoitteena on vahvistaa sosiaali- ja terveysalan sekä järjestöjen valmiuksia tunnistaa ja ehkäistä pelaamisesta aiheutuvia haittoja. Hankkeessa kehitetään ammattilaisille suunnattuja koulutuksia, toimintamalleja ja digitaalisia työvälineitä, jotka tukevat puheeksiottoa ja varhaista tunnistamista. Lisäksi kartoitetaan osaamistarpeita ja palveluiden kehittämiskohteita, hyödynnetään tutkimustietoa vaikuttavien käytäntöjen luomisessa ja rakennetaan alueellista sekä valtakunnallista yhteistyötä, jotta ehkäisevä työ juurtuu osaksi palvelujärjestelmää. Puheeksi oton onnistuminen edellyttää ammattilaiselta rohkeutta, vuorovaikutustaitoja ja rakenteita, jotka tukevat sensitiivistä keskustelua. (LAB 2025).

Kirjoittajat

Irina Tiainen ja Tuula Juvakka työskentelevät hoitotyön lehtoreina LAB-ammattikorkeakoulussa ja asiantuntijoina Ongelmapelaamisen ennaltaehkäisy ja hoito- hankkeessa.

Lähteet

A-klinikkasäätiö. 2023. Rahapeliongelmat ja mini-interventio. Haettu12.11.2025. Saatavilla https://www.a-klinikka.fi

Alexas_Fotos. 2025. Skeleton sitting at a computer desk figurine. Pixabay. Haettu 7.11.2025. Saatavilla osoitteessa https://pixabay.com/photos/skeleton-computer-gaming-addiction-1505931/

LAB.  2025. Ongelmapelaamisen haittojen ehkäisy ja ennakointi (2025-2028). Haettu 5.10.2025. Saatavilla https://lab.fi/fi/projekti/ongelmapelaamisen-haittojen-ehkaisy-ja-ennakointi

Mielenterveystalo. 2025a. Perustietoa peliongelmista. Haettu 4.10.2025. Saatavilla https://www.mielenterveystalo.fi/fi/pelaaminen/perustietoa-peliongelmista

Mielenterveystalo. 2025b. Miten rahapeliongelma syntyy? Haettu 6.10.2025. Saatavilla https://www.mielenterveystalo.fi/fi/pelaaminen/miten-rahapeliongelma-syntyy

Mielenterveystalo. (2025c). Ongelmapelaamisen vaikutukset ja ennaltaehkäisy. Nähty 7.11.2025. Saatavilla osoitteessa https://www.mielenterveystalo.fi/

THL. 2021. Rahapelaaminen Puheeksi. Puheeksiotto, tunnistaminen ja lyhytneuvonta. Haettu 5.10.2025 Saatavilla https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142993/URN_ISBN_978-952-343-679-4.pdf?sequence=1

THL. 2021. Rahapelaaminen ja mini-interventio. Haettu 12.11.2025. Saatavilla https://thl.fi

THL. 2023a. Raha- ja digipelaamisen hämärtyvät rajat. Haettu 4.10.2025. Saatavilla https://thl.fi/aiheet/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/rahapelit/nuorten-pelaaminen/raha-ja-digipelaamisen-hamartyvat-rajat

THL (2023b). Puheeksiotto ja mini-interventio. Haettu 3.10.2025. Saatavilla https://thl.fi/aiheet/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-paihdetyo/puheeksiotto-ja-mini-interventio

THL. (2024a). Suomalaisten rahapelaaminen. 2023. Rahapelaaminen vähentynyt, peliongelma yleistynyt ja suhtautuminen pelaamiseen muuttunut. TILASTORAPORTTI 15/2024 16.4.2024. Haettu 5.10.2025 Saatavilla https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/148897/Tilastoraportti%2015%202024.pdf?sequence=5

THL. (2024b). Ennakkotieto suomalaisten rahapelaamisesta: Peliongelmat ovat lisääntyneet, vaikka entistä harvempi pelaa rahapelejä. Haettu 5.10.2025. Saatavilla https://thl.fi/-/ennakkotieto-suomalaisten-rahapelaamisesta-peliongelmat-ovat-lisaantyneet-vaikka-entista-harvempi-pelaa-rahapeleja