Verkosto ja yhteistyö auttavat tarttumaan tekoälyyn

Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia -hankkeen valmennuksissa päijäthämäläiset pk- ja mikroyritykset oppivat hyödyntämään generatiivista tekoälyä käytännön työssään, esimerkiksi markkinoinnissa, asiakastyössä tai sisäisten prosessien kehittämisessä (LAB 2025). Valmennuksen lisäksi tärkeää on se, että yrittäjät tapaavat toisensa ja pääsevät vaihtamaan kokemuksia.

Syksyn 2025 valmennusryhmässä kaksi yritystä löysi toisensa tavalla, joka jatkui koulutuspäivien ulkopuolellekin. Toinen tuli mukaan markkinointitaustan ja tekoälykokeilujen kanssa, toiselle tekoälyn hyödyntäminen oli uudempi teema. Yhteinen tekeminen madalsi kynnystä tarttua työkaluihin ja auttoi ottamaan tekoälyn osaksi yrityksen arkea.

Kirjoittamisen työkalu

Maddie Marketing & Creative Oy on markkinointiviestintään ja luoviin sisältöihin keskittyvä yritys. Perustaja Marjo Liikonen auttaa asiakkaitaan markkinoinnissa, jossa yhdistyvät strateginen suunnittelu, käytännön toteutus ja markkinointiprojektien koordinointi. Hankkeen valmennuksessa hän halusi selvittää, miten tekoäly voi tukea kirjoitustyötä ilman että oma tyyli häviää.

Valmennuksen aikana Liikonen rakensi oman GPT-työkalun, jolle määriteltiin toivotusta äänensävystä ja tekstityylistä profiilit. Tavoitteena oli, että tekoäly osaa tuottaa luonnoksia, jotka soveltuvat asiakkaan tarpeisiin. Käytännön työ osoitti, että tekoäly hallitsee hyvin kieliopin, rakenteen ja esimerkiksi britti- ja amerikanenglannin erot. Se nopeuttaa aloitusta ja tuottaa rungon, jota on helppo muokata eteenpäin.

Haasteet liittyvät edelleen sävyyn ja puhekieleen. Tekstissä tietyn slangin, oivallusten tai käänteiden kokonaisuuteen tekoäly ei vielä taivu. Liikonen tiivistää: ”Tekoäly helpottaa ja nopeuttaa työtä, koska tyhjän sivun tilalle tulee nopeasti luonnos, jonka voi muokata brändin mukaiseen muotoon.”

Ensiaskeleet ja tekoälystä arjen apuri

MielenKiinto Oy tarjoaa psykoterapia- ja työnohjauspalveluja sekä terveyspalveluja asiakkaille eri elämäntilanteissa. Niina Terho vastaa yrityksessä muun muassa toimistotyön sujuvuudesta sekä markkinoinnista. Hän tuli hankkeen valmennukseen opettelemaan tekoälyn käyttöä alusta alkaen, tavoitteena kehittää erityisesti markkinointia ja asiakastyön tukimateriaaleja.

Terho otti valmennuksessa tekoälytyökalut osaksi sekä markkinoinnin että tukimateriaalien tuottamista. Hän käyttää niitä erityisesti sisältöjen ideointiin, julkaisusuunnitelman laatimiseen sekä asiantuntijatekstien ja markkinointimateriaalien luonnosteluun. Työkalut tukevat myös uusien verkkosivujen tekstien työstämistä ja toimistotyön rutiineja.

Tekoäly auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tekee markkinoinnin toteuttamisesta helpompaa”, Terho kuvaa. Jatkossa hän aikoo hyödyntää työkaluja entistä enemmän markkinoinnin tehostamiseen ja asiakasviestintään.

Kuva 1. Valmennus voi mahdollistaa osallistujien verkostoitumisen. (Podrez 2020)

Valmennusverkostosta syntyi yhteistyö, joka vauhditti oppimista

Yksi valmennuksen tavoitteista on tukea yrittäjien verkostoitumista. Maddien ja MielenKiinnon tapauksessa tämä toteutui hyvin konkreettisesti. Terho huomasi, että Liikosen osaamisesta olisi hyötyä yrityksen markkinoinnissa, ja he aloittivat valmennuksen aikana yhteistyön somemarkkinoinnin sparrauksessa. Yhteistyö tarjosi Terholle mahdollisuuden peilata omia ideoitaan markkinoinnin ammattilaisen kanssa ja Liikoselle se antoi käytännön esimerkin siitä, miten valmennuksessa kehitettyjä tekoälyratkaisuja voidaan soveltaa asiakkaan arjessa.

Tekoälyyn liittyvä kehittäminen voikin parhaimmillaan olla työkalujen opettelun lisäksi vertaisoppimista ja yhteistä ajattelua, mikä vauhdittaa muutosta entisestään. Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia -hankkeen tavoitteena on lisätä yritysten osaamista ja rohkeutta hyödyntää generatiivista tekoälyä omassa toiminnassaan. Maddien ja MielenKiinnon tarina osoittaa, että valmennusryhmä voi toimia myös yhteistyön käynnistäjänä. Tiedot ja taidot monistuvat, kun osallistujat jakavat kokemuksiaan ja hyödyntävät toistensa vahvuuksia.

Kirjoittaja

Ninni Andelin toimii LAB-ammattikorkeakoulun Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia -hankkeessa projektipäällikkönä ja TKI-asiantuntijana.

Lähteet

LAB. 2025. Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 18.11.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/tekoalysta-tehokkuutta-ja-asiakkuuksia

Podrez, A. 2020. Liikemies-mies-henkilö-ihminen. Pexels. Viitattu 19.11.2025 Saatavissa https://www.pexels.com/fi-fi/kuva/liikemies-mies-henkilo-ihminen-5716037/