LABin opintojaksolta työpaikkaohjaajaksi – matka kohti monimuotoisempaa työelämää

Moninaisuus ei ole pelkkä sana – se on todellinen voimavara organisaatioille. Yhdenvertaisuuslain mukaan monimuotoisuuteen liittyy 13 eri tekijää ja esimerkkejä näistä ovat ikä, kieli, terveydentila ja vammaisuus (Yhdenvertaisuuslaki 2014). Suomessa yli puolet työikäisistä kantaa mukanaan vähintään yhtä pitkäaikaissairautta tai vammaa, ja silti suurin osa heistä on mukana työelämässä (Vates-säätiö 2025). Lisäksi jopa viidennes ihmisistä edustaa neurovähemmistöä (Doyle 2020).

Moninaisuutta arvostava työyhteisö huomioi erilaiset taustat ja elämäntilanteet (Oppimisvaikeus.fi 2025). Jokaisella on vahvuuksia, vaikka työkyky olisi osittain alentunut. Täsmätyökykyinen henkilö voi menestyä työssään, kun työtehtäviä tai työaikoja mukautetaan yksilöllisesti.

Suomessa on noin 65 000 täsmätyökykyistä ihmistä, jotka haluaisivat työllistyä (Berghäll 2023). Vaikka osaajien työkyky ei ehkä olekaan täydellinen, juuri oikeaan, tiettyyn tehtävään heidän osaamisensa voi olla täysosuma (Nuutila & Ray 2025). Yritykset, jotka työllistävät vaikeammassa asemassa olevia, eivät ainoastaan ratkaise työvoimapulaa, vaan rakentavat oikeudenmukaista ja vastuullista työelämää. Monimuotoisuus lisää organisaation houkuttelevuutta työnantajana ja tuo mukanaan uusia näkökulmia. Se vaatii myös rohkeutta kohdata omat ennakkoluulot ja luoda psykologisesti turvallinen työyhteisö. (Työmarkkinatori 2024.)

Moninaisuutta tulee tukea jo opiskeluvaiheessa

Moninaisuuden tukeminen alkaa jo oppilaitoksessa. Erityinen tuki tarkoittaa ohjauksellisia ratkaisuja ja yksilöllisiä järjestelyjä, jotka auttavat opiskelijaa onnistumaan opinnoissa ja työelämässä. Kiipulan ammattiopisto tarjoaa vaativaa erityistä tukea opiskelijoilleen (Kiipula 2025a.) Kun tuki suunnitellaan yhdessä opiskelijan, opetushenkilöstön ja työpaikkaohjaajan kanssa, varmistetaan, että työpaikalla oppiminen on turvallista ja mielekästä. Työyhteisöissä tapahtuva perehdytys, ohjaus ja tuki työtehtävissä on tärkeää kaikille työyhteisöjen jäsenille. (Louhelainen 2025.)

Kuva 1. Monimuotoisuus lisää myös organisaation houkuttelevuutta työnantajana. (Clay Banks 2019)

Yhteistyötä Kiipulan kanssa

LABin tradenomiopiskelijoiden opintojakson Moninaisuus organisaation voimavarana yhteydessä opiskelijat saattoivat suorittaa Kiipulan työpaikkaohjaajakoulutuksen, joka antaa valmiuksia ohjata opiskelijoita työpaikoilla.

Koulutuksessa käsiteltiin muun muassa erityisen tuen huomioimista, perehdyttämistä ja ohjaamista, palautteen antamista, työn muotoilua ja työllistämisen tukimuotoja. Lisäksi opiskelijat saivat konkreettisia vinkkejä kohtaamiseen ja turvallisen tilan luomiseen esimerkiksi selkeän viestinnän ja rauhallisten keskustelujen avulla.

Marraskuussa 2025 LABin tradenomiopiskelijat järjestivät kaksi työpajaa, joissa Kiipulan opiskelijoille annettiin vinkkejä hyvistä ja huonoista CV:istä, tehtiin harjoituksia täsmätyönhakijan näkökulmasta, jaettiin kokemuksia hyvästä ja huonosta perehdyttämisestä, käytiin läpi esimerkkejä saavutettavista rekryilmoituksista ja pohdittiin, mitä työn muotoilu käytännössä tarkoittaa.

Kiipulan opiskelijat (Kiipula 2025b) kokivat, että ilmapiiri työpajoissa oli hyvä ja heidät kohdattiin: ”Mukavia ja ihania ihmisiä labilaiset”. Kiipulan opiskelijoiden osaaminen esimerkiksi työnhausta lisääntyi, ja he näkivät tärkeänä, että he saivat harjoitusta oman osaamisensa sanoittamiseen.   

LABin opiskelijat kokivat myös työpajaharjoittelun opettavaiseksi:

  • ”Työpajan toteutus tarjosi meille arvokkaan mahdollisuuden pohtia ohjaamisen käytäntöjä ja moninaisuuden huomioimista. Kokemuksen kautta nousi esiin useita oppimiskokemuksia, yllätyksiä ja haasteita, jotka auttavat meitä kehittämään omia ohjaustaitojamme.”
  • ”Koulutus tarjosi meille arvokasta oppia oman ohjauksen kehittämiseen, ja se vahvisti käsitystämme siitä, että ohjaustyössä korostuvat joustavuus, valmistautuminen ja aito halu auttaa toisia.” (LAB 2025)
[Alt-teksti: ryhmä ihmisiä, takana näkyy heijastettuna esitys, jossa lukee onnea uusille työpaikkaohjaajille.]
Kuva 2. Työpaikkaohjaajilla oli hymy herkässä. (Kuva: Kati Varis)

Kiipulan Pirkko Louhelainen (2025) kiitti LABin opiskelijoita: ”Kurssin toteutus on lempilapseni yhteisestä kehittämishankkeestamme. Joka kurssilla kuuntelen lämmöllä LABin opiskelijoiden fiksuja ajatuksia työpaikoilla toteutettavasta ohjauksesta ja perehdytyksestä. Uskon, että tämän kurssin jälkeen heillä on lisääntynyt tieto ja rohkeus kohdata, ohjata ja perehdyttää työpaikoilla monenlaisia työntekijöitä. Ihmisten kohtaamisessa emme tule koskaan valmiiksi, mutta tästä heidän on hyvä jatkaa käytäntöön työpaikoilla.”

Yhteistyö oli molemmille osapuolille arvokasta – ja harjoitustöiden esitystilaisuudessa hymyjä riitti.  Juuri valmistuneet työpaikkaohjaajat ovat nyt valmiita ohjaamaan opiskelijoita työpaikoilla oman alansa osaajiksi.

Kirjoittaja

Kati Varis (TkL, AmO, KTM, väitöskirjatutkija) työskentelee LABin liiketoimintayksikössä TKI-asiantuntijana ja tuntiopettajana. Hänellä on pitkä työhistoria muun muassa henkilöstön kehittämisen ja monimuotoisuuden johtamisen tehtävistä, ja hän on kiinnostunut kehittämään työhyvinvointia sekä edistämään tasa-arvoa ja modernia, inhimillistä johtamista työorganisaatioissa.

Lähteet

Berghäll, A. 2023. Osatyökykyinen vai täsmätyökykyinen? Valtioneuvosto, liikenne- ja viestintäministeriö. Viitattu 9.12.2025. Saatavissa https://valtioneuvosto.fi/-/1410829/osatyokykyinen-vai-tasmatyokykyinen-

Clay Banks. 2019. Five human hands on brown surface. Unsplash. Viitattu 16.12.2025. Saatavissa https://unsplash.com/photos/five-human-hands-on-brown-surface-LjqARJaJotc

Doyle, N. 2020. Neurodiversity at work: A biopsychosocial model and the impact on working adults. British Medical Bulletin, 135(1): 108–125. Viitattu 9.12.2025. Saatavissa https://doi.org/10.1093/bmb/ldaa021

Kiipula. 2025a. Kiipulan työpaikkaohjaajakoulutus. Viitattu 9.12.2025. Saatavissa Kiipulan työpaikkaohjaaja­­­­­­­­­­koulutus­ – Hankkeet

Kiipula. 2025b. Opiskelijapalaute työpajoista. Viitattu 11.12.2025. Julkaisematon.

LAB. 2025. Opiskelijoiden raportit opintojaksolta. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 11.12.2025. Julkaisematon.

Louhelainen, P. 2025. Työelämäkoordinaattori. Kiipulan ammattiopisto, Lahti. Sähköpostihaastattelu. 9.12.2025.

Nuutila, L. & Ray, K. 2025. Tule mukaan muuttamaan työelämää: Työnantajien asenteet vai tiedon puute – mikä jarruttaa työllistymistä? Vates-säätiö. Viitattu 9.12.2025. Saatavissa  Tule mukaan muuttamaan työelämää: Työnantajien asenteet vai tiedon puute – mikä jarruttaa työllistymistä? – Vates Säätiö

Oppimisvaikeus.fi. 2025. Tukea työelämään. Viitattu 9.12.2025. Saatavissa https://www.oppimisvaikeus.fi/tukea/tukea-tyoelamaan

Työmarkkinatori. 2024. Miksi täsmätyökykyisen työllistäminen kannattaa? Viitattu 9.12.2025. Saatavissa https://tyomarkkinatori.fi/uutiset/miksi-tasmatyokykyisen-tyollistaminen-kannattaa

Vates-säätiö. 2025. Työnantajan tukena. Viitattu 9.12.2025. Saatavissa  Työnantajille – Vates Säätiö

Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014. Finlex. Viitattu 9.12.2025. Saatavissa Yhdenvertaisuuslaki | 1325/2014 | Lainsäädäntö | Finlex